Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Wouter_oosterwijk
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 168 bijdrage(n) van Wouter_oosterwijk (Pagina: 1 van 9)
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (13-1-2019 16:28:00)
Graag zou ik de mijn doel/vraag iets beter willen formuleren;
Momenteel zit de hoogdriver gemonteerd in een BMS R32 behuizing, waar nog een originele 2 inch hoorn inzit (BMS 2230), om deze driver beter aan te laten sluiten op de hoorn heb ik het model van de PC-5038 gebruikt en hier een mooi verloopje voor gemaakt (adapter 1,5 inch naar 2 inch). Dit zal de afstraling waarschijnlijk wel beinvloeden, dus ideaal is het niet nee.
Ook zit er een BMS12s320 mid gemonteerd in deze kast. Dat deze kast enkel als topkast gebruikt kan gaan worden is duidelijk (geen enkele van mijn R32's geeft laag weer, ook niet met bijv. 12n820/4590 combinatie, dus zal het crossoverpunt met subs ergens tussen de 120Hz-160Hz-200Hz liggen).
Originele 3-weg filter heb ik verwijderd en hier zal dus nog een "sprookjesfilter" voor gezocht moeten worden.
Hierbij heb ik gekeken naar de Beyma fd 212 (1200hz crossover 12db/octaaf Linkwitz-Riley) of een Beyma fd 250 (2000hz crossover 12db/octaaf Linkwitz-Riley).
Met deze filters heb ik kwa flankstijlheid, crossoverfrequentie, instelbare demping hoogdriver (0db,-3db,-6db of -7,5db), wel/niet eq -3db/3kz met een Q van 2.0 ongeveer op een dcx 2496 zitten spelen.
Voor beide overname frequentie's valt iets te zeggen met een demping van 6 of 7,5db op de hoogdriver;
-1200hz, misschien vrij laag voor de hoogdriver, klinkt iets "frisser"
-2000hz, misschien vrij hoog voor de middriver, klinkt iets "ronder/voller"
Als ik tenminste zo kan omschrijven
Dit heb ik echter nog niet op hogere volume's kunnen testen.
Mijn vraag;
Moet/kan ik bang zijn dat de 1 inch driver deze lage frequenties op hogere volumes niet goed gaat weergeven met eventueel doorbranden als gevolg?
Wat raden jullie aan kwa crossover frequentie en met welk filter is deze het beste te behalen (liefst een beetje instelbaar kwa demping hoogdriver, de rest van de EQ zou ik nog op de dcx 2496 kunnen doen, alleen wil ik wel af van 2 versterker kanalen voor 1 kast te moeten gebruiken).
Onderstaand nog plotje van de 12s320 en de hoogdriver (versie met 1 inch opening ipv 1,5 inch ivm ontbreken verdere info; 2 stuks ivm merk onbekend en verschillende plots, het blijft Chinees) + plot crossover fd212 + plot crossover fd250. Bij beide speakers valt een valt een behoorlijke piek te zien tussen de 1500hz en 2000hz, welke met geluk een beetje wegvalt doordat deze in het eventuele overname gebied valt.
12s320 afbeelding.im/3LFM06z8
driver 1 plot afbeelding.im/0huodqud
driver 2 plot afbeelding.im/SfHEZFxS
fd 212 plot afbeelding.im/M7IvD3et
fd 250 plot afbeelding.im/vlDpDyX9
En ja ik weet......ideaal zal zit kastje niet zijn (hij is met name ook aangeschaft om aan eventuele spareparts te kunnen voldoen (hoorn, filter, behuizing, front), maar in de tussentijd valt er voor de carnaval misschien nog wel een aardig geluid uit te halen in combinatie met andere kasten.
Misschien is deze inmiddels ook wel rijp voor de; "Zelfbouw speakers" afdeling in dit forum.
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (25-12-2018 15:08:00)Momenteel zit de hoogdriver gemonteerd in een BMS R32 behuizing, waar nog een originele 2 inch hoorn inzit (BMS 2230), om deze driver beter aan te laten sluiten op de hoorn heb ik het model van de PC-5038 gebruikt en hier een mooi verloopje voor gemaakt (adapter 1,5 inch naar 2 inch). Dit zal de afstraling waarschijnlijk wel beinvloeden, dus ideaal is het niet nee.
Ook zit er een BMS12s320 mid gemonteerd in deze kast. Dat deze kast enkel als topkast gebruikt kan gaan worden is duidelijk (geen enkele van mijn R32's geeft laag weer, ook niet met bijv. 12n820/4590 combinatie, dus zal het crossoverpunt met subs ergens tussen de 120Hz-160Hz-200Hz liggen).
Originele 3-weg filter heb ik verwijderd en hier zal dus nog een "sprookjesfilter" voor gezocht moeten worden.
Hierbij heb ik gekeken naar de Beyma fd 212 (1200hz crossover 12db/octaaf Linkwitz-Riley) of een Beyma fd 250 (2000hz crossover 12db/octaaf Linkwitz-Riley).
Met deze filters heb ik kwa flankstijlheid, crossoverfrequentie, instelbare demping hoogdriver (0db,-3db,-6db of -7,5db), wel/niet eq -3db/3kz met een Q van 2.0 ongeveer op een dcx 2496 zitten spelen.
