Forum > Newbie Forum

Beginnen als DJ.

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
VectumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 11
8-10-2009 02:15
Beste mensen,

Ik speel al meer dan 10 jaar piano en sinds een jaar of 7 synthesizer en maak hier zelf ook muziek mee. Sinds een familielid me heeft laten zien hoe het DJ'en in het werk gaat (ik had eigenlijk altijd al willen draaien) ben ik ook begonnen met rustig draaien via een pc, gebruik makende van de midi-knobs en sliders op m'n synthesizer. Nu is de tijd gekomen dat ik graag een setje wil kopen met een mixer en als het nodig is 2 cd-tafels. Het probleem op dit moment is wat ik precies móet kopen. Het liefst ben ik zo weinig mogelijk kwijt, maar ik wel degelijke kwaliteit, dat zit nou eenmaal in mij als persoon. Tevens had ik nog wat vragen over een eventuele opstelling van m'n pc / laptop / synthesizer etc. op de mixer.

De mixer die ik gekozen heb zal worden de Behringer DDM-4000. Heb er aardig wat reviews over gelezen en ik denk dat dit de beste keuze is voor value-for-money. Deze mixer kost vrij weinig vergeleken met wat er geboden wordt. Voor de cd-spelers heb ik mijn keuze eigenlijk nog niet gemaakt, deze vallen mij dan ook erg duur uit, terwijl ik redelijk veel met MP3's/via de PC/Laptop zal gaan mixen. Als ik ze dan toch móet aanschaffen zou mijn keuze waarschijnlijk vallen op de Pioneer CDJ-200 of de Reloop RMP2. Iemand commentaar of suggesties op deze artikelen? Qua kwaliteit, qua compatibiliteit?

En dan nog iets. Ik zit op dit moment op een kamer waar ik gewoon alles kwijt moet, het wordt dus in elk geval een 'home'-setje. Op dit moment is mijn setup als volgt ; Ik heb een versterker van JVC staan waarop een setje JBL boxen is aangesloten. Deze versterker zit via een digitale in/uitgang op de PC aangesloten op een Creative geluidskaart die deze ondersteund. Tevens zit mijn synthesizer op dit moment aangesloten op de midi-ingang in het frontje dat bij de geluidskaart zat van Creative. Het probleem is dat ik een vrij uitgebreide opstelling nodig ga hebben waarin ik geluid kan hebben van mijn Synthesizer (geluid direct uit synthesizer) , mijn PC zelf (om nog gewoon films te kunnen kijken en muziek te kunnen luisteren), PC > DJ-Set (om met bijvoorbeeld Traktor of Serato te kunnen draaien) en van mijn PC naar Synthesizer (om nog met Reason/FL/Ableton te kunnen werken). Daarnaast moet natuurlijk ook de DJ-Set los kunnen werken; als ik cd-spelers koop zou het zonde zijn om geen CD's te gebruiken maar ze alleen te gebruiken als controller in een software programma in combinatie met de mixer.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat het meest verstandige is en of dit allemaal wel mogelijk is? Ik heb momenteel nog niet echt een vast budget maar ik zou het eigenlijk het liefste onder de 1500 Euro houden, zonder kwalitatief erg ver achteruit te gaan. Of zou het misschien verstandiger zijn om met wat 2e hands uitrusting te beginnen? Ik ken wat mensen die al draaien ; maar het liefste wil ik gewoon een setje voor mezelf hebben staan, aangezien ik het aardig serieus neem.

Alvast hartelijk bedankt voor enige reactie.

Groeten,
Rémon
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
8-10-2009 09:35
Als je toch veel met MP-3 draait is het misschien handig om CD-spelers te kopen die dit ook goed ondersteunen. Zo kun je nog veel meer met je setje doen.
Ik heb het hier over bijv de Pioneer CDJ-400
Of als je iets goedkoper wil de Denon DN-S1200 die iets goedkoper is.

