Welke microfoons in een bandset
(24 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
PartyfishStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-9-2002 Laatste: 6-1-2017 Berichten: 673 | 7-2-2011 22:06 |
Beste new-liners, Gezien het stijgende aantal klussen met live muziek wil ik hier wat meer in investeren. Graag had ik wat input gehad wat betreft de microfoons. De bedoeling is dat gewoon algemeen geaccepteerd materiaal is en lekker flexibel is voor een standaard bandje. Wat ik zelf al in mijn hoofd had: 2x beta58 (vocalen) 3x sm 58 (vocalen) 3x beta 57 (gitaren/bas) 1x beta 52 (kick) 1x sm57 (snare) (of liever ook gewoon een beta57?) 3x e904 (tom) 1x setje (matched pair) rode Nt-5 (overhead) 1x ?? (hithat) wat is hier goed op? Akg c430? Verder nog ideeen waarvoor een bepaalde mic af en toe handig kan zijn? Heb van de week een beyer dynamic opus 62 clipje binnen gekregen om te proberen op blazers. DI's heb ik een stapeltje behringers en een aantal passieve liggen. voorlopig prima. Het aanschaffen hiervan zal in stappen gaan, maar ik wil de stap met budget mics gewoon overslaan. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 7-2-2011 22:56 |
Voor basgitaar heb je meestal geen mic nodig: de meeste basversterkers hebben al een DI-uitgang (ingebouwde DI). Soms is de DI-uitgang schakelbaar tussen "clean" en "met EQ en wat de muzikant allemaal nog meer mooi vindt". Door geen mic te gebruiken scheelt dit je ook de (mogelijke) feedback in het laag (in het geval je PA wat steviger in het laag zit ). Geen DI-uitgang? Gewoon een passieve DI tussen bas en versterker. Ik ben sowieso geen fan van actieve DI's. Beta 57 of SM57 voor elektrischgitaar? Hmm. Ik weet niet of dat het prijsverschil waard is... Semi-akoestisch gitaar (met element) via een DI. Akoestisch met een condensator? Snare gebruik ik SM57: mijn ervaring is dat je met de juiste opstelling veel meer bereikt dan met een iets betere mic. Shure drumkit met 3xSM57 + 1xbeta52 kan in jouw geval aantrekkelijk zijn kwa prijs. Let op met de klemmen voor de toms: ik weet uit ervaring dat niet alle klemmen op alle toms passen (meestal als er een rack wordt gebruikt voor de drums)... AKG C430 doet het inderdaad goed op hi-hat (heb ik ook). Wel goed op de rand richten, van de snare af (en zorgen dat het zo blijft, want sommige drummers willen nog wel eens een snare en/of hi-hat verzetten). Denk effe na over de fasering: vaak is een complete, uitgebreide drumkit minder belangrijk dan voldoende allround mics zoals SM58/57. Soms voldoet voor de drums 2 overheads en 1 SM57 voor snare. Edit: Oh ja, we zouden hier natuurlijk weer de discussie kunnen openen over XLR wel/niet op haspel en wel/niet 1 lengte... | |
't is maar een hobby... | |
PartyfishStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-9-2002 Laatste: 6-1-2017 Berichten: 673 | 8-2-2011 10:49 |
Bas via DI kan inderdaad ook. Maar wil er toch een microfoon voor, just in case. Prijs verschil tussen beta 57 en sm 57 is klein, dus daar hoeven we niet op te letten. Beta 57 kan je eventueel ook nog als zang gebruiken, dat ziet er met een sm57 natuurlijk niet uit. Het gaat dus puur om het klankverschil. SM57 op de toms zie ik niet zo zitten, beetje lomp daarvoor. Welke condensator mic is leuk voor een akoestische gitaar? Ik kan voor weinig aan Rode NT-3 microfoons komen. | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 8-2-2011 10:52 |
ipv die sm 58 mics eens kijken naar de 835-845 van sennheisser. Ik vind hem veel lekkerder klinken. Voor de rest al een heel aardig setje, ik weet niet in welk circuit je speelt maar 604 niet al voldoende op toms? | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
Daniel-soundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2006 Laatste: 25-4-2014 Berichten: 638 | 8-2-2011 11:38 |
PvG schreef: Edit: Oh ja, we zouden hier natuurlijk weer de discussie kunnen openen over XLR wel/niet op haspel en wel/niet 1 lengte...Vanwaar geen E606/906 op gitaar? Doen het ook heel prima hoor.. Ik vind de SM57 voor snare/toms/gitaar etc etc maar een beetje lomp, Ik gebruik daar dan ook de e604.. | |
