Forum > Geluid

2x Beyma 15k200 in combinatie met CP-600ti

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
28-4-2010 08:57
Ik heb een stel 2dehands speakers (4 stuks) op het oog. Deze zijn geladen met elk 2x Beyma 15K200 en een 2" Beyma CP-600ti

Nu vroeg ik me af of dit in verhouding ligt met elkaar? Houden de 2 woofers de 2" hoogdriver bij? De 15k200 is toch een wat meer richting "budget" driver van Beyma, niet? Als ik naar de prijs kijk tenminste. Op het internet zijn de meesten hier toch zeer over te spreken.
de CP-600ti is de voorganger van de CP650ti als ik me niet vergis. Zit er veel verschil tussen de drivers?
Gaat zo een 2" niet wat schreeuwerig klinken?
Uit de specificaties is zoeits moeilijk af te leiden dus pols ik graag eens naar jullie ervaringen.

De onderdelen zijn ook allemaal uit productie dus de kasten zullen al veel achter de kiezen hebben. Kan dit veel kwaad?

Ik heb nog 4 18g50's naar dré's ontwerp hier staan, dus daar zou ik ze mee combineren (al denk ik dat er gerust minstens 2 18g50's onder dergelijke top mogen?)

Hoeveel zou zo een kast volgens jullie waard zijn?

Er zijn reeds enkele topics over de 15k200, maar deze gingen specifieker over kastinhoud, recones etc en sluiten niet echt aan bij mijn vraag, vandaar de nieuwe topic.

Bedankt.

PS. De verkoper zou met 4 van deze fullrange speakers PA voor een kleine 700 personen gedaan hebben. Is dat een realistisch aantal er vanuit gaande dat de zaal daarmee ook vol zit en het geen amsterdam arena met 700 man is. Ik zou er eerder fuiven tot +- 500 personen mee willen doen icm met de 18g50's
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
28-4-2010 12:41
700 man zou misschien kunnen, 500 man is zeer realistisch, maar hangt natuurlijk af
van wat je er mee doet: band of drive-in? Ook het aantal benodigde subs hangt daar vanaf:
bij een band heb je meestal wat meer behoefte aan mid/hoog. Voor drive-in kom
je misschien subs te kort.

Prijs: voor zelfbouw / niet-A-merkkasten zou ik uitgaan van de 2e hands
waarde van de losse drivers+filters. Ingeval van merkkasten (bijv. SA wink ;))
betaal je meestal ook wat voor de kasten.

Meet de DC-weerstand van alle drivers en vergelijk deze met de specs van Beyma.
Laagdrivers kun je gewoon via de terminals meten (incl. filter). Voor de hoogdrivers
moet de kast open.
Controleer of de laagdrivers niet aanlopen (zachtjes drukken, je mag geen 'geschuur' voelen).
En: luisteren op een redelijk volume natuurlijk.

Zolang er recones verkrijgbaar zijn, is het niet erg dat de drivers niet meer nieuw geleverd worden.
Probeer te kijken of alle gelijmde onderdelen van de drivers nog goed vast zitten (geen losse
randjes) en ingeval van foamranden extra oppassen.
't is maar een hobby...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
28-4-2010 13:29
hij vraagt 200 euro per kast.

Van de cp600ti vind ik geen prijzen meer.
De cp650ti zit rond de 330 euro dus de cp600 zal ook wel rond dat getal zweven. Ik heb wel gelezen dat die niet zo heel hoog doorloopt. Ik weet niet in hoeverre dat nu echt problematisch of mierenneukerij is.
De 15k200 zou een 160 euro kosten.
2 per kast en je zit al rap over de 200 euro.
Het grote probleem is dat ze waarschijnlijk redelijk oud zijn, maar mits correct behandeld is dat geen probleem denk ik. Of zijn speakers na 10 jaar gewoon "op" ?

Ze zouden voornamelijk voor fuiven gebruikt worden. Eventueel later uitbreiden met 8 18g50's eronder ipv 4 (maar daar heb ik nog geen budget voor).
Dan heb ik toch een aardige set denk ik.
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
28-4-2010 23:21
Voor 800 euro dus 8x15K200 + 4xCP600ti + filters + hoorns.
Als de drivers allemaal ok zijn, is dit geen slechte deal
zeker als de kasten van voldoende kwaliteit zijn
zodat je niet zelf opnieuw hoeft te bouwen.
BTW: welk filter zit er in?

Ouderdom maakt niet zo veel uit zolang er inderdaad maar netjes mee omgegaan is (behalve: foamranden!).

Tja, deze 2" driver loopt misschien wat minder ver door (volgens Beyma tot 17kHz), maar
je toepassing is "fuiven". Ik vraag me af wie het hoort...

Ander ding om over na te denken:
Als je zoveel subs wilt gaan meesjouwen, wil je dan wel zulke grote dubbel-15"-toppen?
Want 12" toppen zouden dan voldoende laag moeten kunnen.
't is maar een hobby...
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
29-4-2010 07:36
Waarschijnlijk zijn dit kasten van AK, dus kasten gebouwd door AED met beyma componenten, van de allereerste generatie.
CP600 is de voorloper van de CP650, gaat iets minder hoog als de CP650, meestal wordt deze aangevuld met bullets voor het tophoog. Zoniet zal je het hoog redelijk moeten opschroeven.
Die 2x 15" zijn echte midbass speakers, kunnen de 2" wel bijhouden.

