Forum > Licht

Zelfbouwen skyrose

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
24-7-2008 12:46
Beste medeforumers,
Nu weer eens wat anders om eens zelf proberen te bouwen; een skyrose.
Mechanisch moet het allemaal geen probleem zijn om dit te maken.
Echter kwa lamp, spiegels en lens zit ik eigenlijk nog wel verlegen om de nodige info te verkrijgen.

Om de kostprijs te drukken wil ik geen HMI of dergelijke lamp gebruiken (duur in aanschaf en bij mijn weten ballast, ignitor en dergelijke benodigd); stel dat het weer eens zo'n project is wat mislukt.
Dus als lamp zou ik graag een 2000 Watt lamp (bijv. Philips G22 Lamp; 62,5 euro stuk, is nog te doen). Bij dit type lamp is het toch gewoon een kwestie van 230 Volt erop en branden met dat ding (geeft natuurlijk wel een stuk minder licht als een gasontladingslamp).

De spiegels die verbonden zijn aan het draaiende gedeelte zullen het waarschijnlijk goed warm krijgen (dus dit zal de toekomst uit moeten wijzen; scheuren, breken uiteenspatten.

Bij de lens ligt denk ik nog het grootste struikelpunt (zal denk ik ongeveer een ding moeten wezen van een cm of 20 in diameter), wie weet hoe ik zoiets kan bereken of mij hier meer info over geven (waar o.a. te verkrijgen)?
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
24-7-2008 19:11
Hoi Wouter, ik weet niet precies waarom je zelf wilt bouwen (zoals ik uit je verhaal opmaak gewoon als leuk hobbyproject?), maar zou je dan niet iets maken wat makkelijker hanteerbaar is? Als je er de opdrachten en zo voor hebt, prima, maar ik denk dat je 'm thuis niet vaak aan zal zetten. En als je opdrachten ervoor hebt, kun je je misschien beter een fabrieksmodel zoeken. Zijn goedkoop te krijgen via marktplaats enz.
Ook hier kan úw reclame staan!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
24-7-2008 23:13
Dus als lamp zou ik graag een 2000 Watt lamp (bijv. Philips G22 Lamp; 62,5 euro stuk, is nog te doen). Bij dit type lamp is het toch gewoon een kwestie van 230 Volt erop en branden met dat ding (geeft natuurlijk wel een stuk minder licht als een gasontladingslamp).
Het is niet zozeer minder wat het probleem is. Het gaat om de kleurtemperatuur van de lamp.
De spiegels....
Aluminium is een redelijke duurzame oplossing.
Bij de lens ligt denk ik nog het grootste struikelpunt (zal denk ik ongeveer een ding moeten wezen van een cm of 20 in diameter), wie weet hoe ik zoiets kan bereken of mij hier meer info over geven (waar o.a. te verkrijgen)?
De lens is het laatst wat je nodig hebt, je weet op dit moment nog niet hoe groot deze lens moet zijn.
Tot die tijd kun je, je even inlezen in basis optica 1e jaars MBO/HBO. (Tenminste in 1996 laugh :D )
Lijkt me een leuk project maar er zullen zeker problemen zijn success.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
24-7-2008 23:45
Voor een goede focuslens zou je een volgspot kunnen gebruiken,
die vind je regelmatig voor weinig op MP...
Heb je meteen armatuur, lampspiegels enz.

En misschien ook nog wel een ontladingslamp met alle periferie....

Dan komt het alleen nog maar op een draaiend gobo, of de spiegel vervangen voor een draaiende holle schijf met dichroide-spiegeltjes want die kunnen goed tegen warmte.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
24-7-2008 23:48
Vergeet niet dat het verschil in projectie van de lamp essentieel verschillen bij een volgspot en een sky-ros,tracker,beam, enz.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
25-7-2008 07:53
Bedankt voor de reacties;

Het wegzetten zal voornamelijk voor eigen gebruik zijn; organiseer iedere twee weken een disco; in 1 en hetzelfde pand en daarbij lijkt me dit wel leuk om dit erbij te zetten.

Wat betreft de lamp gaat het om een lamp met een sterkte van 50.000 lumen, wat ongeveer overeen komt met een 575 watt gasontladingslamp (575 watt wordt wel vaker in skyrose's gebruikt, maar of het goed zichtbaar vanaf wat grote afstond; ik zou het niet weten (iemand ervaringen?).

Aluminium is inderdaad een goede oplossing (maar naar mijn idee geeft dit een slechtere lichtkaatsing als een spiegel), is er trouwens nog een verschil tussen spiegels onderling; of is een spiegel een spiegel?

Verschillde lenzen geven toch een verschillende hoek in graden (spreiding), door de bolling.
Volgens mij is het dus belangrijk hoe schuin je de spiegeltjes aan je draaiende schijf (mirrordish???)maakt, de afstand tussen de spiegels en de lens, de bolling van de lens en de diameter (des te groter je mirrordish, des te groter je lens).
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
25-7-2008 11:26
Alles hangt met elkaar samen. De lamp zal op een bepaalde afstand van de spiegel komen. Op het moment dat je de lamp in het brandpunt van de spiegel plaatst, zal je lens idd ongeveer evengroot moeten zijn als je spiegel. Maar als je de lamp niet in het brandpunt van de spiegel plaatst, zal je ook een andere grootte lens nodig hebben.
Het belangrijkste is om voordat je begint je hele optische systeem uitgedacht te hebben en te zorgen dat de onderdelen die je nodig hebt ook te koop zijn. Uiteindelijk is niet iederen lens hetzelfde, en bepaalde de voorste lens de openingshoek van je skyrose.
Lost in Music
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
25-7-2008 11:47
Ik zal inderdaad voor de bouw moeten kijken wat er op de markt te verkrijgen is.
Weet iemand misschien een leverancier van lenzen (in dit formaat)?
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
25-7-2008 18:27
Als je een nieuwe lens wilt gaat het je de hoofdprijs kosten.
Slimmer is om eerst een plan te trekken en dan te bereken welke/wat voor lens je nodig hebt.
Dan kom je er achter dat de meeste front focus lenzen uit een volgspot redelijk aan je eisen gaan voldoen.

Met 50000 lumen kun je best wel iets aardigs maken. Vergeet echter niet dat de combinatie tussen kleurtemperatuur en het aantal lumen het echte effect maakt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
26-7-2008 09:38
Zat wat op mp te zoeken en kan voor een leuk prijsje aan een skyrose komen.
Heeft een 575 watt hmi lamp, echter is de lamp wel van skytec.
Ik kan op internet eigenlijk niets over deze lamp terug vinden.
Is het bij skyrose's zo dat het merk er eigenlijk niet toedoet (door de simpele opbouw van zo'n ding?).
Hoe ver zal dit effest ongeveer te zien zijn?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)