If it ain't Dutch it ain't much... | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 8-2-2011 13:35 |
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 8-2-2011 13:56 Watt-Xtra schreef: ipv die sm 58 mics eens kijken naar de 835-845 van sennheisser.Ik vind hem veel lekkerder klinken. Voor de rest al een heel aardig setje, ik weet niet in welk circuit je speelt maar 604 niet al voldoende op toms? Het grote voordeel van de E904 is dat ie compacter is en veel minder snel in de weg zit, dat zou voor mij al bijna genoeg reden om daarvoor te gaan. Komt nog eens bij dat ze beter klinken en de behuizing van metaal is. Voor gitaar zou ik eerder voor SM57 gaan dan voor Beta57. Beta57 kan wat rauw klinken en dat kan bij sommige gitaargeluiden denk ik wat teveel van het goede worden. Daarnaast is de SM57 ook wel een wereldstandaard op gitaar, wat overigens niet automatisch wil zeggen dat het ook de best klinkende mic is. Die Sennheisers klinken bijvoorbeeld ook erg leuk en er zijn nog veel meer opties. | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 8-2-2011 13:55 |
Mijn basis bandset voor een band zonder rider is ongeveer hetzelfde: Vocalen: sm 58 (3x, altijd makkelijk als er perongeluk ook een saxofonist is bijvoorbeeld), beta 58 (2x) Bas: Actieve(!) DI (word echter ivm actieve uitgang op versterker maar zelden gebruikt) Gitaren: sm 57 (2x) (geen beta!) 2x extra sm 57 voor trompet of percussiedingetjes Drum: Kick: Ben begonnen met een Beta 91 omdat er daar met alleen een beetje midlaag uitdraaien al eenvoudig een goeie kick mee te maken is. Inmiddels is die vervangen (of bij grotere dingetjes aangevuld met) door een beta 52. Beta 52 heeft wat meer laag maar vereist meer techniek voor een echt gave kick. Snare: sm 57 HH: e614 Toms: 3x e604 OH: NT 5 (aanrader prijs/kwaliteit!) Toen ik net begon werd ik vaak gevraagd voor diverse multi-culti bandjes, die willen vaak met excotische instrumenten aankomen. Ben daarom begonnen met veel sm 57's zodat je hier allround goed mee om kunt gaan. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 8-2-2011 19:34 |
Ik doelde met die Shure drumkit met 3xSM57 + 1xBeta52 alleen op het mogelijke prijsvoordeel, niet dat je de SM57s op je toms moet gebruiken want da's inderdaad niet handig (ze zullen de nodige stokslagen krijgen ;-) ). | |
't is maar een hobby... | |
PartyfishStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-9-2002 Laatste: 6-1-2017 Berichten: 673 | 8-2-2011 19:39 |
Bedankt voor de input iedereen. Dus toch maar gewoon een stuk of 5 sm57s kopen voor het gemak. De beta57 is niet veel duurder, maar als in veel gevallen liever een sm57 gebruikt wordt is het makkelijk natuurlijk. Waarom de 904 ipv de 604? Meerprijs is ongeveer 40 euro en ik hoor links en rechts toch wel dat de 904 echt een stuk beter klinkt. Nou zal je niemand horen klagen over een 604 maar dan liever gewoon gelijk goed doen als ik toch bezig ben. Circuit is trouwens gewoon een beetje de standaard coverbandjes etc. Een sennheiser 835 heb ik hier nog liggen en de 845 heb ik ook vaak gebruikt, niks mis mee. De reden dat is sm58's neem is omdat het gewoon het meest universeel is. Iedereen kent hem en niemand zal echt moeilijk doen als ze hem moeten gebruiken. Draadloos gebruik is trouwens wel 945 koppen en daar ben ik dik tevreden over. Die shure drumkit is trouwens niet echt goedkoper te noemen als losse mics. 3x sm57=300 + 170 b52 =470 euro. De drumkit wordt aangeboden voor zo'n 550 euro. De klemmen zal ik niet vaak nodig hebben met sennheiser tom mics. | |
DexterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-6-2004 Laatste: 19-10-2024 Berichten: 391 | 8-2-2011 22:19 |
Je kan ook ipv de b52 van shure een akg d112 pakken, voor vrijwel elke kick is hij simpel goed te krijgen, ook al is je mengtafel van mindere kwaliteit. De B52 heeft veel meer eq werk nodig, en laat nog wel eens wat spaanders vallen waar de d112 in 1x of bijna in 1x goed is. | |