Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw speaker wat doen met hoge en lage tonen?

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Tijs12Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2009
Laatste: 8-3-2009
Berichten: 2
3-2-2009 23:18
Ik ben vanplan zelf een speaker te bouwen, ik heb nog geen concreet plan.
En ook nog geen speakers gekocht.

Maar is er een algemene regel voor het kiezen van een tweewegsysteem qua verhoudingen in vermogens en doorsnedes van woofers en de hogetoon drivers?

Ik zou het liefst voor 15 inch gaan

groeten tijs
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
4-2-2009 07:52
De gouden tip: lees! wink ;)
Dit forum bevat een schat aan informatie waar je je eerst eens op moet inlezen, ook zijn er diverse boeken over speakerbouw beschikbaar.
Een aantal vragen zijn belangrijk:
- welke toepassing?
- waarom denk je zelf aan 15"?
- nog uit te breiden of niet?
- handelbaarheid (gewicht e.d.)?

Het is wel iets meer dan een paar plankjes in elkaar timmeren, je moet de kasten berekenen, filters berekenen etc.
Als je zomaar eens wil proberen, orienteer je dan goed wat voor jouw toepassing een goede speaker zou zijn en bouw een reeds uitgewerkt ontwerp.
Succes!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-2-2009 10:21
eerst moet je eens afvragen:
waarom wil ik zelf bouwen
dan vraag je je af:
waarvoor (doel) wil ik zelf bouwen.....
Dan ga je je afvragen wat wil ik bouwen

Dan ga je er achter komen dat als je alleen maar wilt bouwen omdat je denkt goedkoper uit te zijn,
die gedachte meestal verkeerd is als je het goed wilt doen.

Lees je in, en bespaar je een hoop "vallen en opstaan kosten"
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijs12Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2009
Laatste: 8-3-2009
Berichten: 2
4-2-2009 17:06
Ik zou graag een 15 inch speaker hebben omdat ik eerst zonder sub ga werken gewoon een 2 wegsysteem en dus voldoende bass opzichzelf moet hebben, ik dacht aan een dap ab 15 speaker, speakers moeten dienen voor een jeugdhuis niet voor fuiven maar moeten toch krachtig genoeg zijn. nu weet ik niet wat ik que vermogen moet nemen en hoorn voor de high drivers?

een design heb ik ook nog niet ik wou een bestaand design dat goed werkte met de dap speakers namaken maar ik vind geen specificaties van de drivers
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-2-2009 18:00

tijs12 schreef:

een design heb ik ook nog niet ik wou een bestaand design dat goed werkte met de dap speakers namaken maar ik vind geen specificaties van de drivers
Met die AB-15 speakers ben ik ook begonnen, maar dan in de vorm van PR-115B subwoofers. De AB-15 speakers zijn redelijk.

Later ben ik op DAP K-112, K-115, AX-10, AX-15B etc op over gegaan. Kwaliteit is dusdanig goed dat zelfbouw zich niet meer loonde. Wel met de tuning van de filters kon ik nog wat doen, en dat zijn slechts losse elektronica componenten.

TCMC
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
4-2-2009 18:08
Zelfbouw loont in de lagere prijsklasse inderdaad niet..
Behalve bij de grotere ontwerpen,
Of als je veel publiek met een lage prijs wilt doen, en HL kasten wilt maken, en dus veel lucht wilt meeslepen...

Offtopic:

TCMC, Het jaar van de os, dat is toch Chinese Jaartelling dinges?

Ontopic..
If it ain't Dutch it ain't much...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-2-2009 18:28

Daniel-sound schreef:

Of als je veel publiek met een lage prijs wilt doen en HL kasten wilt maken, en dus veel lucht wilt meeslepen....
Offtopic
Veel publiek voor een lage prijs?
HL = Hornloaded? veel lucht meeslepen????

Het zal misschien aan mij liggen maar ik snap totaal niet waar je het over hebt.

Martin.
kvm entertainment
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
4-2-2009 19:07

KVM schreef:

Daniel-sound schreef:

Of als je veel publiek met een lage prijs wilt doen en HL kasten wilt maken, en dus veel lucht wilt meeslepen....
Offtopic
Veel publiek voor een lage prijs?
HL = Hornloaded? veel lucht meeslepen????

