Forum > Geluid

4 ISX10's en 1 ISX15S (JBSystems) opgeblazen...

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
25-1-2008 17:11
Even horen wat jullie hiervan denken. Op het laatste feestje is de gehele set gesneuveld.

ISX10
ISX15S
Specificaties Luidsprekers
Subwoofer ISX15S: 1* 700Watt RMS (dubbele spreekspoel). 8Ohm
Toppen ISX10: 4* 160Watt RMS = 640Watt RMS - elke luidspreker is 8Ohm
Totaal vermogen luidsprekers = 1340Watt RMS 8Ohm

Specificaties versterker Behringer EP2500
8 Ohm: 500W max. totaal / 250W max. per kanaal links of rechts
4 Ohm: 750W max. totaal / 350W max. per kanaal links of rechts
2 Ohm: 1200W max. totaal / 600W max. per kanaal links of rechts
Aangezien de subwoofer een dubbele spreekspoel heeft, zit het systeem zodanig aangesloten dat 1 spreekspoel van de sub en 2 toppen op 1 uitgang van de versterker zitten - die werkt dus op 2Ohm. Ligt onder het vermogen van de set dus.

De subwoofer was stuk, de toppen werkten. Vond ik raar fenomeen dus we hebben de subwoofer opengevezen. Op het eerste zicht niks kapot, niks gescheurd... aansluitingen waren oké. We hadden een feestje voor te bereiden dus snel even naar Beglec gebeld en zei vroegen of de sub ooit was gevallen, pattati pattata... uiteindelijk hebben we hem gewoon laten staan. Dat betekent dat nu 2 speakers op elke uitgang van de versterker zitten, of dat de versterker werkt aan 4Ohm - 350Watt per kanaal ofwel 175Watt per ISX10. De ISX10 krijgt dus 10Watt teveel bovenop het RMS-vermogen, normaal is dat geen probleem? Want ze zijn dus alle 4 tesamen gestopt met spelen... we hoorden plots door onze monitor heen de 4 speakers enorm vervormen en nog voor ik de schuif kon dichttrekken waren ze weg. Alles, helemaal niks meer. Dan hebben we maar met onze actieve monitor naar (het kleine) zaaltje gespeelt en weinig mensen hebben eigenlijk iets gemerkt.

De versterker stond wel volledig open, maar wij zaten nergens in het rood te spelen en de versterker had ook geen clipindicatie, de interne limiter wel uit. Ik kan er niet goed aan uit... hadden we in de clip gezeten had ik zeker ingegrepen en dan hadden we dat aan onze monitor ook wel fel gehoord, wat niet het geval was...

Ideeën hierrond?
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
25-1-2008 19:12
Zeker weten dat het een EP-2500 was? Die levert geen 350 watt (PER KANAAL, NIET TOTAAL) in 4 ohm, maar 750 watt (mss iets minder, behringer kennende) dus dat maakt een dikke 375 watt per ISX. Wedden dat ze dat de das om heeft gedaan?

Wat ik wel een beetje vreemd vind, zo'n verschrikkelijke overschreiding van het vermogen moet je toch kunnen horen?

Over je sub, een Behringer levert zogezegd 1200 watt per kanaal in 2 ohm (dat je versterker dat nog overleefd heeft) en dat is een beetje te hoog volgens mij...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-1-2008 19:16
Hallo XK,

Xk schreef:

Even horen wat jullie hiervan denken. Op het laatste feestje is de gehele set gesneuveld.

ISX10
ISX15S
Specificaties Luidsprekers
Subwoofer ISX15S: 1* 700Watt RMS (dubbele spreekspoel). 8Ohm
Toppen ISX10: 4* 160Watt RMS = 640Watt RMS - elke luidspreker is 8Ohm
Totaal vermogen luidsprekers = 1340Watt RMS 8Ohm

Specificaties versterker Behringer EP2500
8 Ohm: 500W max. totaal / 250W max. per kanaal links of rechts
4 Ohm: 750W max. totaal / 350W max. per kanaal links of rechts
2 Ohm: 1200W max. totaal / 600W max. per kanaal links of rechts
Aangezien de subwoofer een dubbele spreekspoel heeft, zit het systeem zodanig aangesloten dat 1 spreekspoel van de sub en 2 toppen op 1 uitgang van de versterker zitten - die werkt dus op 2Ohm. Ligt onder het vermogen van de set dus.

De subwoofer was stuk, de toppen werkten. Vond ik raar fenomeen dus we hebben de subwoofer opengevezen. Op het eerste zicht niks kapot, niks gescheurd... aansluitingen waren oké. We hadden een feestje voor te bereiden dus snel even naar Beglec gebeld en zei vroegen of de sub ooit was gevallen, pattati pattata... uiteindelijk hebben we hem gewoon laten staan. Dat betekent dat nu 2 speakers op elke uitgang van de versterker zitten, of dat de versterker werkt aan 4Ohm - 350Watt per kanaal ofwel 175Watt per ISX10. De ISX10 krijgt dus 10Watt teveel bovenop het RMS-vermogen, normaal is dat geen probleem? Want ze zijn dus alle 4 tesamen gestopt met spelen... we hoorden plots door onze monitor heen de 4 speakers enorm vervormen en nog voor ik de schuif kon dichttrekken waren ze weg. Alles, helemaal niks meer. Dan hebben we maar met onze actieve monitor naar (het kleine) zaaltje gespeelt en weinig mensen hebben eigenlijk iets gemerkt.

