Forum > Zelfbouw Speakers

Een paar foto's van mijn "nieuwe" set.

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
15-10-2007 23:11
Ik heb een setje gebouwd voor verschilende toepassingen.
(voor de foto's heb ik het foam eraf gehaald)

Dubbele basreflex met een 15" hoorngeladen top,
set1
Voor binnen toepassingen.

Enkele basreflex met een enkele hybride en een 15" hoorngeladen top,
set2
Voor grote oppervlakte binnen en buitentoepsassingen op kleine schaal.

Dubbele hybride met een 15" hoorngeladen top,
set3
Voor grotere buiten toepassingen.

Ik heb 4 van deze stacks dus ik kan dus alle kanten op.
De sets zijn verschilende keren ingezet, in verschillende confugiraties, en bevallen prima.
Binnenkort worden de sets gespoten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
15-10-2007 23:17
Bouw ziet er prima uit. Hoe bevalt het kwa klank? Meetgegevens?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
15-10-2007 23:21
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar meetgegevens van die hoorngeladen top. Mochten die bevallen kun je wellicht een mailtje van ons verwachten...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
16-10-2007 08:19

big bang schreef:

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar meetgegevens van die hoorngeladen top. Mochten die bevallen kun je wellicht een mailtje van ons verwachten...
Hier nog iemand met interesse.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
ZumpelvelderStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2007
Laatste: 2-5-2008
Berichten: 1
16-10-2007 09:58
zien er heel mooi uit!! heb je ook wat foto's van tijdens het bouwen of wat bouwtekeningen, ben heel nieuwsgierig hoe je ze nou precies gebouwd hebt happy :)
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
16-10-2007 20:18

Zumpelvelder schreef:

ben heel nieuwsgierig hoe je ze nou precies gebouwd hebt happy :)
Ivo zal (het) niet (alles) gaan verklappen.. Beroepsgeheim.. sneaky :V

Ziet er verder zeer mooi uit Ivo (Zoals we gewoon zijn van jou wink ;) )! Mijn complimenten!

Mvg
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
16-10-2007 21:06
Maar metingen lijken me geen geheim, eerder iets wat je zo snel mogelijk laat zien als je trots bent op je nieuwe kast lijkt mij...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
20-10-2007 20:57

ivo2 schreef:

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat Ivo ze misschien wel meet, maar dat de meetresultaten niet je dat zijn.
Dat zou kunnen, het blijf speculeren... (....) ..
Het lijkt erop dat Ivo graag geheimzinnig doet.. Hij wil ons niet eens vertellen óf hij überhaupt wel metingen uitvoerd.. Gezien zijn reactie:

ivo2 schreef:

het kan ook zijn dat ik hier in de buurt nog geen persoon/bedrijf heb gevonden die goede meetingen kan doen.....
mogen we er dus rustig vanuit gaan dat hij over het algemeen géén metingen uitvoert. Dat wil overigens niet zeggen dat zijn kasten niet kunnen klinken, echter hij mist een héél handig stuk gereedschap. Daarnaast wordt het érg lastig om een goed passief filter te ontwerpen zonder amplitude / impedantie / faseplots. En da's weer gelijk terug te zien in het feit dat Ivo vrijwel geen kasten verkoopt mét een passief scheidingsfilter.. No offence Ivo, maar als je een bepaald stukje gereedschap / kennis niet of in minder mate in huis hebt, doe daar s.v.p. niet zo geheimzinnig over. Zeer netjes houtbewerken kun je iniedergeval wél, en dát heb je ook al tientallen malen met foto's keihard aangetoond.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
20-10-2007 21:37
Daarnaast wordt het érg lastig om een goed passief filter te ontwerpen zonder amplitude / impedantie / faseplots. En da's weer gelijk terug te zien in het feit dat Ivo vrijwel geen kasten verkoopt mét een passief scheidingsfilter.. No offence Ivo, maar als je een bepaald stukje gereedschap / kennis niet of in minder mate in huis hebt, doe daar s.v.p. niet zo geheimzinnig over
Omdat een goed filter te ontwerpen zonder amplitude / impedantie / faseplots is inderdaad moeilijk, ik heb ook nooit beweert dat ik dat kundig ben, vandaar dat ik ook weinig filters gebruik.
Ik bouw constructieve en klanktechnisch nette kasten, al zeg ik het zelf, voor metingen heb ik al meerdere personen benaderd, geen van alle hadden hier belang bij.
Als ik dit door een professioneel bedrijf zou laten doen, wat een hoop geld kost, zouden mijn kasten ook gelijk een stuk prijziger worden.
Voor mij is het een keuze tussen veel geld uitgeven aan metingen en mijn kasten een aanzienlijk stuk duurder maken of geen (professionele) metingen laten doen en de prijs wat lager houden.

Metingen wil ik best laten doen aan mijn systemen, zelf ben ik de techniek niet kundig dus de kans op foutieve metingen is dan ook groot (dan liever niet meten), als iemand mij daar verder in mee helpen, laat hij zich dan melden (of zwijg voor eeuwig shut up :X, je weet nu hoe het zit)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-10-2007 23:50
Hallo Watt-Xtra,
Mijn kasten, BR118 JBL zijn ook niet gemaakt aan de hand van metingen, wel aan de hand van berekeningen.. de demping is gekozen na een aantal testen..
Dan draai je het zaakje volgens mij een beetje om, je moet volgens mij wel degelijk tijdens het ontwerp rekening houden met de hoeveelheid (manier) dempingsmateriaal (Qa).
Meer of minder dempingsmateriaal beïnvloed namelijk de lengte van de te gebruiken bassreflexpijp(en) (zie onder in deze screendump, waarde Lv).

Qa kun je zowel in WinISD en BassBox Pro meegeven tijdens het berekenen.

Zie voor meer info dit topic.
Met name in dit stukje kun je zien wat een hoeveelheid dempingsmateriaal doet met de simulaties.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)