Het zal misschien aan mij liggen maar ik snap totaal niet waar je het over hebt.

Martin.
Als je laag wilt gaan met hoorns heb je hopen lucht nodig,
Je hebt echt minder drivers nodig.. en als je het goedkoop wilt doen maak je je kasten van MDF een driver erin en afwerken en klaar.. als je basreflex gaat heb je meerdere drivers nodig..
Waarbij je geen 4 meter hoornlengte nodig hebt met een groot mondoppervlak maar gewoon alleen een achterkamer.
En de 45 hz van een Punisher is niet heel laag.. en als je ziet hoe groot die kast is, en hoeveel geld je erin steekt en hoeveel man je ermee kan doen..

HL = inderdaad hornloaded...
If it ain't Dutch it ain't much...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
4-2-2009 20:21
Als je laag wilt gaan met hoorns heb je hopen lucht nodig,
Dat feit is niet alleen voorbehouden aan hoorns, des te lager de weer te geven frequentie (bij gelijke SPL) des te groter de luchtverplaatsing moet zijn.
En de 45 hz van een Punisher is niet heel laag.. en als je ziet hoe groot die kast is, en hoeveel geld je erin steekt en hoeveel man je ermee kan doen..
Er is een wet bekend als Hoffman's Iron Law die een verband aantoont tussen de kastgrootte, de efficïentie en de verkregen diepgang. Een doorsnee 18" baskast van 210 - 320 liter bruto kan doorgaans op 97-99 dB/W/m worden gerekend in het gebruikte frequentiegebied. De Punisher is uit mijn hoofd 285 liter en behaald vanaf 50 Hz zo'n 102 dB/W/m.

Een basreflex loopt op een gegeven moment tegen een grens aan wat er mee bereikt kan worden, een toenemende kastgrootte leidt dan niet langer tot een echte gewenste prestatieverhoging. Bij een hoorngeladen kast kan de prestatie verhoging heel erg ver worden doorgevoerd (er is welsiwaar ook een grens maar die ligt doorgaans ver buiten een handelbaar formaat).

De Ciare 12.00SW zal in een basreflexkast van 60 - 100 liter bruto al tegen de grens van functionele kastgrootte aanlopen, met een gevoeligheid van ca. 92 dB/W/m. De Punisher is dan dus ca. 3 á 4 keer zo groot maar heeft een voorsprong van 10 dB vanaf ca. 50 Hz. Minder laag maar harder met zowaar minder vermogen en dat terwijl de belastbaarheid niet is veranderd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
7-2-2009 22:38
In de prijsklasse van de AB-15 is zelfbouw niet of nauwelijks lonend, tenzij je het hout gratis kan krijgen en je de materialen voor afwerking al hebt liggen. Dus dat zou ik je afraden.

Wel zou je eens kunnen kijken naar de DAP AX-15 of K-115, als je echt 15 inch full range kasten wil. De laatste zul je, met een beetje zoekwerk op de bekende tweedehands sites, nog wel kunnen vinden voor 250 euro per setje. En voor dat geld zijn het hele keurige kasten. De AX-15 vind ik persoonlijk wat prettiger klinken (rustiger op het hoog), maar die zal ook wat duurder zijn.

Persoonlijk zou ik echter voor een 12 inch luidspreker gaan en desnoods een subje bijhuren als je het nodig hebt. Een 15 inch full range kast presteert op het laag meestal niet echt super en in deze prijsklasse wordt de geluidskwaliteit ook niet beter, omdat je een compromis moet maken voor wat betreft je overnamepunt tussen hoog en laag: een 15 inch luidspreker wil je het liefst niet hoger laten spelen dan 1200Hz. Een (stevige) 1 inch compressie driver, wordt bij voorkeur gebruikt vanaf 2000Hz. Je ziet het probleem: tussen 1200Hz en 2000Hz, zul je keuzes moeten maken die de belastbaarheid en klank van je kast sterk gaan beïnvloeden. Een 12 inch luidspreker zou je rond de 2000Hz kunnen laten aflopen, waardoor de aansluiting met je hoogdriver een stuk beter is.

Mijn advies in dit geval: kijk naar kant en klare kasten zoals de DAP K-serie of DAP AX-serie en ga dan bij voorkeur voor een 12 inch kastje.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)