Forum > Zelfbouw Speakers

Handgrepen hoe te plaatsen.

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
23-5-2007 22:05
Omdat er verschilende discussies zijn wat nu de correcte manier van handgrepen plaatsen is en de juiste plaats deze topic.
Ik stel voor om foto's van kasten te plaatsen (of linken ernaar) waar grepen in zitten die idiaal tillen om zo eens te vergelijken wat nu de "juiste manier is"
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Jakkes72Standaard Lid
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
23-5-2007 22:20
In bijgevoegde pdf is te zien dat EAW KF-850 ze op twee manieren geplaatst heeft zitten:
www.eaw.com/info/EAW/Loudspeaker_Product_Info/Current_Loudspeakers/KF850z/KF850zF_SPECS_rev1.pdf

Om het allemaal nog "makkelijker" te maken
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-11-2024
23-5-2007 22:36
Hoi Ivo, ik kan me heel goed voorstellen dat je die handgrepen hebt omgedraait. Zeker als het vrij hoog moet worden getild, en je al zo weinig balans hebt, wil je niet nog eens extreme eindstanden in je polsen hebben. Verder is een plaatsing van de handgreep boven het zwaartepunt wenselijk om kantelingen te voorkomen bij het liften.

Over de Arbo gesproken... dan mag je nog niet eens een pak suiker boven je hoofd tillen bij wijze van spreken. Maarja, daar laat ik me verder niet over uit.
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
23-5-2007 22:49
ik heb ze zo gemaakt, is ontstaan nadat ik met mijn vorige bassen niet makkelijk kon stacken als ik alleen was.

Nu kan ik ze kantelen en de grepen overpakken en zodoende makkelijk op elkaar zetten.

https://www.mijnalbum.nl/Foto=SNS4Z6G7
https://www.mijnalbum.nl/Foto=VQJD4MH6

Daarnaast blijf ik een fan van de grepen welke men rondom kan vastpakken.
(zie topkastje)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
23-5-2007 23:37
De schaal handgrepen monteer met de greep naar beneden, omdat je arm van boven komt zodat je niet met je knokkels vast komt te zitten.

foto

dus de speakers met de 4 handgrepen zitten goed omdat je altijd het laagste punt wilt pakken zodat je niet hoeft te tillen maar met een gestrekte arm kan lopen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
24-5-2007 09:56
handgrepen in een kast heb je nooit genoeg, het lijkt af en toe maf maar kan o zo veel ellende voorkomen, over ergenis maar te zwijgen.

Kasten die je stapelt voorzie je dusdanig van handgrepen dat je deze zowel kunt tillen als ophooghalen en kunt stapelen.

Maarja de kastjes moeten steeds kleiner en lichter waardoor er op een gegeven moment ook geen plek meer is voor een handgreep extra. maare 15kg til je makkelijk met 1 hand.

Ik heb die bassen nu zo voorzien van handgrepen dat ik ze alleen recht op elkaar krijg, maarja die top erbovenop plaatsten zal nog steeds niet gaan dus heb je toch die extra man nodig. (ik heb het dan over de 15/2" top) niet de topjes die nu op de foto staan.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjjurgenStandaard Lid
Sinds: 18-1-2005
Laatste: 10-2-2021
4-6-2007 21:10
hoe zijn die handvaten te maken op die topkasten?

(dus die handvaten wie je aan vier kanten kan pakke)

alvast bedankt. wink ;)
trotse eigenaar van system one audio.
Dj pacificStandaard Lid
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
4-6-2007 21:25
dat is vrij eenvoudig te maken, je verzint een leuk figuurtj, een vierkant of een kruisvorm (zoals de kruisvorm volgens de foto van watt-xtra). daar timmer je een paar schotjes omheen (aan de achterkant) en daar schroef/lijm/spijker je weer een stuk hout op.

Voorbeeldje hoe het er uit kan zien aan de achterkant.

edit: niet echt een vraag voor dit topic, maar wel over handvatten:

Ik wil in de zomer een stel subs gaan bouwen, maar ik zit nog te twijfelen wat ik doe qua handvatten. Deze techniek of 'gewone' standaard inbouw handvatten.

Wat wordt meer gebruikt/wat is makkelijker in gebruik?

gr Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
MarkRomboutsStandaard Lid
Sinds: 10-10-2005
Laatste: 24-9-2014
4-6-2007 22:41
Persoonlijk vind ik de handvaten die je van vier kanten kunt pakken niet echt handig voor topkasten.

Ik vind het lastig een topkast met dergelijke handvatten boven je uit te tillen, je kunt de handvatten daarvoor eigenlijk niet gebruiken vind ik. Een "gewoon" handvat wat je echt kunt vastpakken werkt dan veel beter volgens mij.
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
4-6-2007 23:25
Hallo,

Net een paar bouw-pakket-kastjes bij Ivo besteld waar ook nog een paar handgrepen in moeten komen.

Ik wil deze handgrepen gaan gebruiken met deze bezetting.

Voor de handgrepen die aan de zijkant moeten komen moet natuurlijk wel eerst het zwaartepunt worden gevonden.

Ik vraag me alléén af hoe de heren "zelfbouwers" de handgrepen monteren.
Veel zie je deze handgrepen ingefreesd zitten, maar hou je dan niet te weinig "vlees" over om het zaakje goed vast te zetten?
Gebruiken jullie deze of deze backplates?
Of worden er gewoon slagmoeren gebruikt i.p.v. backplates?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)