Voor beide overname frequentie's valt iets te zeggen met een demping van 6 of 7,5db op de hoogdriver;
-1200hz, misschien vrij laag voor de hoogdriver, klinkt iets "frisser"
-2000hz, misschien vrij hoog voor de middriver, klinkt iets "ronder/voller"
Als ik tenminste zo kan omschrijven
Dit heb ik echter nog niet op hogere volume's kunnen testen.
Mijn vraag;
Moet/kan ik bang zijn dat de 1 inch driver deze lage frequenties op hogere volumes niet goed gaat weergeven met eventueel doorbranden als gevolg?
Wat raden jullie aan kwa crossover frequentie en met welk filter is deze het beste te behalen (liefst een beetje instelbaar kwa demping hoogdriver, de rest van de EQ zou ik nog op de dcx 2496 kunnen doen, alleen wil ik wel af van 2 versterker kanalen voor 1 kast te moeten gebruiken).
Onderstaand nog plotje van de 12s320 en de hoogdriver (versie met 1 inch opening ipv 1,5 inch ivm ontbreken verdere info; 2 stuks ivm merk onbekend en verschillende plots, het blijft Chinees) + plot crossover fd212 + plot crossover fd250. Bij beide speakers valt een valt een behoorlijke piek te zien tussen de 1500hz en 2000hz, welke met geluk een beetje wegvalt doordat deze in het eventuele overname gebied valt.
12s320 afbeelding.im/3LFM06z8
driver 1 plot afbeelding.im/0huodqud
driver 2 plot afbeelding.im/SfHEZFxS
fd 212 plot afbeelding.im/M7IvD3et
fd 250 plot afbeelding.im/vlDpDyX9
En ja ik weet......ideaal zal zit kastje niet zijn (hij is met name ook aangeschaft om aan eventuele spareparts te kunnen voldoen (hoorn, filter, behuizing, front), maar in de tussentijd valt er voor de carnaval misschien nog wel een aardig geluid uit te halen in combinatie met andere kasten.
Misschien is deze inmiddels ook wel rijp voor de; "Zelfbouw speakers" afdeling in dit forum.
Er inmiddels wat verder ingedoken, waarbij dit idd om een ander type lijkt te gaat als de CT-518C(S).
Kwa maatvoering komt deze overeen met de CT-5112C(S), welke door een verschillend aantal Chinese leveranciers geproduceerd wordt, echter heeft die van mij idd wel een exit van 1.5" (zou dit een special zijn om deze beter op een bepaald type hoorn aan te sluiten, of zou hier ook een andere compressie optreden, waardoor deze bijv. vanaf een lagere frequentie inzetbaar is en in het hoog automatisch iets minder "fris" klinkt?).
afbeelding.im/nH2b1lsm
afbeelding.im/Ero0cBy6
afbeelding.im/4wBmvYgd
afbeelding.im/6MHqxpv1
afbeelding.im/18QL5KuJ
afbeelding.im/w3gQEq3M
Optisch gezien komen de onderdelen zoals spreekspoel/compressie-faseplug 100% overeen (ook een gelijke weerstand), waarbij de inductie wel aardig scheelt (heeft waarschijnlijk dan weer met de Flux Density te maken, door het verschil in afmeting magneet)
Ik ben er nog niet uit in welk kastje deze gebruikt zou zijn, iemand een idee?
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (20-12-2018 21:05:00)Kwa maatvoering komt deze overeen met de CT-5112C(S), welke door een verschillend aantal Chinese leveranciers geproduceerd wordt, echter heeft die van mij idd wel een exit van 1.5" (zou dit een special zijn om deze beter op een bepaald type hoorn aan te sluiten, of zou hier ook een andere compressie optreden, waardoor deze bijv. vanaf een lagere frequentie inzetbaar is en in het hoog automatisch iets minder "fris" klinkt?).
afbeelding.im/nH2b1lsm
afbeelding.im/Ero0cBy6
afbeelding.im/4wBmvYgd
afbeelding.im/6MHqxpv1
afbeelding.im/18QL5KuJ
afbeelding.im/w3gQEq3M
Optisch gezien komen de onderdelen zoals spreekspoel/compressie-faseplug 100% overeen (ook een gelijke weerstand), waarbij de inductie wel aardig scheelt (heeft waarschijnlijk dan weer met de Flux Density te maken, door het verschil in afmeting magneet)
Ik ben er nog niet uit in welk kastje deze gebruikt zou zijn, iemand een idee?
Het lijkt idd niet om een driver te gaan welke in de webshop aangeboden wordt. Zoiezo kom ik online weinig tegen waarbij de magneet 144mm is (en dus breder als de kap). De kap is kwa kleur en het stickertje wel, denk ik, ooit geleverd door Highlite.
Mocht het om 2 verschillende producten gaan, dan lijken deze oem producten wel aardig op elkaar te passen.
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (17-12-2018 15:55:00)Mocht het om 2 verschillende producten gaan, dan lijken deze oem producten wel aardig op elkaar te passen.
Het dichtst bij de spreekspoel/membraan is de opening dus zo'n 25mm (waar ook de faseplug gemonteerd zit) bij de uiteindelijke uitgang (gaasje) zo'n 38-39mm, maar ik geloof niet dat we dit als een echte 1,5" exit kunnen/mogen zien...?
Bij mijn x-15 (eerste generatie) is de CT518C 3-gaats.
Bij de SPUNIW032 lijkt de hoh maat idd zo'n 60-70mm te zijn.
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (17-12-2018 15:33:00)Bij mijn x-15 (eerste generatie) is de CT518C 3-gaats.
