Forum > Newbie Forum

diameter speakerkabel bij grotere lengtes

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Kiwi_KevinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2008
Laatste: 28-11-2011
Berichten: 19
27-9-2008 19:01
Ok, even een echte beginnersvraag: is 2,5mm2 voldoende diameter voor over een afstand van 30 meter? Het gaat om een vaste installatie, er hangen 2x dap k115 in de hoeken van een clubhuis, versterker is een palladium p-700. De afstand naar de versterker is 20 en 30 meter. In de shop zie je vooral 2.5mm en ik zag dat er ook nog 4 mm bestaat. Ik heb de search gebruikt, maar daar werd niet helemaal duidelijk wat voor invloed het aantal meters heeft op het signaal etc.
Is dit dus voldoende en hoef ik me geen zorgen te maken over de kwaliteit van het geluid of opwarming van de kabel (eigenlijk het belangrijkste, dat het in ieder geval veilig is)

Hardstikke bedankt alvast!
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
27-9-2008 19:31
Hallo Kevin,

Hoe is de ruimte ingedeeld? Kun je de versterker niet ergens anders zetten? Het is namelijk veel goedkoper om je signaallijntjes wat langer te trekken, dan je speakerkabels. Bovendien kun je last krijgen van looptijdverschillen. Geluidsgolven leggen zo´n 300m/sec af, 50m is dus al zo´n 1/6sec, wat erg storend kan zijn in je klank (vervelende echo´s).

Qua veiligheid hoef je je geen zorgen te maken, wat dat betreft is 2,5 kwadraat zeker voldoende. Het probleem bij lange lengtes speakerkabel is (behalve zelfimpedanties van de kabel en daardoor demping in de hoge tonen) dat je een heel stuk versterkervermogen onderweg verliest, door de spanningsval over de kabel. Dit is natuurlijk zonde van het "ongebruikt" aangeschafte versterkervermogen.

Luidsprekers hebben namelijk een lage ingangsimpedantie (meestal 4 of 8 ohm) een kleine kabelweerstand heeft dus al snel 10% verlies tot gevolg. Als je je versterker verder zou zetten, heeft deze vanaf de mengtafel gezien een grote ingangsimpedantie (20.000 ohm in het geval van de P-700, gebalanceerd). Je kunt je voorstellen dat nu 1 of 2 ohm in je kabel niet zo een grote invloed meer heeft. Vandaar dat deze kabels ook dunner zijn happy :)

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-9-2008 19:44
6 x bewerkt. Laatst door Webbie op 29-9-2008 12:16
Hallo,

Misschien zijn deze tabelletjes (50kB per stuk) wel handig.

Spreken voor zich happy :).

* 2 Ohm
* 4 Ohm
* 8 Ohm
* 16 Ohm

[EDIT: directe afbeeldingen weggehaald en links van gemaakt, ik was abuis met 50 kB i.p.v. de toegestane 5 kB]

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
27-9-2008 19:48
Ik wilde al schrijven... het verschil in verlies tussen die kabels gaat over enkele Watts, dus gewoon lekker voor de 2,5 mm2 gaan. Bespaart je centen en gewicht.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
27-9-2008 19:52
Volgens mij zijn die getallen het verlies in dB's. Maar ik kan het fout hebben shut up :X.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-9-2008 19:57
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 27-9-2008 20:14
Hallo DjSpiky,

djspiky schreef:

Volgens mij zijn die getallen het verlies in dB's. Maar ik kan het fout hebben shut up :X.
Je hebt het inderdaad fout laugh :D.
Is gewoon het percentueel verlies van elke Watt die je over de kabel gooit.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
27-9-2008 20:13
Oh op die manier. Nouja foutje van mijn kant dan ashamed :$. De verliezen vallen dan inderdaad wel mee.
Kiwi_KevinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2008
Laatste: 28-11-2011
Berichten: 19
27-9-2008 22:06
Wow, wat een reacties in korte tijd! Bedankt voor alle info!!