Deze spelers ondersteunen in ieder geval alles op gebied van MIDI en MP-3 en als je revieuws leest vallen ze erg goed in de smaak voor thuisgebruik!
De CDJ-200 is een beetje het mis-poesje uit de Pioneer serie. Leuke speler, maar de Bovengenoemde zijn helemaal niet gek veel duurder en vegen met de 200 helemaal de vloer aan.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
PatrickspanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 24-3-2011
Berichten: 45
8-10-2009 16:59
Hallo,

Is die 1500 euro inclusief mengpaneel?
verder is die DDM4000 een goed keuze, ik heb hem ook en ben er erg tevreden mee!

groeten
BeunertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2009
Laatste: 13-10-2009
Berichten: 6
8-10-2009 18:32

eriswa schreef:

Als je toch veel met MP-3 draait is het misschien handig om CD-spelers te kopen die dit ook goed ondersteunen. Zo kun je nog veel meer met je setje doen.
Ik heb het hier over bijv de Pioneer CDJ-400
Of als je iets goedkoper wil de Denon DN-S1200 die iets goedkoper is.

Deze spelers ondersteunen in ieder geval alles op gebied van MIDI en MP-3 en als je revieuws leest vallen ze erg goed in de smaak voor thuisgebruik!
De CDJ-200 is een beetje het mis-poesje uit de Pioneer serie. Leuke speler, maar de Bovengenoemde zijn helemaal niet gek veel duurder en vegen met de 200 helemaal de vloer aan.
Misschien is de RMP-3 ook een mooi alternatief met MIDI. Volgens de specslijst een mooie speler maar toch wat duurder als de Denon en waarschijnlijk een wat minder merk.
De DN-S1200 lijkt mij, na het lezen van de review op Aboutdj een betere keuze als de CDJ400. Bovendien is de CJD400 ook een heel pak duurder...
https://www.aboutdj.nl/reviews/cd-spelers/1007-denon-dns1200.html?start=6
VectumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 11
8-10-2009 21:21

patrickspan schreef:

Hallo,

Is die 1500 euro inclusief mengpaneel?
verder is die DDM4000 een goed keuze, ik heb hem ook en ben er erg tevreden mee!

groeten
Die 1500 blijf ik het liefste onder, het kan wel hoger, maar dan wordt het wel een aardig grote investering. De DDM4000 staat in m'n hoofd eigenlijk al vast, een gelijkwaardig alternatief voor die prijs kan ik namelijk nergens vinden. De DJM400 heeft een stuk minder effecten, minder kanalen en is een stuk simpeler. Het is dus inclusief CD-Spelers. Ze moeten wel met software te gebruiken zijn, maar is dit niet altijd het geval als je de DDM4000 met Midi/USB aansluit op de pc?
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-10-2009 22:17
die rmp2 zijn prima spelers. ben er altijd blij mee geweest
leuke effecten, en spelen eigenlijk altijd alles af!

mocht je nog 2 2e handsjes zoeken, contact me.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 19-6-2024
Berichten: 569
8-10-2009 22:25
Ten eerste welkom op het New-Line Forum, Remon! happy :)
Leuk dat je jezelf wilt gaan bezig houden met DJ'ing.

Over de apparatuur, ligt het eraan wat je wilt. Wil je bijvoorbeeld enkel thuis wat plaatjes draaien, of wil je echt leren draaien en over een jaartje in de lokale discotheek resident worden (natuurlijk is dit nooit zeker, is maar een voorbeeld uiteraard).
Want mocht je gewoon thuis wat willen draaien, en af en toe is met wat vrienden en een pilsje wat muziek mixen, zou ik persoonlijk zelf eens kijken voor CD-spelers met USB functie.
Verekte handig natuurlijk, aangezien je dan geen cd's moet branden. Gewoon kwestie van USB-stickje in de PC, muziek erop gooien, USB-stickje in de CD-speler, en lekker plaatjes draaien. En dan heb je toch nog altijd een CD-lezer in je spelers zitten, wat soms ook wel eens van pas komt!
Als je voor deze keuze zou willen gaan, zou ik je de Denon DN-S1200 willen aanraden.
Zelf heb ik enkel met het jongere broertje, de DN-S1000 (zonder USB-functie) gedraait, en dat beviel me eerlijk gezegt wel. Kwa mixer staat jou keuze vast aan de Behringer DDM-4000, en daar wil ik dan ook weinig aan veranderen aangezien er in die prijsklasse niet veel meer te vinden is (buiten de Reloop RMX-40 DSP en de Vestax PMC-280 natuurlijk). Mocht je overigens toch voor de keuze gaan om 2 kanalen/faders ipv. 4 kanalen/faders te kiezen, kan je eens overwegen om een kijkje te nemen naar de Reloop IQ2. Persoonlijk geen enkele ervaring mee, maar heb er zeer veel positieve ervaringen van gehoord, en hij blijkt zelfs beter te zijn dan de DJM-400, maar dan in een veel lagere prijsklasse (zie de revieuw van Reind van AboutDJ).