Bij de SPUNIW032 lijkt de hoh maat idd zo'n 60-70mm te zijn.
De driver loopt idd conisch uit van zo'n 25mm (lastig te meten ivm gaasje) naar een 38-39mm met een kunststof faseplugje.
De magneet diameter is 144mm.
Spreekspoel is 2 inch.
De kap (134mm) lijkt wel heel erg op die van dap (al is dit natuurlijk 1 van de vele chinese imitaties), al zou deze natuurlijk overgeschroeft kunnen zijn.
Topic: Welke Dap-audio driver is dit? (15-12-2018 17:10:00)De magneet diameter is 144mm.
Spreekspoel is 2 inch.
De kap (134mm) lijkt wel heel erg op die van dap (al is dit natuurlijk 1 van de vele chinese imitaties), al zou deze natuurlijk overgeschroeft kunnen zijn.
Hallo,
In de webshop staan best wel wat verschillende soorten Dap drivers voor oa de x-serie.
Ik heb hier een driver liggen die kwa looks een beetje inzit tussen de driver voor de x-15 (gelijkende achterzijde/soundmate en x10/x12 (gelijkende voorzijde), tov webshop afbeeldingen.
Gemeten is de spreekspoel 2 inch, dus zou het om de CT-518C (x-serie) of CT-518CS (soundmate), maar waar zitten dan de verschillen in (magneet lijkt wat groter te zijn tov SPUNIW032 terwijl de achterkant kwa model geheel overeenkomt. De 4 gaten hebben een steek van hoh 100mm, spreekspoel 51mm, diameter magneet 144mm, diameter kap achterzijde 134mm, hoogte 72mm.
Wie weet exact om welk type dit gaat?
afbeelding.im/aYXH9hmU
afbeelding.im/NyTCW98U
afbeelding.im/U4teodq5
Ik neig heel erg richting de CT-518CS uit de soundmate, maar zou hier technisch gezien ook een groot klankverschil zijn met bijv. de CT518C door de grotere magneet (scheelt 1cm groter in diameter en een goede 3mm groter in dikte tov van driver welke ik hier ook gemonteerd heb zitten in x-15 welke van 2007 zijn in combinatie met een ER-1576F
afbeelding.im/AvqdwSeR
afbeelding.im/UqKmUaUr
Is de CT-518C een driver welke met 3 bouten aan de hoorn vastzit?
Topic: Reparatie American Audio versterker (12-9-2018 21:40:00)In de webshop staan best wel wat verschillende soorten Dap drivers voor oa de x-serie.
Ik heb hier een driver liggen die kwa looks een beetje inzit tussen de driver voor de x-15 (gelijkende achterzijde/soundmate en x10/x12 (gelijkende voorzijde), tov webshop afbeeldingen.
Gemeten is de spreekspoel 2 inch, dus zou het om de CT-518C (x-serie) of CT-518CS (soundmate), maar waar zitten dan de verschillen in (magneet lijkt wat groter te zijn tov SPUNIW032 terwijl de achterkant kwa model geheel overeenkomt. De 4 gaten hebben een steek van hoh 100mm, spreekspoel 51mm, diameter magneet 144mm, diameter kap achterzijde 134mm, hoogte 72mm.
Wie weet exact om welk type dit gaat?
afbeelding.im/aYXH9hmU
afbeelding.im/NyTCW98U
afbeelding.im/U4teodq5
Ik neig heel erg richting de CT-518CS uit de soundmate, maar zou hier technisch gezien ook een groot klankverschil zijn met bijv. de CT518C door de grotere magneet (scheelt 1cm groter in diameter en een goede 3mm groter in dikte tov van driver welke ik hier ook gemonteerd heb zitten in x-15 welke van 2007 zijn in combinatie met een ER-1576F
afbeelding.im/AvqdwSeR
afbeelding.im/UqKmUaUr
Is de CT-518C een driver welke met 3 bouten aan de hoorn vastzit?
Perfecte input Andre......
De stekkertjes van de fans 1 voor 1 getest op een losse 24VDC voeding (met een dimmer om spanning te regelen) en idd zeg; als ik warmte toevoer met een fohn willen ze soortgelijke dingen gaan doen (in mindere mate, maar je hoort een lichte schommeling). Dit gebeurd dan wel niet op de 22 VDC welke normaal vanuit versterker gevoed wordt, maar enkel bij een 24VDC. Hierbij heb ik niet het idee dat ventilatortjes zwaarder gaan draaien, maar het zal idd om iets binnen in de ventilator gaan, waardoor dit optreed, of een bepaalde hoeveel lucht welke maar aangevoerd kan worden via het koellichaan. Zal idd nog eens kijken om de stickertjes te verwijderen (vrij lastig, gezien ventilatortjes met plastic clipjes vastzitten en ik liever niets sloop.
Waarschijnlijk zullen de schommelingen tijdens normaal gebruik ook niet voorkomen, omdat ik niet het idee heb dat de versterkers bij een normale belasting ooit zo warm geworden zijn/ventilatoren op max. vermogen zijn gaan draaien (ze zijn in ieder geval nog nooit eerder in de protect gegaan).
