Forum > Geluid

Jack naar tulp

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-9-2007 20:06
Hallo,

Wij hebben gisteren gedraaid op een studentenfeest, ging allemaal prima...
Vandaag kregen we op msn te horen van iemand dat als je met laptop draait ( wat wij doen ) , dat het volume dan nooit op 100 % mag staan ivm vervorming van het geluid. Is dit juist ?

Iemand gaf ons de tip een externe geluidskaart aan te schaffen, dit zou het probleem oplossen van de (mogelijke)geluidsvervorming ?

Daarbij, hebben we ( nu in ieder geval ) een zelf gemaakte kabel van jack naar 2x tulp.... Dus in het mengpaneel is het neem ik aan in en out, oftewel één kanaal op het mengpaneel ( van de 4 )

We hebben op kanaal A en D de dubbele CD-speler zitten, en op kanaal C zit de laptop dan. Is het mogelijk, om een kabel van jack naar 4x tulp van laptop naar mengpaneel aan te sluiten ? Dan hebben we namelijk op kanaal B en C de laptop, oftewel kun je ook voorluisteren, of heb ik dit fout ?

Mvg Kevin
Freelance diensten & LED Design
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 9491
23-9-2007 20:16
zou je je vraag misschien iets duidelijker kunnen formuleren?
Zelfs na 3x lezen snap ik niet je probleem.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-9-2007 20:27

Daniel-sound schreef:

Ik weet niet of dat hetzelfde is met computers,
maar mijn mp3-speler begint ontiegelijk te vervormen op t hoogste volume...
En over die preset... wat voor mixer heb je? Als je namelijk op kanaal C je laptop hebt staan,
dan kun je toch gewoon het knopje PFL of wat erop lijkt gebruiken???

Daniel
We hebben een ETP! MM65 mengpaneel.

Het probleem is dus dat we willen voorluisteren op laptop, terwijl er al een song afspeelt op de laptop. Zodat je dus niet per sè de cd speler nodig hebt, maar wél kunt voorluisteren.

Aangezien we nu een kabel hebben van mini-jack naar 2x tulp, en dat één kanaal is... hebben we dus een kabel van mini-jack naar 4x tulp nodig ?

De kabel die we nu hebben is vergelijkbaar met deze kabel, en eigenlijk hebben we dus een kabel nodig van mini-jack naar 4x tulp.

Ik had ook nog een mogelijke oplossing gevonden ? namelijk 2 van deze kabels, en die 4x tulp dan in het mengpaneel, en de 2 mini-jacks in deze. Dan die in de laptop...
Freelance diensten & LED Design
Bjorn1979Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-5-2006
Laatste: 18-7-2020
Berichten: 9
23-9-2007 20:28
Ik gebruik zelf een externe geluidskaart via USB. Deze heeft een front en rear uitgang en
die kun je dan doormiddel van 2 kabels met 1 keer mini jack stereo naar 2 keer tulp aansluiten op je mengpaneel.

Dit is alleen handig als je op de laptop of computer daadwerkelijk draait met een programma met 2 draaitafels/afspeelmogelijkheden.
Zoiets als BPM studio. Anders heeft het geen zin om twee uitgangen te hebben. Tenzij de programma met een enkele draaitafel/afspeelmogelijkheid wel een aparte uitgang kan aansturen om dus inderdaad voor te beluisteren.

En voorbeluisteren kan inderdaad met de PFL-Functie op je mengpaneel maar niet als je dus de volgende nummer wilt voorbeluisteren
en maar 1 uitgang kunt gebruiken van de computer/laptop.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Afz. Bjorn1979
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
23-9-2007 20:56

kevinos91 schreef:

We hebben op kanaal A en D de dubbele CD-speler zitten, en op kanaal C zit de laptop dan. Is het mogelijk, om een kabel van jack naar 4x tulp van laptop naar mengpaneel aan te sluiten ? Dan hebben we namelijk op kanaal B en C de laptop, oftewel kun je ook voorluisteren, of heb ik dit fout ?