Nu als je voor de tweede optie kiest, dus het later willen draaien op feesten/discotheken/... zou ik overwegen om eens te kijken naar de Pioneer CDJ-800MK2. Dit omdat er in de meeste discotheken wel een setje CDJ-1000MK2/3 staat, en de CDJ-800MK2 ongeveer gelijk is aan de CDJ-1000MK2/3.
De CDJ-800MKII is eigenlijk een soort van gestripte CDJ-1000MK3. Oorspronkelijk ontworpen voor de thuis-DJ's die wel eens buitenhuis gaan draaien, en zo snel mogelijk gewent willen zijn aan de CD-spelers daar (wat 9/10 x de CDJ-1000MK2/3 is). Natuurlijk is dit wel wat duurder speelgoed, maar geloof me, hij is elke cent dubbel en dwars waard.
Ik heb er namelijk hier thuis ook twee staan, en ze zijn écht fijn om mee te draaien.
Natuurlijk zit je dan wel iets boven je buget (2x CDJ-800MK2 = 1540 euro). Dus dat is dan exl. mixer.
Maar natuurlijk kan je ook opteren om tweedehands CDJ-800MK2's aan te schaffen.
De gangbare prijs hiervoor is ongeveer €1100,- à €1300,- de twee.
Als je ze dan tweedehands op de kop kan tikken, heb je nog een groffe €200,- over voor een mixer.
En dan zou ik persoonlijk de, zoals eerder aangehaalde, Reloop IQ2+ ertussen zetten. Uiteraard kan je hier ook voor de mogelijkheid tweedehands kiezen. Hiervoor moet je dan even bij Marktplaats wat rondspeuren, want daar worden er namelijk soms wel leuke koopjes aangeboden.

Ik denk dat dit was wat ik wou zeggen. Mocht je nog vragen hebben, heeft dit forum een mooie zoekfunctie voor jou ontworpen. Mocht je het daar niet vinden, kan je het uiteraard hier even neerplanten. wink ;)
PatrickspanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 24-3-2011
Berichten: 45
9-10-2009 08:56
Die 1500 blijf ik het liefste onder, het kan wel hoger, maar dan wordt het wel een aardig grote investering. De DDM4000 staat in m'n hoofd eigenlijk al vast, een gelijkwaardig alternatief voor die prijs kan ik namelijk nergens vinden. De DJM400 heeft een stuk minder effecten, minder kanalen en is een stuk simpeler. Het is dus inclusief CD-Spelers. Ze moeten wel met software te gebruiken zijn, maar is dit niet altijd het geval als je de DDM4000 met Midi/USB aansluit op de pc?
Bedoel je dat als je bijvoorbeeld een cd speler aansluit op de mixer, dat de mixer het dan omzet naar een midi-signaal? Als je dit bedoelt dan moet ik je teleurstellen. Je kunt de DDM4000 via een midi-usb kabel aansluiten op je computer/laptop. Hiermee kun je dan elke knop/fader (behalve de gain knoppen en de effect-sessie knoppen) van de DDM4000 toewijzen aan een functie van een programma op de computer, bijvoorbeeld traktor, Ableton en Fruity Loops. Ik zelf gebruik het om traktor mee te bedienen, dit is erg leuk, maar totaal niet te vergelijken met 2 cd-spelers en een mixer, je kunt het geluid van een bepaald kanaal niet voorbeluisteren (tenzij je een geluidskaartje erbij koopt) en er zit geen jogwheel op de DDM4000. Ik weet dus niet precies wat je met deze midi-functie wilt gaan doen..?
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
9-10-2009 10:58
Aangezien je al weet hoe MIDIcontrolling werkt en op muzikaal vlak wat meer achtergrond hebt dan de gemiddelde dj lijk je een uitermate geschikte kandidaat om het lekker softwarematig (met MIDI controllers) aan te blijven pakken, wat meer creatieve mogelijkheden biedt als het onderhand traditionele beatmixen. En de CD speler is ook slechts een "controlsurface" voor een digitaal medium, nietwaar?