Wel weet ik nu dat deze functie iig werkt, ook fijn....;-)
Topic: Reparatie American Audio versterker (11-9-2018 22:58:00)De stekkertjes van de fans 1 voor 1 getest op een losse 24VDC voeding (met een dimmer om spanning te regelen) en idd zeg; als ik warmte toevoer met een fohn willen ze soortgelijke dingen gaan doen (in mindere mate, maar je hoort een lichte schommeling). Dit gebeurd dan wel niet op de 22 VDC welke normaal vanuit versterker gevoed wordt, maar enkel bij een 24VDC. Hierbij heb ik niet het idee dat ventilatortjes zwaarder gaan draaien, maar het zal idd om iets binnen in de ventilator gaan, waardoor dit optreed, of een bepaalde hoeveel lucht welke maar aangevoerd kan worden via het koellichaan. Zal idd nog eens kijken om de stickertjes te verwijderen (vrij lastig, gezien ventilatortjes met plastic clipjes vastzitten en ik liever niets sloop.
Waarschijnlijk zullen de schommelingen tijdens normaal gebruik ook niet voorkomen, omdat ik niet het idee heb dat de versterkers bij een normale belasting ooit zo warm geworden zijn/ventilatoren op max. vermogen zijn gaan draaien (ze zijn in ieder geval nog nooit eerder in de protect gegaan).
Wel weet ik nu dat deze functie iig werkt, ook fijn....;-)
Hierbij het stukje schema tbv ventilatie (1x per kanaal dus onafhankelijk).
afbeeldinguploaden.nl/image/JvEzdINU
Het moment dat de schommeling optreed, ik hierna de speakons losneem, dus de versterker niet meer belast, dan is het niet zo dat de schommeling gelijk verdwijnt. Dit heeft dus echt wel een tijdje nodig.
Zou het nog kunnen dat de schakeling het gevraagde vermogen tbv ventilatoren gewoon weg niet kan leveren (te krap bemeten), dit omdat het op beide onafhankelijk kanalen voor komt (niet belaste kanaal lijkt er geen last van te hebben als het zwaar belaste andere kanaal er wel last van heeft, zo rond de 22VDC).
Topic: Reparatie American Audio versterker (11-9-2018 22:05:00)afbeeldinguploaden.nl/image/JvEzdINU
Het moment dat de schommeling optreed, ik hierna de speakons losneem, dus de versterker niet meer belast, dan is het niet zo dat de schommeling gelijk verdwijnt. Dit heeft dus echt wel een tijdje nodig.
Zou het nog kunnen dat de schakeling het gevraagde vermogen tbv ventilatoren gewoon weg niet kan leveren (te krap bemeten), dit omdat het op beide onafhankelijk kanalen voor komt (niet belaste kanaal lijkt er geen last van te hebben als het zwaar belaste andere kanaal er wel last van heeft, zo rond de 22VDC).
Bedankt voor de input....
Ik geloof niet dat er een thermische beveiliging meegegoten zit in deze trafo.
De trafo wordt ook niet warm als de versterker gedurende maximaal 10 minuten vol op 2 ohm belast wordt en vervolgens de schommelende ventilatie te krijgen.
Zojuist nogmaals eens belast waarbij ik het volgende meet;
Normaal spanning vanuit trafo max. 22 VAC
Bij 1 kanaal vol belast zakt deze naar zo'n 21 VAC
Bij 2 kanalen vol belast zakt de spanning verder naar 20 VAC
Er is hierbij geen sprake van een harde kortsluiting in de trafo, ook niet op het moment dat de ventilatie begint te schommelen.
Rustspanning ventilatie (laag toerental ventilatie) is zo'n 13VDC
Bij hoog toerental is deze spanning opgelopen naar zo'n 22VDC
Bij het schommelen van de ventilatie bedraagt de schommeling zo te zien zo'n 0,2VDC (maar misschien meet mijn FLuke niet "snel" genoeg), lijkt te verwaarlozen maar is goed merkbaar in het schommelen van het toerental.
Vanavond ging op zeker moment de versterker overigens wel in de protect, deze lijkt dus wel gewoon te werken.
Vreemd dat dit eerder niet gebeurde......dan toch iets van een stekker welke slecht contact maakt?
Ik dacht in eerste instantie dat bij het ingaan van de protect, de ventilatie niet had geschommeld, maar dit gebeurde echter nog steeds dus wel.....
Zou dan misschien toch de 2-ohmse belasting voor deze versterker te veel gevraagd zijn, bij 4-ohmse belasting heb ik het idee dat de temperaturen een stukje minder snel oplopen, maar aan de andere kant heb ik nog niet een 4-ohmse belasting tot aan de "protect" getest.....
Topic: Reparatie American Audio versterker (10-9-2018 22:35:00)Ik geloof niet dat er een thermische beveiliging meegegoten zit in deze trafo.
De trafo wordt ook niet warm als de versterker gedurende maximaal 10 minuten vol op 2 ohm belast wordt en vervolgens de schommelende ventilatie te krijgen.
Zojuist nogmaals eens belast waarbij ik het volgende meet;
Normaal spanning vanuit trafo max. 22 VAC
Bij 1 kanaal vol belast zakt deze naar zo'n 21 VAC
Bij 2 kanalen vol belast zakt de spanning verder naar 20 VAC
Er is hierbij geen sprake van een harde kortsluiting in de trafo, ook niet op het moment dat de ventilatie begint te schommelen.
Rustspanning ventilatie (laag toerental ventilatie) is zo'n 13VDC
Bij hoog toerental is deze spanning opgelopen naar zo'n 22VDC
Bij het schommelen van de ventilatie bedraagt de schommeling zo te zien zo'n 0,2VDC (maar misschien meet mijn FLuke niet "snel" genoeg), lijkt te verwaarlozen maar is goed merkbaar in het schommelen van het toerental.
