Forum > Geluid

Moet een EW100 G2 ontvanger tegen fantoom spanning kunnen?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
5-12-2009 20:07
Korte vraag, zoals in de titel. Moet een EW100 G2 ontvanger tegen fantoom spanning kunnen?
Het is namelijk het geval dat hij dat een aantal jaar(>2) wel gedaan heeft, maar nu niet meer.

Zonder fantoom werkt hij prima, maar met fantoom geeft hij behoorlijke storing. Helaas heeft
de betreffende mixer geen fantoom per kanaal.

Bij voorbaat dank.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
5-12-2009 20:30
Ligt eraan of je de output gebalanceerd of ongebalanceerde gebruikt.
Bij ongebalanceerd gebruik gaat de +48 enkel naar je tip ("hot") en dat vindt 't ding doorgaans niet fijn. Bij gebalanceerd gebruik "ziet" de output de spanning niet.

Groeten !
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
5-12-2009 20:52
De aansluiting die we een aantal jaren (zonder probleem) gebruikt hebben was gebalanceerd (XLR).

Met jack-aansluiten op een symmetrische ingang is uiteraard een optie (werkt ook goed). Alleen weer zo jammer dat we dan weer met extra verloopjes moeten werken. Het lijkt mij dat Sennheiser een circuitje ingebouwd heeft dat er voor zorgt dat het geen probleem is om er fantoom op te zetten. Er staat tenslotte ook niet in de handleiding dat het niet mag en ik vind ook geen gevallen via google waarbij dit probleem zich voordoet. Het lijkt er op dat er toch iets stuk gegaan is.

Zal Sennheiser een mailtje sturen of dit zo is.

Bedankt voor de reacties.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
5-12-2009 22:04
Hier ook wel eens fantoom op een G2 gehad, heeft bij mij nooit problemen gegeven. Uiteraard wel alles gebalanceerd aangesloten.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
6-12-2009 08:57
Heb je al een andere kabel geprobeerd?
Lijkt mij gewoon een kabelstoring (waardoor de fantoom raar gaat doen)
Anders idd Sennheisser ff mailen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
6-12-2009 16:10
Een kapotte kabel is uiteraard als eerste uitgesloten, sterker nog, de ontvanger is al bij Sennheiser geweest. Deze hebben hem uitgebreid getest maar konden geen fout aan de ontvanger ontdekken. Toen we de ontvanger zelf weer probeerden hadden we meteen hetzelfde probleem.

Toen kwamen we er pas achter dat de fantoom spanning de veroorzaker was. Voor het opsturen hadden we al een andere mixer geprobeerd trouwens, hier bleek achteraf de fantoom ook aan gestaan te hebben...

Mijn vraag is meer bedoeld in de trant van: Ook de fabrikant kent de wet van murphy, bouwen ze daarom een 'circuitje' in wat voorkomt dat het apparaat stuk gaat door fantoom of niet?
Blijkbaar bouwen ze dus vaak wel een 'vangnet' in wat dit foutje (tijdelijk) opvangt. Maar is het niet de bedoelt om het apparaat structureel tegen fantoom spanning te beschermen.

Wijze les: We kunnen er het dus beste van uit gaan dat geen enkel apparaat tegen fantoom spanning kan, totdat het tegendeel (in de vorm van een vermelding in de handleiding) bewezen is.

Aansluiten van deze ontvanger zal dus voortaan via een verloopje moeten. Beetje een principe kwestie, maar ik hou er gewoon van om alles lekker universeel te houden. Zoveel mogelijk met XLR, speakon en powercon en zo weinig mogelijk uitzonderingen daarop.

Ken ook apparaten die gemaakt zijn om op fantoom te werken maar er juist weer niet tegen kunnen om hier 'heet' op aangesloten te worden...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-12-2009 17:00
Fantoom kan prima op elke willekeurige microfoon, of microfoon ontvanger.
MITS je ze maar volgens de REGELS aansluit.
zodra je draadjes door elkaar gaat halen, of doorverbinden (ongebalanceerd) kan het fout gaan.

Als je phantom voeding nodig hebt, dan zorg je dat alles keurig gebalanceerd word aangesloten.
Dan krijg je geen problemen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
6-12-2009 17:21

Tom schreef:

Fantoom kan prima op elke willekeurige microfoon, of microfoon ontvanger.
MITS je ze maar volgens de REGELS aansluit.
zodra je draadjes door elkaar gaat halen, of doorverbinden (ongebalanceerd) kan het fout gaan.
Is een EW100 ontvanger via een gebalanceerde XLR op fantoom dan volgens jou nog volgens de regels of niet? Er worden geen draadjes door elkaar gehaald of doorverbonden, toch gaat hij blijkbaar op den duur stuk.

Kwam op een ander forum nog een opmerking tegen dat de EW500/550 series van Sennheiser hier ook slecht tegen kunnen. In hetzelfde topic wordt beweert dat de EW100/300 daarentegen wel resistent zijn.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
6-12-2009 17:24
Daarom mijn opmerking over de kabel. Een defecte kabel (ground en - gekoppeld ofzo) hoeft niet altijd verdere problemen te geven maar fantoom gaat wel raar doen.
Je hoeft maar - en ground om te hebben gedraaid bij het solderen ofzo.
En inderdaad doorlussen met ongebalanceerde kabels etc.
Via een verloop op line-in lijkt me niet handig. Dan moet je gewoon de line out van de ontvanger met verloopje omzetten en bij je tafel weer van xlr naar jack line-in.
Uiteraard alles gebalanceerd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
6-12-2009 20:08

AMX_Pete schreef:

Frank76 schreef:

Daarom mijn opmerking over de kabel. Een defecte kabel (ground en - gekoppeld ofzo) hoeft niet altijd verdere problemen te geven maar fantoom gaat wel raar doen.
Je hoeft maar - en ground om te hebben gedraaid bij het solderen ofzo.
En inderdaad doorlussen met ongebalanceerde kabels etc.
Via een verloop op line-in lijkt me niet handig. Dan moet je gewoon de line out van de ontvanger met verloopje omzetten en bij je tafel weer van xlr naar jack line-in.
Uiteraard alles gebalanceerd.
Ik zie niet waarom bij de ontvanger een verloop moet zitten, kan prima op XLR blijven of stereo jack als dat de uitgang van het toestel is.
En er valt nog wat te zeggen om met verlopen te werken. Waarom de signaal-ruis verhouding om zeep helpen door eerst een -20dB pad erop te moeten zetten en dan weer te gaan versterken op de mengtfel ?
De ontvanger heeft zowel gebalanceerd XLR als Jack, daar zou dus inderdaad geen verloopje nodig zijn. Alleen aan de kant van het mengpaneel om met jack in de line input te gaan.

Ik snap niet welke -20dB pad je hier precies bedoelt. Op de output van de ontvanger neem ik aan? De gain verhouding is beter als je de ontvanger (gebalanceerd) op de line in aansluit bedoel je??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)