Als je een computer in huis hebt zou ik voorstellen om goed naar Traktor Pro (/Ableton) te kijken en de bechikbare op de dj gerichte MIDIcontrollers en geluidskaarten.
Naast imo de meest interessante optie voor thuis ook meteen het best te betalen.

Omdat er ZO veel mogelijk is kan ik geen beste optie hierin aanraden, maar wel aangeven dat veel mensen momenteel met de Reloop Digital DJ Interface Edition (1 of 2) draaien (met ingebouwde geluidskaart dus).
En dat de aankomende A&H Xone :DX een heel interessant apparaat is (kost ook flink wat..) en een goedkopere optie dan de de "ultieme" keus; de Xone 4D.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
VectumStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 11
9-10-2009 11:31

patrickspan schreef:

Die 1500 blijf ik het liefste onder, het kan wel hoger, maar dan wordt het wel een aardig grote investering. De DDM4000 staat in m'n hoofd eigenlijk al vast, een gelijkwaardig alternatief voor die prijs kan ik namelijk nergens vinden. De DJM400 heeft een stuk minder effecten, minder kanalen en is een stuk simpeler. Het is dus inclusief CD-Spelers. Ze moeten wel met software te gebruiken zijn, maar is dit niet altijd het geval als je de DDM4000 met Midi/USB aansluit op de pc?
Bedoel je dat als je bijvoorbeeld een cd speler aansluit op de mixer, dat de mixer het dan omzet naar een midi-signaal? Als je dit bedoelt dan moet ik je teleurstellen. Je kunt de DDM4000 via een midi-usb kabel aansluiten op je computer/laptop. Hiermee kun je dan elke knop/fader (behalve de gain knoppen en de effect-sessie knoppen) van de DDM4000 toewijzen aan een functie van een programma op de computer, bijvoorbeeld traktor, Ableton en Fruity Loops. Ik zelf gebruik het om traktor mee te bedienen, dit is erg leuk, maar totaal niet te vergelijken met 2 cd-spelers en een mixer, je kunt het geluid van een bepaald kanaal niet voorbeluisteren (tenzij je een geluidskaartje erbij koopt) en er zit geen jogwheel op de DDM4000. Ik weet dus niet precies wat je met deze midi-functie wilt gaan doen..?
Heb ik weer wat geleerd. Dat eerst was eigenlijk wel 'soort van' de bedoeling. Wat dan het plan zal zijn is de CD/MP3-Spelers met USB/Midi op de PC aansluiten en met die 2 cd-spelers kan ik dan toch wél m'n mp3's van m'n pc afspelen? Of móet het dan op een USB-Stick gezet worden en ingeplugd worden in een speler die daar compatibel voor is? Het belangrijkste is dat ik de mixer wel vol kan gebruiken ; dat kan dus niet als je hem aansluit op een programma als Traktor of iets dergelijks, maar wel als de cd-spelers er op aangesloten zitten, als ik het goed heb begrepen. Het zou mijn insziens namelijk zonde zijn om de effecten van een mixer niet te gebruiken ; dan kan ik hem net zo goed niet kopen en gewoon 2 cd-spelers op de pc aansluiten.

Wat dus het belangrijkste is is dat ik bij m'n MP3's op de pc kan terwijl het geluid door de mixer gaat en ik de controls heb van een normale cd/mp3-speler. Ik begin dan ook een beetje terug te deinzen om alles softwarematig te houden, tenzij ik het simpelweg verkeerd begrepen heb. Het is toch allemaal weer heel wat nieuwe informatie.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)