Vanavond ging op zeker moment de versterker overigens wel in de protect, deze lijkt dus wel gewoon te werken.
Vreemd dat dit eerder niet gebeurde......dan toch iets van een stekker welke slecht contact maakt?
Ik dacht in eerste instantie dat bij het ingaan van de protect, de ventilatie niet had geschommeld, maar dit gebeurde echter nog steeds dus wel.....
Zou dan misschien toch de 2-ohmse belasting voor deze versterker te veel gevraagd zijn, bij 4-ohmse belasting heb ik het idee dat de temperaturen een stukje minder snel oplopen, maar aan de andere kant heb ik nog niet een 4-ohmse belasting tot aan de "protect" getest.....
Hallo,
Onlangs heb ik een dummyload gebouwd om versterkers eens wat beter aan de "tand" te voelen/testen zonder heel de buurt lastig te vallen. Deze is opgebouwd uit 4x 4-ohmige 1000Watt weerstanden, welke middels een simpele schakeling ook in serie of parallel gezet kunnen worden (2 ohm, 4 ohm en 8 ohm voor een 2-kanaals versterker). Nu had ik er onlangs een v-4001 plus aanhangen bij een 2-ohmse belasting waar na verloop van tijd (goed in de clip) de protect aanging en de versterker zichzelf hierna ook weer keurig herstelde.
Een andere v-4001 wil echter bij een gelijkende situatie niet in de protect gaan (niet dat dit moet), maar bijv. de ventilatoren beginnen wel heel erg te schommelen in toerental. In eerste instantie gaat de koeling gewoon zijn werk doen (harder draaien), maar op een zeker moment slaat dit dus om naar het wisselende toerental van de ventilatoren (dit doen ze ook niet exact tegelijkertijd omdat er achter iedere ventilator (kanaal 1-2) een aparte regeling is.
Het lijkt er dus op dat het 24 vdc gedeelte van de voeding in elkaar zakt.
Als ik vervolgens de dummyload loskoppel of de volume knop iets dichter zet zullen, na nog een paar toerentalschommelingen, de ventilatoren weer gewoon hard gaan blazen en zichzelf herstellen (zakken van temperatuur en vervolgens ook het afnemen van het ventilatie toerental).
Op het moment dat het toerental van de ventilatoren schommelt, ik de dummyload loskoppel en een speaker aan betreffend kanaal hangt, dan speelt de versterker wel gewoon normaal (voor zoverre ik het kan horen).
Had de protect dan al niet lang aan moeten schakelen?
Weet er iemand oorzaken/oplossingen?
Alvast bedankt....
Topic: TAS versterker serie DAP (18-2-2018 21:58:00)Onlangs heb ik een dummyload gebouwd om versterkers eens wat beter aan de "tand" te voelen/testen zonder heel de buurt lastig te vallen. Deze is opgebouwd uit 4x 4-ohmige 1000Watt weerstanden, welke middels een simpele schakeling ook in serie of parallel gezet kunnen worden (2 ohm, 4 ohm en 8 ohm voor een 2-kanaals versterker). Nu had ik er onlangs een v-4001 plus aanhangen bij een 2-ohmse belasting waar na verloop van tijd (goed in de clip) de protect aanging en de versterker zichzelf hierna ook weer keurig herstelde.
Een andere v-4001 wil echter bij een gelijkende situatie niet in de protect gaan (niet dat dit moet), maar bijv. de ventilatoren beginnen wel heel erg te schommelen in toerental. In eerste instantie gaat de koeling gewoon zijn werk doen (harder draaien), maar op een zeker moment slaat dit dus om naar het wisselende toerental van de ventilatoren (dit doen ze ook niet exact tegelijkertijd omdat er achter iedere ventilator (kanaal 1-2) een aparte regeling is.
Het lijkt er dus op dat het 24 vdc gedeelte van de voeding in elkaar zakt.
Als ik vervolgens de dummyload loskoppel of de volume knop iets dichter zet zullen, na nog een paar toerentalschommelingen, de ventilatoren weer gewoon hard gaan blazen en zichzelf herstellen (zakken van temperatuur en vervolgens ook het afnemen van het ventilatie toerental).
Op het moment dat het toerental van de ventilatoren schommelt, ik de dummyload loskoppel en een speaker aan betreffend kanaal hangt, dan speelt de versterker wel gewoon normaal (voor zoverre ik het kan horen).
Had de protect dan al niet lang aan moeten schakelen?
Weet er iemand oorzaken/oplossingen?
Alvast bedankt....
De versterker doet het nog wel, alleen het besef dat hij een volgende keer weer "dood" zou kunnen blijven beangstigd mij wel een beetje.
Zojuist iets verder gedemonteerd om even aan de onderzijde van de print te kunnen kijken.
afbeeldinguploaden.nl/image/w4FGsGOF
Op het eerste oog ziet dit er prima uit, echter valt wel op dat een temperatuur sensor (of is het wat anders?) losgekomen lijkt te zijn van het board (was dit al, of is dit gebeurd zojuist tijdens demontage, geen flauw idee, maar laten we van het eerste uitgaan).
afbeeldinguploaden.nl/image/731aQ8SD
Deze sensor leid terug naar de "protect pcb."
Als deze sensor niet goed vastgezeten heeft, kan deze ook geen goede meting uitgevoerd hebben, waardoor temperaturen hoger opgelopen zijn?(ventilatoren die niet harder zijn gaan draaien, of het niet thermisch uitgaan van de versterker).