@joep: De ruimte is zo ingedeeld, als we het even van bovenaf bekijken: rechthoekige vorm, entree in het midden, links de bar en keuken en aan de rechterkant een ruimte van 12x10m. In de hoeken van die ruimte komen dus de speakers, dus in de rechter boven en onderhoek van het rechthoek. Ze hangen dus 10 meter uit elkaar, dus tijdsverschillen zullen denk ik niet zo snel te horen zijn. Hoop dat er een beetje een beeld bij te vormen is.

De speakerkabels gaan naar de bar toe, waar een muziekcomputer staat, een mengpaneel en de versterker. Dat is ook een handige plek om de muziek te regelen. Verder is het handig als er een "inprikpunt" komt bij de vloer omdat handig kan zijn bij feesten, presentatie's, tv kijken via beamer etc. Is allemaal wel dubbele bekabeling, maar dat is dus niet anders.

@webbie, erg handige tabel, het gaat dus om maximaal 4,6 procent (die 30 meter is zeer ruim genomen) dat valt wel mee, 12 watt op als je van 250 watt rms uitgaat?

Misschien zijn die tabellen wat voor de techtalk luidsprekerkabels (daar had ik namelijk ook gezocht)
Bedankt voor het meedenken!
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-9-2008 11:39
Hallo Kevin,

Kiwi_Kevin schreef:

@webbie, erg handige tabel, het gaat dus om maximaal 4,6 procent (die 30 meter is zeer ruim genomen) dat valt wel mee, 12 watt op als je van 250 watt rms uitgaat?
Inderdaad zou je dus bij een 2,5 mm^2 kabel van 30 meter lang waaraan een speaker hangt van 8 Ohm en waar je 250 Watt over jaagt 11,5 Watt kwijt zijn.
Je ziet ook dat er best een groot verschil zit tussen de 1,5 mm^2 en de 2,5 mm^2 kabel in de tabel.

Je kan ook uit de "8 ohm" tabel herleiden dat het eigenlijk pas interesseant wordt om 4 mm^2 kabel (i.c.m. een 8 Ohm speaker) te gaan gebruiken bij lengtes van 50 meter of meer.

Wil je ooit meerdere luidsprekers (2 x 8 Ohm parallel = 4 Ohm) of 4 Ohmse luidsprekers gaan aansluiten op dezelfde "kabel-run", dan kun je eventueel overwegen om de 4 mm^2 te pakken.

Neemt overigens niet weg dat de beste manier altijd nog is om elke luidspreker zijn eigen kabel te geven vanaf het versterker rack.
Dit geld vooral voor de wat duurdere versterkers die gebruik maken van een systeem die de speakers controlleert/bijstuurt (o.a. Lab Gruppen en Stage Accompany hebben deze systemen).
Staan luidsprekerkasten parallel aan elkaar i.c.m. zo'n systeem, dan zal alleen de eerste kast kunnen worden gecontrolleerd/bijgestuurd.
Daarom heeft elke kast zijn eigen "kabel-run" (versterker => luidspreker) nodig.

Wil je ook ooit subjes gaan plaatsen (i.c.m. een extra versterker en een electronische cross-over) onder de K-115's dan is het misschien ook verstandig om gelijk een 4-aderige kabel te trekken naar de hoeken van de zaal.

(Boven genoemd systeem vereist wel het dubbele aantal aders in de kabel, dus om één speakerkast aan te sturen heb je dus een 4-aderige kabel nodig (2 aders voor het signaal, en 2 aders voor de controle/bijsturing), bij een aktief gefilterd 2-weg systeem zelfs 8 aders (2+2 voor laag, 2+2 voor het hoog))

De eerder geplaatste tabellen komen overigens uit de User Manual van de SA PPA 1200 waarin je ook meer info vindt over het eerder besproken controlleren/bijsturen van luidsprekers (Stage Accompany noemt het DDC, Dynamic Damping Control).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
28-9-2008 19:28
En bij een beetje systeem gebruik je een processor...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)