De versterker stond wel volledig open, maar wij zaten nergens in het rood te spelen en de versterker had ook geen clipindicatie, de interne limiter wel uit. Ik kan er niet goed aan uit... hadden we in de clip gezeten had ik zeker ingegrepen en dan hadden we dat aan onze monitor ook wel fel gehoord, wat niet het geval was...

Ideeën hierrond?
Volgens mij heb je een berekeningsfout gemaakt.

Als je één versterker hebt gebruikt en vier luidsprekers, heb je ze ook waarschijnlijk ook parallel aangesloten.
Wat betekent dat per kant van de versterker dat het totale vermogen van de twee luidspreker 320Watt/4Ohm is.
Wat weer betekent dat je de speakers, per kant 750Watt hebt gevoerd als je net onder de clip hebt gespeeld.
Je luidsprekers hebben (als setje) dus méér als tweemaal het vermogen moeten verwerken.

Een goede (lees-dure) luidspreker kan dat misschien nog wel een tijdje verdragen, maar de JB's blijkbaar niet.

EDIT: Schno009 was me net voor.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
25-1-2008 19:19

Webbie schreef:

Een goede (lees-dure) luidspreker kan dat misschien nog wel een tijdje verdragen, maar de JB's blijkbaar niet.
Die ISX'en zijn Horeca luidsprekers met een 5" woofertje en een dome tweeter. Wedden dat die vlieger niet opgaat bij dat soort speakers?

Maar ik laat 300 watt los op mijn RW-12's, houden ze prima vol, dus goedkopere speakers kunnen het ook ;).
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
26-1-2008 11:42
Och, ik dacht dat dat het totale vermogen was... dan is het duidelijk.

Inderdaad, ik vond het erg onmogelijk dat speakers konden kapot gaan met een vermogen van versterker op het RMS vermogen. Ik weet ook dat normaal je het dubbele van het RMS vermogen kan loslaten op de speakers omdat enkel pieken dan een hoger wattage halen die speakers zouden moeten kunnen incasseren. Maar goed, ik wil nog eens drukken op het feit dat geen 1 speaker is gescheurd...

Bovendien hebben wij het signaal op -6dB laten binnenkomen op de verstekrer (via Behringer speakermanagement bakje dat ik daar handig heb voor gebruikt) en stond de versterker maar 3/4 open. Vandaar dat het nog steeds bizar is. Ik hoorde geen vervorming, dus de set is gewoon zo blijven spelen voor een paar uur op datzelfde volume. Plots hoorde ik door onze monitor heen de zaalspeakers vervormen en toen ging het heel snel, te snel om in te grijpen. Heb gekeken of er niks aan de versterker was of aan de bekabeling want kon het maar niet geloven... liep er echt van geirriteerd.

Zou het ook kunnen dat de filter stuk is? Want als zoiets gebeurt gaat toch niet meteen alles in de lucht (2 woofertjes + tweeters) tenzij dat de tweeters al kapot waren van tervoren want veel dj's hebben voorheen daar in het rood gespeelt.

Hoever mag die versterker dan open als de set intact is? Set is totaal 1300Watt ongeveer, dus tot op 3/4?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
26-1-2008 13:03
Het ligt waarschijnlijk aan meerdere dingen.. Ze hebben teveel vermogen gekregen. Op dat moment wordt de spreekspoel warmer dan normaal en kan deze vastlopen. Dat is waarschijnlijk ook wat je gehoord hebt.

Het lijkt me een beetje erg toevallig, dat alle speakers in eens uitvallen. Klinkt mij meer als een versterker die over de z**k ging (2 ohm belasting aan een dergelijke versterker is ook niet heel verstandig, maar die discussie is al uitgebreid gevoerd op het forum). Iets in de trend van een flinke spanningspiek op luidsprekers die toch al veel te warm zijn gelopen. Dat lijkt me het ideale recept voor dit resultaat.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
26-1-2008 13:13
De behringer ep 2500 is geen versterker om op 2 ohm stabiel te gebruiken.
zoek maar in het forum, we hebben het er al vaker overgehad.