Echter is het wel zo dat dit opzich niet met de weerstanden te maken hoeft te hebben toch (zitten niet met koelpasta op koellichaam, dus zouden inprincipe toch al weinig gekoeld worden?). Wel zou de stroom/het vermogen over de weerstanden hoger opgelopen kunnen zijn, door een te warme versterker/teveel vermogen?
Hierbij nog een beter overzicht van de print.
static.afbeeldinguploaden.nl/1802/369846/V04kcnVr.jpg
Topic: TAS versterker serie DAP (18-2-2018 11:23:00)Zojuist iets verder gedemonteerd om even aan de onderzijde van de print te kunnen kijken.
afbeeldinguploaden.nl/image/w4FGsGOF
Op het eerste oog ziet dit er prima uit, echter valt wel op dat een temperatuur sensor (of is het wat anders?) losgekomen lijkt te zijn van het board (was dit al, of is dit gebeurd zojuist tijdens demontage, geen flauw idee, maar laten we van het eerste uitgaan).
afbeeldinguploaden.nl/image/731aQ8SD
Deze sensor leid terug naar de "protect pcb."
Als deze sensor niet goed vastgezeten heeft, kan deze ook geen goede meting uitgevoerd hebben, waardoor temperaturen hoger opgelopen zijn?(ventilatoren die niet harder zijn gaan draaien, of het niet thermisch uitgaan van de versterker).
Echter is het wel zo dat dit opzich niet met de weerstanden te maken hoeft te hebben toch (zitten niet met koelpasta op koellichaam, dus zouden inprincipe toch al weinig gekoeld worden?). Wel zou de stroom/het vermogen over de weerstanden hoger opgelopen kunnen zijn, door een te warme versterker/teveel vermogen?
Hierbij nog een beter overzicht van de print.
static.afbeeldinguploaden.nl/1802/369846/V04kcnVr.jpg
Ik snap volledig dat weerstanden niet uit zichzelf zomaar heet worden en dat hier dus een oorzaak voor moet zijn geweest.
Daarom ook mijn vraag ofdat iemand meer ervaring hiermee heeft en eventuele oorzaken/oplossingen aan kan geven.
Topic: TAS versterker serie DAP (17-2-2018 17:43:00)Daarom ook mijn vraag ofdat iemand meer ervaring hiermee heeft en eventuele oorzaken/oplossingen aan kan geven.
Het gaat hier om weerstanden die origineel blauw van kleur waren, maar door waarschijnlijk een te hoge stroom, totaal bruin verkleurd zijn.
Buitenzijde is ook "kruimelig/gescheurd"
Overzicht
afbeeldinguploaden.nl/image/teHYLk30
Elektrisch schema
afbeeldinguploaden.nl/image/UgVN0MRX
Koeltunnel
afbeeldinguploaden.nl/image/X4Hu0fhH
Detail weerstanden
afbeeldinguploaden.nl/image/aAo9fWav
afbeeldinguploaden.nl/image/KVmEZDS9
Bolle condensatoren; Telkens nr 4 vanaf links.
afbeeldinguploaden.nl/image/8LYS9fF0
Origineel bij andere Tas 4000
afbeeldinguploaden.nl/image/YVOkUu7M
afbeeldinguploaden.nl/image/50lD3GoR
Topic: TAS versterker serie DAP (17-2-2018 14:37:00)Buitenzijde is ook "kruimelig/gescheurd"
Overzicht
afbeeldinguploaden.nl/image/teHYLk30
Elektrisch schema
afbeeldinguploaden.nl/image/UgVN0MRX
Koeltunnel
afbeeldinguploaden.nl/image/X4Hu0fhH
Detail weerstanden
afbeeldinguploaden.nl/image/aAo9fWav
afbeeldinguploaden.nl/image/KVmEZDS9
Bolle condensatoren; Telkens nr 4 vanaf links.
afbeeldinguploaden.nl/image/8LYS9fF0
Origineel bij andere Tas 4000
afbeeldinguploaden.nl/image/YVOkUu7M
afbeeldinguploaden.nl/image/50lD3GoR
Hallo,
Ik heb hier 2 "identieke" Tas 4000 staan, waarbij 1 stuks in het verleden eens "spontaan" tijdens het spelen uitgevallen is en na verloop van tijd weer opstartte.
Vorige week wilde, denk ik (allemaal dezelfde ongemarkeerde rackjes, dus lastig te onderscheiden), dezelfde versterker niet aangaan. Standby lampje brandde (dus spanning was aanwezig), maar bij indrukken on/off knop gebeurde er vervolgens niets.
Momenteel doet de versterker het wel gewoon, maar ik heb hem toch maar eens opengeschroefd.
Hierbij ben ik wat componenten tegengekomen welke er niet meer helemaal origineel uitzien, te weten;
-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output A Stage PCB; 5,6 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output A Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output B Stage PCB; 2,7 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output B Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
Dit zijn dus de prints welke parallel aan 1 en dezelfde (beide zijden 1) lange koeltunnel lopen.
Deze zien eruit ofdat ze te warm geworden zijn.
Ik heb de weerstanden nog niet losgesoldeerd, maar gemeten op print, geven deze nog wel de juiste waarden aan.
Ook zijn er 2 van de 12 stuks Junzl 3300 uF 80VDC condensatoren, welke een klein beetje bol staan.
