Forum > Zelfbouw Speakers

Line array bouwen

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
LudoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-10-2009
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 20
4-11-2009 22:47
kan men een line array bouwen zonder dat de wave guide over ganse hoogte van de kast komt te zitten.
bv. een 12" mid spaeker en een 1,4 hoge toon met daarop een wave guide van 19 cm hoog met een afstraling van
120gr horizontaal en 10 gr vertikaal
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
4-11-2009 22:57
Tja, om een linearray ook de werking van een linearray te geven mogen bronnen onderling niet verder dan 1/2 golflengte van elkaar verwijderd zijn. 15Khz heeft een golflengte van 2.66 centimeter, reken maar uit!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
4-11-2009 23:04
Hier vind je een duidelijke opsomming van de basistheorie:
https://www.meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm
Niet goed, wel hard!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
4-11-2009 23:28

jadjong schreef:

Tja, om een linearray ook de werking van een linearray te geven mogen bronnen onderling niet verder dan 1/2 golflengte van elkaar verwijderd zijn. 15Khz heeft een golflengte van 2.66 centimeter, reken maar uit!
Ik dacht meer aan 1/4 vd golflengte..
Plus dat je ook niet moet vergeten dat hoeken en dergelijken een leuk probleem op kunnen leveren,
En het ophangen van het systeem,
grootte, gewicht, VF, rigging enzovoort..

Gaan een hele hoop kosten inzitten, ik vraag me af of je wel echt een linearray zou moeten bouwen,
Beter dan je dan een gewoon conventioneel systeem hangt dan al dat line-array gebeuren..
Het is een hype geworden.. denk ook eens aan hoe je de kastjes NIET kunt gebruiken..
If it ain't Dutch it ain't much...
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
5-11-2009 17:05
Het is 1/2 golflengte.
Een line-array bouwen is niet zo simpel, ik kan het weten want ik heb er één gebouwd.
Het is niet alleen de bouw van een goed klinkend kastje maar ook de rigging die het lastig maakt, ik zelf ben er 7 jaar geleden over gaan denken, veel gelezen, en dit jaar heb ik het uiteindelijk gebouwd. Ik heb het als prestige project gezien en zeker niet uit kostenbesparing gedaan.
Resultaat is gelukkig wel een heel gelikt systeem dat qua klank met de beste kan wedijveren en eigenlijk veel meer kan dan ik ooit had durven dromen. Daarmee liep ik gelijk tegen het probleem op dat mijn subs het niet meer bij konden houden, dus ook maar nieuwe subs ontworpen en gebouwd, toen kwam ik versterkers tekort dus opnieuw in de buidel voor meer versterkers. Al mijn NL8 kabels bleken 7 aderig te zijn dus die moesten ook vervangen worden door 8 aderige kabels. En tsja, zo'n deftige set wil je ook met een deftige processor aansturen dus ook gelijk maar een Apex Intelli-X48 aangeschaft. Overigens kan ik die iedereen aanraden, nooit geweten dat een processor zoveel uit kan maken in helderheid en klank. Uiteindelijk meer dan de prijs van een mooie middenklasse auto verder staat er nu dus een veel grotere PA dan de bedoeling was. shocked 8O
Resumerend komt het erop neer dat, wanneer je denkt 'even' een line-array te bouwen, je bedrogen uitkomt met ook nog het risico dat het niet klinkt. Ik heb bij zowel de line-array als bij de subs alleen maar de beste materialen gebruikt en eigenlijk nergens op bezuinigd en dat is (gelukkig) te horen en naar mijn mening ook te zien.
Hier nog wat plaatjes: line-array complete stack subs subs achterzijde
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
LudoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-10-2009
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 20
5-11-2009 22:31
Ik weet dat een line array niet simpel is om te bouwen, ik heb het forum van musicxtra gevolgd waar voor mijn dank voor de zeer goede uitleg met foto's.Ik doe verhuur van bijna uitsluitend geluid, wanneer je niet op de proppen komt met een line array systeem heb je geen werk meer , alhoewel het meestal evengoed tot soms beter is met het gewone systeem,maar ja het is een hype,maar wij zitten ermee.
Een line array aankopen is voor het ogenblik veel te duur,daarom eventueel zelfbouw.De componenten die ik zou willen gebruiken zijn
van RCF, in het mid laag de MD12N351 en in het mid hoog ND 3030T3 de wave guide is van P audio PHCL 35.Op dit ogenblik hebben wij
36 baskasten nabouw van nexo ls1200 en een 20 tal top kasten met een 15" speaker van RCF MB15N351 geplaats op hoorn en een mid hoog hoorn ND 3030T3. Dit alles wordt aangestuurd met crown versterkers.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
6-11-2009 11:13
Zoals ik al schreef hoef je het echt niet uit kostenbesparing zelf te bouwen, je komt echt bedrogen uit.
Dit komt onder andere door de grote hoeveelheid componenten die je nodig hebt, je hebt minstens 4 kasten per kant nodig met bijbehorende rigging hardware (ball-lock pins zijn erg kostbaar) stevige fly/stack bumpers en alle rigging hardware moet wel even nauwkeurig berekend worden, je hangt het tenslotte boven mensen.
Morgen sta ik in Goirle met de hele set, volgens mij niet zo ver van jou vandaan Ludo.
De kans om het systeem te komen beluisteren.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
LudoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-10-2009
Laatste: 7-6-2010
Berichten: 20
9-11-2009 13:48
Wanneer ik het goed voor heb werk dus bijna elke line array verkeerd.1/2 golflengte is 2,99 cm dit te verstaan dat twee kasten boven elkaar met houtdikte van twee kasten al 3,6 cm is en dit nog zonder de hoeken van beide kasten,of ben ik verkeerd?
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
9-11-2009 14:02
Wie zegt dat de houtdikte voor een line array kast 18 mm is dan?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-11-2009 14:05
Zelfs al zouden de wanden 18mm dik zijn, dan nog is het geen enkel probleem om de drivers tot op de rand van de kast te laten lopen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)