En dan ga je ook nog subs en toppen door elkaar paralel aansluiten op een versterker,
En weet je zeker hoe die "dubbele spreekspoel" werkt, en dat alle filters netjes op elkaar agfgestemd zijn?
Want dat is niet bij elke luidspreker het zelfde.
dubbele spreekspoel betekent in iederegeval meer warmte bij hoge belasting.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-1-2008 17:42

Xk schreef:

Inderdaad, ik vond het erg onmogelijk dat speakers konden kapot gaan met een vermogen van versterker op het RMS vermogen. Ik weet ook dat normaal je het dubbele van het RMS vermogen kan loslaten op de speakers omdat enkel pieken dan een hoger wattage halen die speakers zouden moeten kunnen incasseren. Maar goed, ik wil nog eens drukken op het feit dat geen 1 speaker is gescheurd...

Bovendien hebben wij het signaal op -6dB laten binnenkomen op de verstekrer (via Behringer speakermanagement bakje dat ik daar handig heb voor gebruikt) en stond de versterker maar 3/4 open. Vandaar dat het nog steeds bizar is.
Als het de Behringer DCX-2496 is, dan loop je met die -6 dB mank. Als de versterker op 3/4 open stond kun je nog eens 3 dB van af halen zodat je relatief op -9 dB uitkomt.

Echter vele versterkers vragen een signaal van 0 dBu tot +4 dBu voor volledig uitgangsvermogen. Bij de Behringer DCX-2496 is -22 dB gelijk aan 0 dBu, ofwel volledige uitsturing. In jouw geval kun je dus de versterker nog oversturen met +9 dB tot +13 dB, ofwel stevig in de clip draaien.

De Behringer EP-2500 levert zo'n 2x 500 Watt RMS in 8 Ohm en 2x 750 Watt RMS in 4 Ohm. De sub is echter 2x 4 Ohm en de topjes zijn 8 Ohm. In het subgedeelte kan hij 2x 750 Watt in totaal te verwerken krijgen, ofwel 1500 Watt, terwijl de sub slechts 300 Watt belastbaar is. Het topgedeelte krijgt slechts maximaal 500 Watt per kanaal. Omdat er passief gefilterd wordt kriijgen de luidsprekers vaak ieder de helft, maar dan nog teveel om de boel te kunnen laten grillen.

TCMC
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
26-1-2008 21:36
Met andere woorden:

De versterker is niet geschikt voor de geluidsset aangezien die niet stabiel draait op 2Ohm (welke dan wel bvb)
en, de uiteindelijke impedance zakt nog lager dan 2Ohm?

Ik snap niet echt jouw berekening TCMC; als je alles tesamen neemt werkt de hele boel toch op 2Ohm of niet?
Dan heb je 1300Watt per kanaal, betekent 650Watts naar de sub en 650 naar elke top = 325W per top als de versterker volledig openstaat in normale omstandigheden (zegt mijn verstand dan).

Maar goed, ik weet niet wie die set heeft samengesteld, maar het is van de school en die zitten nu reeds verveeld met het feit dat de speakers kapot zijn en gaan zeker geen zin hebben om de versterker te vervangen waar op zich niks aan is (tja zo denken zij nu eenmaal...)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-1-2008 22:03

Xk schreef:

Met andere woorden:

De versterker is niet geschikt voor de geluidsset aangezien die niet stabiel draait op 2Ohm (welke dan wel bvb)
en, de uiteindelijke impedance zakt nog lager dan 2Ohm?

Ik snap niet echt jouw berekening TCMC; als je alles tesamen neemt werkt de hele boel toch op 2Ohm of niet?
Dan heb je 1300Watt per kanaal, betekent 650Watts naar de sub en 650 naar elke top = 325W per top als de versterker volledig openstaat in normale omstandigheden (zegt mijn verstand dan).

Maar goed, ik weet niet wie die set heeft samengesteld, maar het is van de school en die zitten nu reeds verveeld met het feit dat de speakers kapot zijn en gaan zeker geen zin hebben om de versterker te vervangen waar op zich niks aan is (tja zo denken zij nu eenmaal...)
Versterker is echt te zwaar voor het setje.
Versterker hoeft niet 2 Ohm stabiel te zijn.

Elk kanaal heeft onder de 200 Hz een impedantie van 4 Ohm en boven de 200 Hz wordt de impedantie 8 Ohm bij 2 topkastjes en 4 Ohm bij 4 topkastjes. Er zit immers een passief filter in de subwoofer kast zowel voor de subwoofer zelf als voor de topkastjes.

De site van JB vermeld ook doodleuk dat de subwoofer 2x 350 Watt is, ofwel 700 Watt totaal. Dit betekent minimaal een 4 inch voice coil drager.Ga er maar van uit dat dit, gezien de verkoop prijs, helemaal niet het geval is. Die 2x 350 Watt geldt wel als je 2 topjes aansluit. Bij 4 topkastjes kun je nog met 2x 450 Watt uit de voeten. Impedantie blijft constant door het ingebouwde filter, dus de versterker hoeft niet 2 Ohm stabiel te zijn. Als geschikte versterker denk ik eerder aan een DAP Palladium 700 of 900 waar ook een clip limiter in zit. Ook een Behringer EP-1500 zal ook prima voldoen.

Het is jammer voor de school, maar ik denk dat ze verkeerd voorgelicht zijn.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)