Is het gewoon een kwestie van deze onderdelen allemaal vervangen (eventueel inc. Sharp PC817), of zijn er nog meer zaken welke gecontroleerd dienen te worden?
Topic: Reconen/Repareren Tips (7-11-2016 20:47:00)Ik heb hier 2 "identieke" Tas 4000 staan, waarbij 1 stuks in het verleden eens "spontaan" tijdens het spelen uitgevallen is en na verloop van tijd weer opstartte.
Vorige week wilde, denk ik (allemaal dezelfde ongemarkeerde rackjes, dus lastig te onderscheiden), dezelfde versterker niet aangaan. Standby lampje brandde (dus spanning was aanwezig), maar bij indrukken on/off knop gebeurde er vervolgens niets.
Momenteel doet de versterker het wel gewoon, maar ik heb hem toch maar eens opengeschroefd.
Hierbij ben ik wat componenten tegengekomen welke er niet meer helemaal origineel uitzien, te weten;
-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output A Stage PCB; 5,6 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output A Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output B Stage PCB; 2,7 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output B Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
Dit zijn dus de prints welke parallel aan 1 en dezelfde (beide zijden 1) lange koeltunnel lopen.
Deze zien eruit ofdat ze te warm geworden zijn.
Ik heb de weerstanden nog niet losgesoldeerd, maar gemeten op print, geven deze nog wel de juiste waarden aan.
Ook zijn er 2 van de 12 stuks Junzl 3300 uF 80VDC condensatoren, welke een klein beetje bol staan.
Is het gewoon een kwestie van deze onderdelen allemaal vervangen (eventueel inc. Sharp PC817), of zijn er nog meer zaken welke gecontroleerd dienen te worden?
Inmiddels heb ik de speaker gereconed, zonder iets aan de ring te veranderen.
Met behoorlijk wat moeite kreeg ik er spacers met een dikte van 0,2mm in (voorblad A4 inbind hoesje + 80 grams a4-tje.
Speakers is netjes verlijmd en getest (gaat momenteel klankmatig goed).
Voorlopig is de speaker weer de doos ingegaan en op de plank beland, voor het geval hij eens nodig mocht zijn. Hopelijk loopt hij dan ook niet aan (het is krapjes allemaal).
Bedankt voor jullie input!!!
Topic: Reconen/Repareren Tips (25-10-2016 20:37:00)Met behoorlijk wat moeite kreeg ik er spacers met een dikte van 0,2mm in (voorblad A4 inbind hoesje + 80 grams a4-tje.
Speakers is netjes verlijmd en getest (gaat momenteel klankmatig goed).
Voorlopig is de speaker weer de doos ingegaan en op de plank beland, voor het geval hij eens nodig mocht zijn. Hopelijk loopt hij dan ook niet aan (het is krapjes allemaal).
Bedankt voor jullie input!!!
Om even wat dingen op een rijtje te zetten;
Recone set is nog in goede conditie maar wel enigsinds gedateerd; 27 mei 2002 (vandaar mijn vraag over het eventueel krimpen) en netjes rond. Zonder spacers zou ik hem wel uit kunnen lijnen, maar zijn de toleranties misschien wel te klein, wat misschien op korte termijn een schurend geluid zou kunnen geven.
Optisch gezien lijkt het om dezelfde voicecoil te gaan als andere recone sets 18g50.
Over de spacers;
Dit zijn idd plaatjes plastic van zo'n 16,5 cm lang, echter heeft beyma deze bij de 18g50 recone sets door de jaren heen wel in verschillende dikte's geleverd, te weten 0,25mm (bij een reconeset van zo rond 2009) en 0,35mm (bij een reconeset van 2014).
Over de verschillende modellen 18" (laten we er maar vanuitgaan dat er nog iets goeds in de doos beland is).
Beyma heeft door de jaren heen volgens mij volgende speakers met een 4,5" spreekspoel geleverd;
18G550 met een gladde conus volgens afbeelding internet (25mm spreekspoellengte).
18P1000 met een spreekspoellengte van 30mm (geribbelde conus).
118ND/W met een spreekspoellengte van 21mm (geribbelde conus).
Dus de 18P1000 en 118ND/W zouden zoiezo afvallen (ivm de spreekspoellengte)
Vergeleken met andere 18G50 speakers heefts de conus bij allemaal 22 ribbels, waarbij het wel zo is dat vergeleken met nieuwere 18G50 speakers het papier iets anders eruit ziet (hele kleine soort van ribbeltjes ontbreken). De recone conus komt dan weer wel overeen met de conus van oudere 18g50 speakers.
Gek gezegd zou het dus om een 18g550 spreekspoel kunnen gaan (zelfde spreekspoellengte) met de conus van een 18g50 of 18P1000 of 118ND/W.
Mij lijkt dan gewoon een complete 18g50 recone set meer voor de hand liggen.
Topic: Reconen/Repareren Tips (24-10-2016 15:08:00)Recone set is nog in goede conditie maar wel enigsinds gedateerd; 27 mei 2002 (vandaar mijn vraag over het eventueel krimpen) en netjes rond. Zonder spacers zou ik hem wel uit kunnen lijnen, maar zijn de toleranties misschien wel te klein, wat misschien op korte termijn een schurend geluid zou kunnen geven.
Optisch gezien lijkt het om dezelfde voicecoil te gaan als andere recone sets 18g50.
