Forum > Newbie Forum

XLR mic ingangkanalen op PA-tafel

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
ArmandAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
4-5-2008 23:24
Toch maar even een "newbie"-vraag aangezien ik (nog) geen kaas heb gegeten van PA-mengtafels.

Aangezien ik graag de mogelijkheid wil hebben om ooit eens een artiest (of to-be artiest wink ;) ) zou willen kunnen ondersteunen en toch ook wel graag een licht galmeffect op de DJ-mic wil kunnen voeren, zoek ik een geschikte mengtafel die ik in een 19" slantrack op wielen naast mijn DJ-set wil kunnen gebruiken.

De bedoeling is dus dat ik mijn DJ-set (DJM-800 uitgangen balanced met XLR) wil inprikken op de PA-mengtafel en die mengtafel dus als "main" wil gebruiken.

Vraag: kan ik de XLR, die uit de DJM komt, aansluiten op 2 mic-kanalen op een PA-mixer? Zie foto ter verduidelijking (kanaal 1 voor links DJM, kanaal 2 voor recht DJM). EFX8

De FX8 of EFX8 van Soundcraft lijkt mij een leuke mixer aangezien hier ook al een effectunit is ingebouwd en ik in principe voor het mic-kanaal (wat ik op kanaal 3 wil hebben zeg maar) alleen nog een losse compressor wil gebruiken om dat signaal fijn binnen een bepaalde grens te houden.

Vraag 2: is de FX8 of EFX8 een aardige mixer waarmee je eventueel ook "stand-alone" met een dubbele CD-speler erbij enigzins lekker kunt draaien? Of is een dergelijke mixer niet echt geschikt om een avond de drive-in show mee te mixen (zeg maar om apres-ski muziek mee te mixen, fade-in fade-out met beleid)?
LEDesignStandaard Lid
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
4-5-2008 23:44
Vraag 1: ja. Je kan prima de mic ingangen gebruiken om je djm op binnen te laten komen. Bij sommige tafels moet je het ingangsniveau -30db zetten (zit vaak een knopje bij de gain), andere tafels hebben het gain bereik groot genoeg.

Vraag 2: je kan mixen met een PA mengtafel, het is alleen niet zoals het gaat op een djm800. Het schuiven wil misschien nog wel (al zijn de curves natuurlijk wel anders), maar het EQ-en kan je gewoon beter op een dj mixer doen. Die dingen zijn daar ook voor ontworpen.
Vergeet niet te lachen
ArmandAccount Geblokkeerd
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 10-1-2010
5-5-2008 05:28
Top, thanks!
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
5-5-2008 09:11
1 x bewerkt. Laatst door Aart op 5-5-2008 09:30
Ik zou de line inputs van de tafel gebruiken, niet de microfooningangen.
Het zal prettiger werken, ook al is het vaak geen 'echte' line input maar een sy verzwakker voor de microfooningang.

Zie ook de usermanuals.

Zorg er bij mixen op een PA-tafel in ieder geval voor dat er stereo kanalen beschikbaar zijn. Anders wordt het mono (kabeltje met weerstanden) of echt heel erg onhandig ;)
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
5-5-2008 09:19
De tafel is voorzien van lijningangen dus gewoon die gebruiken en de pan goedzetten zodanig dat alles mooi stereo uitgestuurd blijft worden.
Of gewoon 1 van de stereo line kanalen gebruiken. Dan heb je al je microfoonlijnen nog open staan.
Heb je enkel een kabeltje nodig van XLR naar jack maar dat is nu ook de grote kost niet.
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 31-10-2024
5-5-2008 10:56
Er zijn ook mixers die prima de combinatie in zich ebben van disco mixer en mic mixer.
Bijvoorbeeld Dateq 7 of 8 of D&R Clubmix.
kanalen genoeg, en inserts bij di mic,en ook op de master voor de echo.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
5-5-2008 11:28

Melo-G schreef:

Vraag 1: ja. Je kan prima de mic ingangen gebruiken om je djm op binnen te laten komen. Bij sommige tafels moet je het ingangsniveau -30db zetten (zit vaak een knopje bij de gain), andere tafels hebben het gain bereik groot genoeg.
En weer andere tafels hebben ABSOLUUT NIET voldoende bereik om een line signaal aan te kunnen op de microfoon ingangen. De handleiding kan verhelderend werken in dit soort gevallen.

Als de mic ingang het niveau niet aankan dan gebruik je de line ingangen. Als die ontbreken (lijkt me stug maar shit happens...) dan kun je zelfs nog overwegen de inserts te gebruiken (zie wederom handleiding).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
6-5-2008 00:34
Ik heb altijd geleerd om dergelijke signalen (als in "van afspeelapparatuur en dus niet van mic") altijd als line signaal binnen te laten komen.
In dit geval zou ik voor een stereo input kiezen (tenzij je die allemaal bezet hebt met de return voor stereo effecten) en in het uiterste geval een line. Mic inputs is er eigenlijk niet voor gemaakt (en bedenk je eens wat er gebeurd als je phantom om een of andere reden aan gaat/staat...).

Andere opties zijn inderdaad inserts (wel juiste jack plug op de juiste manier gebruiken, zie handleiding), maar ook tape-in of aux return.
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
6-5-2008 08:24

renevanh schreef:

(en bedenk je eens wat er gebeurd als je phantom om een of andere reden aan gaat/staat...).
iets wat ik graag wil weten, gaat dan de uitgang van bijvoorbeeld je djm stuk? (of andere afspeelaparatuur?) of wat gebeurd er?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
6-5-2008 09:39
Er is een ongeschreven regel die aangeeft dat je elco's in uit en ingangen met de minnen naar de buitenwereld aansluit. Zet dan op de uitgang van je DJM 48V en de uitgangselco moet 48V reverse verwerken (lijkt me NIET bevorderlijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)