Forum > Geluid

Crossover + compressor/limiter instellingen

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
25-5-2010 22:58
Heb sinds kort X-15HL subs. Vandaag beetje mee liggen spelen in de tuin en een beetje met de instellingen van bovenvermelde toestellen gespeeld. Echter lijkt er een (mager) gat te zitten tussen mijn subs en mijn toppen (K-115's). Met andere woorden, ik vind de juiste instellingen niet voor zowel de crossover als voor de compressor/limiter.

Wat is de ideale crossover frequentie ? Stack bestaat uit 1 sub en 1 top per kant.
Wat zijn de optimale compressor/limiter instellingen ? Betreft dit dingetje. Handleiding is nergens te vinden en krijg mooier geluid zonder als met het toestel laugh :D

Alvast bedankt.

Ps, heb gezocht via de zoekmachine maar niets relevants gevonden. Ook de compressor/limiter is op dit forum volgens de zoekmachine nog niet besproken.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
26-5-2010 08:44
Welke crossover gebruik je.

Als je een gat tussen top en bas heb zul je dat niet opgelost krijgen met een comp/lim.

Deze combinatie ben ik zelf aan een crossover frequentie tussen 125 en 140 Hz aan het denken.

Zijn je versterkers voldoende van vermogen?

Er kunnen hier veel factoren zijn die ervoor zorgen dat het geluid niet klopt dat het met de informatie die je hebt gegeven moeilijk is om een pasklaar antwoord te geven.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
26-5-2010 09:00
TCMC heeft een tijdje geleden voor de X-15HL de nodige vingerwijzingen gegeven. Misschien dat dit je helpt om het iets beter in te stellen.

Overigens; ik neem aan dat je natuurlijk de zoekfunctie alreeds gebruikt had?? wink ;)
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
26-5-2010 13:32

Twinscan schreef:

Wat zijn de optimale compressor/limiter instellingen ? Betreft dit dingetje. Handleiding is nergens te vinden en krijg mooier geluid zonder als met het toestel laugh :D
Da's logies wink ;).
Een compressor limiter is ook niet bedoeld om mooier geluid te krijgen. In de setup waar jij hem wilt gebruiken zijn ze bedoeld om je luidsprekers heel te houden. En dan gebruik je eigenlijk alleen maar het limiter gedeelte.

Zonder de luidsprekers die je gebruikt precies te kennen zou ik voor crossover frequentie een beginnen met een waarde tussen de 110 / 120 Hz.
Lost in Music
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
26-5-2010 18:49

HR Sound schreef:

TCMC heeft een tijdje geleden voor de X-15HL de nodige vingerwijzingen gegeven. Misschien dat dit je helpt om het iets beter in te stellen.

Overigens; ik neem aan dat je natuurlijk de zoekfunctie alreeds gebruikt had?? wink ;)
Bedankt, alles even doorgelezen en het is nu wel wat duidelijker. Denk ook dat ik de Compressor/limiter terug te koop ga zetten (had hem er voor weinig bijgekregen) en een Behringer (DCX) in huis haal.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
30-5-2010 21:21
Ik heb laatst precies de zelfde set afgeregeld. Wel met een DAP processor er tussen en de 18'' versie op het laag en dubbel k-115 er op.

Wel met het crossover punt op 80 HZ en de topst tot 75 HZ door laten lopen.

Vandaag stond die gene met zijn spul in een grote feest tent (onbegrijpelijk maargoed) En dat ging ook nog wel aardig!:)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
T_SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2009
Laatste: 27-9-2022
Berichten: 52
31-5-2010 17:36
Bij dit setje, kun je inderdaad de toppen wel wat lager door laten lopen (ivm 15 inch woofer) en ik zal je subs niet te hoog door laten lopen, zodat die zich met het beuk en druk werk bezig kunnen houden.

De subs kun je mooi tot de 70 tot 75 hz laten lopen en je toppen vanaf de 70 hz laten lopen met een overlappende kantelfactor: toppen: 9 tot 12 db/octaaf en de subs op 12 of 15 db/octaaf (indien jouw x-over/processor dit ondersteund).

Groeten Tinjo
----- Test 1..2.. Sinasappelkistje.... Vraagt de lichttech.: "Wat ben jij aan het doen dan, sinasappales aan het tellen?" -----

Terug naar forum Reageer (zonder quote)