Over de spacers;
Dit zijn idd plaatjes plastic van zo'n 16,5 cm lang, echter heeft beyma deze bij de 18g50 recone sets door de jaren heen wel in verschillende dikte's geleverd, te weten 0,25mm (bij een reconeset van zo rond 2009) en 0,35mm (bij een reconeset van 2014).
Over de verschillende modellen 18" (laten we er maar vanuitgaan dat er nog iets goeds in de doos beland is).
Beyma heeft door de jaren heen volgens mij volgende speakers met een 4,5" spreekspoel geleverd;
18G550 met een gladde conus volgens afbeelding internet (25mm spreekspoellengte).
18P1000 met een spreekspoellengte van 30mm (geribbelde conus).
118ND/W met een spreekspoellengte van 21mm (geribbelde conus).
Dus de 18P1000 en 118ND/W zouden zoiezo afvallen (ivm de spreekspoellengte)
Vergeleken met andere 18G50 speakers heefts de conus bij allemaal 22 ribbels, waarbij het wel zo is dat vergeleken met nieuwere 18G50 speakers het papier iets anders eruit ziet (hele kleine soort van ribbeltjes ontbreken). De recone conus komt dan weer wel overeen met de conus van oudere 18g50 speakers.
Gek gezegd zou het dus om een 18g550 spreekspoel kunnen gaan (zelfde spreekspoellengte) met de conus van een 18g50 of 18P1000 of 118ND/W.
Mij lijkt dan gewoon een complete 18g50 recone set meer voor de hand liggen.
Helaas zitten er geen resten meer in de luchtspleet.
Heb het probleem ook eens bij Beyma in Spanje neergelegd, zij wisten ook niets van verschillende grotes spreekspoelen of krimpen van recones door de jaren heen.
Het leek mij wel het proberen waard.
Topic: Reconen/Repareren Tips (24-10-2016 12:53:00)Heb het probleem ook eens bij Beyma in Spanje neergelegd, zij wisten ook niets van verschillende grotes spreekspoelen of krimpen van recones door de jaren heen.
Het leek mij wel het proberen waard.
Dat is idd een ding, maar voor die 0,2mm wil ik het best wel proberen. Mij lijkt dan ook het gekozen, terug te plaatsen, materiaal (C45, C60 of dergelijke; bijv. hoeveelheid koolstof) een groter verschil maakt. Nog iets om uittezoeken.
Topic: Reconen/Repareren Tips (23-10-2016 20:49:00)Hallo, ik heb hier nog een tweetal speakers beyma 18g50 liggen welke gereconed moeten worden, ook heb ik nog 2 recone sets liggen.
Ervaring met reconen heb ik wel, echter het volgende is het problemen; de spreekspoelen lijken te klein/gekrompen te zijn, de tweede recone spacer past niet.
Het risico dat de recone dus binnen korte tijd gaat aanlopen is dus duidelijk aanwezig.
Nu zou ik eigenlijk de binnenste stalen ring bij de voicecoilspleet iets kleiner willen maken door er op een draaibank een paar tiende mm af te draaien (ervaring met draaibanken is aanwezig).
Hierbij mogen er uiteraard absoluut geen stalen krulletjes naar binnen schieten. Daarom zal dus de gehele ring weggedraaid/verwijderd te worden waardoor speaker/magneet aan binnenzijde schoongemaakt kunnen worden.
Hierna zal er een nieuwe, iets kleinere ring, gedraaid dienen te worden welke op de juiste plaats bevestigd/gelijmd diend te worden.
Nu is mijn vraag als volgt;
-hoe ziet het uiterste binnenste van de 18g50 speaker eruit?
-Zit er alleen aan de buitenzijde van de voicecoil een magneet of ook aan de binnenzijde (bij het luchtgat)?
Dit ivm het feit dat ik bij het afdraaien absoluut geen magneet met beitel wil raken.
-Zit er wel een binnenmagneet; zit de binnenste ring dan verlijmd op deze magneet?
Topic: Updaten phantom 250 (5-12-2013 23:19:00)Ervaring met reconen heb ik wel, echter het volgende is het problemen; de spreekspoelen lijken te klein/gekrompen te zijn, de tweede recone spacer past niet.
Het risico dat de recone dus binnen korte tijd gaat aanlopen is dus duidelijk aanwezig.
Nu zou ik eigenlijk de binnenste stalen ring bij de voicecoilspleet iets kleiner willen maken door er op een draaibank een paar tiende mm af te draaien (ervaring met draaibanken is aanwezig).
Hierbij mogen er uiteraard absoluut geen stalen krulletjes naar binnen schieten. Daarom zal dus de gehele ring weggedraaid/verwijderd te worden waardoor speaker/magneet aan binnenzijde schoongemaakt kunnen worden.
Hierna zal er een nieuwe, iets kleinere ring, gedraaid dienen te worden welke op de juiste plaats bevestigd/gelijmd diend te worden.
Nu is mijn vraag als volgt;
-hoe ziet het uiterste binnenste van de 18g50 speaker eruit?
-Zit er alleen aan de buitenzijde van de voicecoil een magneet of ook aan de binnenzijde (bij het luchtgat)?
Dit ivm het feit dat ik bij het afdraaien absoluut geen magneet met beitel wil raken.
-Zit er wel een binnenmagneet; zit de binnenste ring dan verlijmd op deze magneet?
Als vloeibare pakking genoeg kleefkracht heeft, dan moet het goed komen (heb ik nog wel wat zwarte en blauwe van liggen; allen van loctide).
Bedankt voor de input!!
Bedankt voor de input!!