Voor 200€ is dit een goede deal vind ik.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
29-4-2010 08:48
Mid-bass?? Volgens Beyma zijn de 15K200's geoptimaliseerd voor
subwoofer en woofer applicaties (extra lange voice coil voor
een grote Xmax en een resonantie frequentie van 27Hz).
Dat noem ik geen mid-bass...
Voor mid-bass neem je een 15M300 o.i.d. met 3dB meer rendement.

Wat ik dus wil zeggen is:
Het zijn goede componenten voor een leuke prijs,
maar toepassing als top is niet optimaal: onnodig groot en zwaar t.g.v. 2x15".
Wel goed full-range te gebruiken.
(Ik kan het weten: 4x SA4537S enkel 15" = ~280kg voor 4 toppen...)
't is maar een hobby...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
29-4-2010 09:12
1 x bewerkt. Laatst door HR Sound op 29-4-2010 09:49

PvG schreef:

Wat ik dus wil zeggen is:
Het zijn goede componenten voor een leuke prijs,
maar toepassing als top is niet optimaal: onnodig groot en zwaar t.g.v. 2x15".
Wel goed full-range te gebruiken.
(Ik kan het weten: 4x SA4537S enkel 15" = ~280kg voor 4 toppen...)
Ik had ook altijd het idee dat voor bas/mid applicaties je perse naar 12 inch moet gaan. Toch zijn er verschillende kasten, met een wat kleiner volume en een juist gekozen 15 inch (soms zelfs zonder filter en hem zo lekker door te laten lopen en alleen een lowcut op 100Hz via processor) die op spraakverstaanbaarheid niet onder doen voor een 12 inch. Zeker niet als deze wordt gecombineerd met een 2 inch hoog welke al vrij laag ingezet kan worden. Nadeel van een 15 inch t.o.v. een 12 inch blijft veelal het gewicht en zeker als je er 2 van in 1 kast wilt gaan zetten.

Wat betreft de 4537,dat zijn hele leuke kasten, ik heb zelf de 4534s en heb hier echt een zwak voor, en merk dat ik hierdoor heel kritisch ben op andere topkasten, gewoon omdat ik de 4534s als referentie gebruik. Onlosmakelijk nadeel van dit soort kasten blijft het gewicht sad :(
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
29-4-2010 09:31
Ze zijn inderdaad gebouwd door AED (en ik weet niet of RAXX jullie iets zegt? Mij in ieder geval niet).

Ze zouden voornamelijk voor fuiven gebruikt worden , maar als er ooit een band over wilt spelen moet dat ook mogelijk zijn.

Ik heb een dcx2496, dus dan kan ik het hoog wat opschroeven indien nodig. Is dat voldoende?

Voor 200 euro/stuk leken het mij inderdaad stevige kasten voor het hardere werk.
Idealiter zou ik eerder neigen naar een dubbel 12" kast, maar ik zag deze nu staan, met een redelijk gunstige prijs. Er zijn ook 15" kasten die amper een dip vertonen in het frequentieverloop. Dan kan ik ze alsnog vanaf bv 90hz inzetten toch?
Want voor de kleinere klussen (< 180 personen) zet ik liever een sub-top set neer dan 2 zulke full range bakbeesten.
Maar voor op een fuif kan je er een mooi stackje mee maken denk ik, en het geluid zal toch best te pruimen (moeten) zijn met zulke onderdelen veronderstel ik.

Ik kan ze ook full range gebruiken, maar dan heb je het probleem dat ze niet boven het volk uitkomen, tenzij ze op een podium staan.

Het is voor mij niet dringend, ik heb geen grote klus opstaan die ik niet aankan, maar als ik een goede deal kan maken ben ik altijd wel geinteresseerd ;-)
er zitten bluewheels onder dus vervoer zal best te doen zijn.
Ze zouden een 60kg wegen volgens de verkoper, al betwijfel ik dat een beetje.. maar me 2 man is dat geen probleem om te tillen.
www.bigsoundsystems.be
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-4-2010 09:55
Klinkt op het eerste gehoor best goed, die deal die je kunt maken.

Let wel even op welke hoorn verbouwt is in de kasten, 60 graden spreiding, de TD460 is prima om 2 kasten naast elkaar te zetten, maar de TD400 is een 90graden hoorn en kun je dus niet met 2 per kant gebruiken.

Ik heb zelf een tijdje met cp600 en 15" eronder gewerkt, als disco speaker reusachtig hard! Maar met een bandje erover was ik nooit tevreden met het geluid.

Maar doe je eigenlijk alleen discowerk dan zal dat ene bandje wat erover speelt ook geen probleem vormen. wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
29-4-2010 12:57
De Raxx kasten werden destijds gebouwd door een firma uit Serskamp o.a. voor AED.Deze gingen loeihard en bijna nooit stuk.Heb deze jaren op carnavalwagens gebruikt en fuiven met de 218 b.van Beyma er onder.Dat de klank niet is als een kast die 10 keer meer kost is geen wonder maar voor het geld prima kasten.Zorg vooral dat de originele filters er inzitten want die zijn ook custom made

Terug naar forum Reageer (zonder quote)