Forum > Licht

Blinder (4 lamps), welke DMX dimmer ?

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1370
15-8-2003 17:51
Mijn plan is om 2 4 lamps Blinders te kopen. Deze werden geschakeld per paren.
Elke lamp is 120 v, 650 watt.

Welke dimmer is hier het beste voor te gebruiken, met het oog op gebruikersgemak, snelheid van ophangen en opruimen, en kosten-effectief. Zelf dacht ik aan een standaard PPD dimmer van Botex. Maar die gaan maar tot 5 amp. Per kanaal.
De parren verbruiken 5,14 ampere > een probleem?

Wanneer ik per Blinder een PPD gebruik blijf ik wel onder de 16 amp. voor een groep.

Iemand iedeën?

PS (excuses voor de rommelige schrijfstijl, ik heb haast)..
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
15-8-2003 18:58
bedoel je niet toevallig de ddp van botex?
 
LazyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2003
Laatste: 27-7-2004
Berichten: 51
15-8-2003 19:22
switch ertussen denk in plaats van dimmer!!

Ten minste wij hebben ze gewoon via een switch zitten in heel die discotheken waar wij ze hangen... of met zo'n grote rode ronde noodknop....

Als ik het verhaal zo hoor, zou ik gewoon zo'n rode knop kopen en dan daar iets mee maken... die dingen hoeven alleen maar spanning te hebben he?!! geen signaal ofzo...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
15-8-2003 19:53
Vaak worden blinders ook uitgerust met harting (dan wel vooral 8-lights) geen idee om dat te doen en beneden een standaard dimmerpack neer te zetten?
Andere optie is 2 1-kanaals blokjes per dimmer te hangen (adj heeft er van 10A per stuk.
En je kan natuurlijk de blinders ook uitrusten met ACL lampen, ook erg mooi effect, betekent wel dat je ze per 2 moet gaan linken in 4-lamps versie.
En last but not least: zag laats in boek van duitse leverancier blinders met dimmers reeds ingebouwd, exact hetzelfde als standaard 8-ligts. Wellicht de moeite om eens verder te zoeken of ze ook in 4-lamps versie te vinden zijn.

Systeem wat je wil gebruiken is beetje afhankelijk van de rest van je licht ook. Ik werk zelf ook veel met T4's, enkel de sixbarren gaan met harting. Maar bij de grote setups met T4 gaat er altijd nog wel een of meer 16 polige multi's mee de truss in, ofwel compleet voor vaste spanning, ofwel met een aantal dim kanalen (voor losse parren voor dj licht, blinders, acl en andere toestanden) + 2 vaste spanning.
Als je nog meer niet dmx apparaten hebt loont het denk ik wel eens de moeite om te kijken voor een multitje te gaan leggen (met break out boven) en je dimmer beneden neer te zetten, kan je gelijk 2 kanalen vaste spanning meesturen voor dmx toestanden. Al die losse dimpackjes in de truss is ook niet echt iets om vrolijk van te worden.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1370
16-8-2003 18:58
De dimmer die ik bedoelde zou best eens de DDP kunnen zijn..

Ik werk nu met T-4's en DMX scanners. Inderdaad nog wel wat standaard non-DMX effecten.
Toch wil ik meer flexibiliteit en gemak.

Gewoon een lijntje stroom en DMX in de truss (vb. krachtstroom) en dan alles vanuit daar aansturen.
En vaste dimmer achter de blinders lijkt me daarom een erg makkelijke oplossing. En liever 1 keer goed dan vaak klooien. Nu werk ik ook met een multi voor de effecten, maar hier wil ik vanaf omdat ik meer flexibiliteit wil; Enkele DMX sturingen, wat DMX licht, en geen afhankelijkheid van multi's.

Liever wel een dimmer en geen switcher omdat de prijzen erg dicht bij elkaar in de buurt liggen vaak. En omdat die 650 watt parren echt een bak licht geven.

Power.. Die aircraft lampen. Die zijn dus 120 v (evenals de 650 watt versie). Hoeveel watt trekken die. Maar die geven een strakke straal toch?
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
16-8-2003 22:26
ACL's zijn 28V, 250W, ze moeten dus per 8 in serie, trekt totaal 2kw dus kan makkelijk op een enkelkanaals 10A dimmertje. Feit is wel dat je je 2 blinders dan moet gaan koppelen met een gele CEE kabel (110V zoals dat bij acl sets gedaan wordt)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
17-8-2003 13:31
stuur m'n blinders zelf aan met zo'n 6ch 19" dimmertje van botex. (exacte type weet ik niet) gewoon met een 16p harting naar boven (werk alleen met 16p, alles gewoon hetzelfde) en daar een brake-out waar de blinders opkomen, en evt, nog effecten ofzo, net wat nodig is.

Zou zelf achter blinder nooit een switch pack hangen, het effect van paf-boem aan is heel mooi, en het daarna weer rustig laten uit-faden, en dat wordt met een switch-pak toch moeilijker.

Ook ben ik er zelf geen fan van, om mat kracht enzo naar boven te gaan, hou de dimmers en stroom verdeling toch liever om de grond, kun je net iets makkelijker ingrijpen als er een zekering springt, of je per ongeluk iets verkeerd hebt geadresseert.

Bij kleine drive-in shows tot 16parren, zijn die t4 balkjes wel een perfecte oplossing, en daar gebruik ik ze dus ook voor.

Daarbij werk verder voor grotere shows met 6bar par64 1000watt, hier voor gebruik ik Analoge strong dimmertjes, met een converter ertussen, die dingen draaien nu al 5jaar zonder ook maar ooit storing te hebben gehad.
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
5-1-2004 00:44

Reemski schreef:

Mijn plan is om 2 4 lamps Blinders te kopen. Deze werden geschakeld per paren.
Elke lamp is 120 v, 650 watt.

Welke dimmer is hier het beste voor te gebruiken, met het oog op gebruikersgemak, snelheid van ophangen en opruimen, en kosten-effectief. Zelf dacht ik aan een standaard PPD dimmer van Botex. Maar die gaan maar tot 5 amp. Per kanaal.
De parren verbruiken 5,14 ampere > een probleem?

Wanneer ik per Blinder een PPD gebruik blijf ik wel onder de 16 amp. voor een groep.
Waarschijnlijk gaat dit even goed... maar het is verstandiger om er een dimmer bij te zoeken die toch wel ruim boven je maximale verbruik zit.
Welke dimmer je gebruikt maakt niet uit, als je maar niet net onder of net boven je maximale zekeringswaarde gaat zitten.
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
5-1-2004 01:03
En zoiets?? die kun je misschien wel achterop de behuizing vast schroeven (of nog mooier zelf inbouwen).
www.new-line.nl/v/3650

Fossalta
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1370
5-1-2004 10:17
Daar heb ik ook al naar gekeken. Ik heb er zelfs 2 van.

Maar dan heb je er dus 2 per dimmer nodig. Ook een redelijk dure grap.
Toch best mogelijk denk ik.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)