Forum > Geluid

Crest CA9 of 7001

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
1-7-2009 14:09
Hallo,

Ik beschik op dit moment nog over een CA9 op het hoog, en RAM CB2602 op het laag. Nou wil ik vanwege aanschaf van grotere geluidset overstappen op 3 dezelfde eindtrappen, eventueel 7001.

De vraag is, welke van de 2 presteerd beter? CA9 of de 7001? Op 8Ohm zijn ze bijna gelijk (CA9 600W RMS, 7001 550W RMS). Op 4 ohm bridge, zoals ik het laag ga aansturen geeft de CA9 2000RMS t.o.v. 1600RMS bij de 7001.

Waar zitten de verschillen in deze versterkers?

Groetjes,

Rick
T is en blijft 'n passie..
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
1-7-2009 16:22
Het verschil in de ca en de pro serie is dat de pro serie nog een meer over bemeten voeding heeft dan de CA serie.
Alleen wordt de CA serie nog gemaakt en de (oude) pro serie al jaren niet meer.

Dus kwa leeftijd en betrouwbaarheid zou ik zeker kiezen voor de CA serie, omdat je hier nog aan odnerdelen kan komen omdat ze nog steeds gemaakt worden.

En veel onder doen voor elkaar doen ze zeker niet.
Alleenniet belasten onder de 4 Ohm per kanaal of 8 ohm bridge het wil wel maar
komt de kwaliteit niet geheel ten goede.
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
1-7-2009 17:07
Dat met service e.d. is wel erg handig om mee te nemen in mijn beslissing. Ik weet dat Purple e.d. ook met de 9001 e.d. touren, hebben deze hier dan wel onderdelen voor? razz :p
T is en blijft 'n passie..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-7-2009 19:40

Rickvanulft schreef:

Ik weet dat Purple e.d. ook met de 9001 e.d. touren, hebben deze hier dan wel onderdelen voor? razz :p
Kwestie van navragen natuurlijk.
Mogelijk dat ze onderdelen uitsluitend voor eigen gebruik hebben razz :p

Martin.
kvm entertainment
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
1-7-2009 19:40

Rickvanulft schreef:

Dat met service e.d. is wel erg handig om mee te nemen in mijn beslissing. Ik weet dat Purple e.d. ook met de 9001 e.d. touren, hebben deze hier dan wel onderdelen voor? razz :p
Deze Pro series zijn grotendeels voorzien van standaard componenten. Mocht om 1-of-andere reden 'n component via de groothandel niet leverbaar zijn dan kun je altijd nog bij Engine (TD TM audio) aankloppen.

7001 en 8001 zijn nog steeds "actueel" in het touringcircuit. Ik denk dat je keuze af zal hangen van je budget ?

Groeten en succes !
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-7-2009 20:31
Maar waarom ze inzetten op 4 Ohm bridge(2 Ohm per kanaal)? Op zich natuurlijk niet erg, echter belast je de (voeding van de) versterker wel helemaal tot zijn max en zelfs erg goede versterkers willen dan wel eens iets minder goed gaan klinken.

Nog wel minstens net zo belangrijk is dat je bij uitval van een versterker zo geen kant op kunt. Heb je 2 versterkers @ 4 Ohm per kanaal draaien (of 8 Ohm bridge) in plaats van 4 Ohm bridge dan kun je met wat ompluggen altijd nog met de volledige set blijven doordraaien.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
1-7-2009 23:26
Ik heb het al vaker gezegd. Een Crest (Pro of CA) kun je zonder problemen op 2Ohm belasten, daar worden die dingen echt niet anders van. Blijven altijd doorgaan.

Dus de opmerking dat je dat niet moet doen omdat ze slechter gaan klinken raakt kant nog wal. Laag draait hier altijd op een 8001 in 2Ohm per kanaal.

Klankmatig verschillen de Pro's vrijwel niets van de CA's. De behuizing van de Pro is iets steviger en de voeding is nog iets meer overbemeten.

Maar beide series zijn beesten van versterkers. Absoluut geschikt voor het allerzwaarste werk!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-7-2009 00:58

hugovanmeijeren schreef:

Dus de opmerking dat je dat niet moet doen omdat ze slechter gaan klinken raakt kant nog wal. Laag draait hier altijd op een 8001 in 2Ohm per kanaal.
Misschien dat iets te onduidelijk in mijn woorden was en je me daarom maar afschiet wink ;) , maar ik maak een algemene opmerking waar zowel de TS als andere mensen wat aan kunnen hebben. Ik heb het nergens over de CA serie of Pro serie (heb daar geen ervaring genoeg mee) en 'willen nog wel eens iets minder goed gaan klinken' is m.i. niet hetzelfde dan 'gaan minder goed klinken'.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
2-7-2009 01:06
Wij draaien hier regelmatig met CA12 versterkers op Martin baskasten.
En soms dus 3 kasten op 1 kantje versterker is dus 2 ohm actief geproccest.

En daar wordt de klank niet bepaald beter van weet ik uit EIGEN ervaring.
Het laag wordt rommeliger en zelfs als je naar de speakers kijkt zie je
dat de versterker ze minder onder controle heeft vooral bij een dreun van de kick.
Nee dampingsfactor is een aardig broodje aap verhaal (zie forum) maar dat ter zijde.

Maar misschien komt dat omdat er een groot bedrijf ook met deze spullen tourt
en dat wellicht er enige roze bril effect aanwezig is want "tjaah de grote jongens
hebben het ook" en gebruiken het ook dus daarom zal het wel goed zijn.
Maar dat kan ik niet beoordelen voor irmand anders maar is een persoonlijke mening! laugh :D
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-7-2009 03:09

dexter schreef:

Het laag wordt rommeliger en zelfs als je naar de speakers kijkt zie je
dat de versterker ze minder onder controle heeft vooral bij een dreun van de kick.
Dan heb je snelle ogen.

Een versterker zal willigt anders klinken als je per kant meer kasten aansluit. Het is echter persoonlijk hoe dit ervaren word. Mijn eigen ampjes gebruik ik zelf (voor disco werk) het liefs op 4 ohm brug. De kleuring die dan toegevoegd word ervaar ik als prettig.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)