Mvg Kevin
Dit kan niet. Je hebt zoals eerder gepost een geluidskaart nodig met 2 uitgangen.

Als je hetgene doet dat jij wil krijg je in je koptelefoon datgene te horen dat je ook op uitzend op het andere kanaal. wink ;) (maar verder wel leuk bedacht laugh :D )

Idd een externe geluidskaart aanschaffen, gebruik hiervoor de zoekmachine.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-9-2007 20:59

kevinos91 schreef:

Daniel-sound schreef:

Ik weet niet of dat hetzelfde is met computers,
maar mijn mp3-speler begint ontiegelijk te vervormen op t hoogste volume...
En over die preset... wat voor mixer heb je? Als je namelijk op kanaal C je laptop hebt staan,
dan kun je toch gewoon het knopje PFL of wat erop lijkt gebruiken???

Daniel
We hebben een ETP! MM65 mengpaneel.

Het probleem is dus dat we willen voorluisteren op laptop, terwijl er al een song afspeelt op de laptop. Zodat je dus niet per sè de cd speler nodig hebt, maar wél kunt voorluisteren.

Aangezien we nu een kabel hebben van mini-jack naar 2x tulp, en dat één kanaal is... hebben we dus een kabel van mini-jack naar 4x tulp nodig ?

De kabel die we nu hebben is vergelijkbaar met deze kabel, en eigenlijk hebben we dus een kabel nodig van mini-jack naar 4x tulp.

Ik had ook nog een mogelijke oplossing gevonden ? namelijk 2 van deze kabels, en die 4x tulp dan in het mengpaneel, en de 2 mini-jacks in deze. Dan die in de laptop...
Dat werkt niet. Jouw laptop heeft 1 stereo uitgang, ongeacht de hoeveelheid splitters die jij opnoemt, je zal er nooit een tweede uitgang bij krijgen.

Dat wordt dus een losse USB kaart met 4x tulp/jack uit, oftewel dubbel stereo.
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
23-9-2007 21:24
In een ander topic las ik dat je het beste inderdaad een Externe geluidskaart kunt kopen.

Wij draaien met Winamp ( erg handig ), maar ik kan op google niet vinden of deze 2 kanalen kan ondersteunen ? ( het is versie 5.13 die wij gebruiken )
Freelance diensten & LED Design
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
23-9-2007 21:39
Zelf heb ik op m'n laptop twee geluidskaarten zitten: een interne en een externe. Er zijn zat afspeelprogramma's waarbij je een master/monitor kaart kan instellen (zoals mijn favoriet Tplayer).

Er zijn eenvoudige 24bits USB geluidskaartjes te krijgen voor pakweg 25,- en die voldoen prima.

Overigens gooi ik m'n PC/laptop altijd op volledige volume om ervoor te zorgen dat ik enkel op de mengtafel met volumeregeling bezig ben. Vervorming heb ik geen last van (en met een beetje fatsoenlijke geluidskaart zal dat ook wel meevallen).

René
OnnogeelenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
Berichten: 155
23-9-2007 23:42
Winamp heeft maar 1 kanaal, je kan dus niet voorbeluisteren.
De splitter die jij overigens noemnt heb je ook weinig aan. Als je 1 sec. leest zie je dat die van mini-jack naar rca is. Als ik jou verhaaltje leest zie ik dat je hier 2x een minijack naar rca kabel in wilt steken, wat dus niet echt gaat. Dat verloopje is hetzelfde als de kabel, alleen dan zonder de kabel eraan... Exteren geluidskaart bied inderdaag de beste uitkomst.
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
26-9-2007 17:14
Je kan in Winamp de optie "allow muliple instances" aanzetten. Nu kan je een tweede onafhankelijke winamp opstarten en de output hiervan toewijzen aan een tweede geluidskaart of tweede uitgang op een multichannel geluidskaart. Je kan deze dan gebruiken om voor te beluisteren of gebruikt beide Winamp's zoals twee aparte cd-spelers en sluit ze op je mengtafel aan.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)