Forum > Geluid

draadloos geluid carnavalswagen

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
7-10-2006 02:42
Ik heb dit jaar de taak om voor onze carnavalsvereniging het geluid te regelen. Afgelopen jaren ging dit altijd wel goed met een stevige aggregaat en een aantal geleende speakers.

Dit jaar echter, willen we 2 losse wagens hebben waarop op het zelfde moment dezelfde muziek speelt. Nu weten we dat de meeste carnavalsgroepen hier een flinke zender voor ter beschikking hebben, of soms zelfs de reserve-zender van een radiostation mogen gebruiken, maar voor ons is dit de eerste keer dat we het op deze manier doen en we willen het (natuurlijk) zo goedkoop mogelijk houden.

Ik heb zelf al het een en ander opgezocht met de zoekmachine en op google.com, maar tot een duidelijk antwoord ben ik nog niet gekomen.
Ik zat eerst te denken aan een draadloos netwerk tussen 2 computers waarop ergens een live-stream stond die dan door beide computers afgespeeld kon worden. Dit bleek echter vrij omslachtig en moeilijk werkend te krijgen.
Daarna ben ik gaan kijken maar eventuele draadloze microfoonsystemen. Hierin zag ik meer mogelijkheid.

Zelf denk ik dat een beltpack zender en een ontvanger prima kan dienen in dit geval. Bijvoorbeeld de Shure PG-14. Deze kan ook zenden tot ongeveer 75 meter, wat in ons geval voldoende zou moeten zijn.
Echter, ik heb geen idee of dit in de praktijk zou kunnen werken en hoe ik het allemaal aan zou moeten sluiten. Kan ik bijvoorbeeld in plaats van een microfoon een andere audio-bron aansluiten (vanaf het mengpaneel van geluidsinstallatie #1 bijvoorbeeld)? Ik meen namelijk te hebben gezien dat zo'n dergelijke beltpack gebruik maakt van een soort mini XLR stekker?

Zou ik alles zo kunnen aansluiten dat de muziek van installatie #1 naar installatie #2 draadloos verzonden kan worden?

Ik zou graag jullie mening hierover willen lezen en misschien dat jullie wat tips/weetjes uit eigen ervaringen met draadloze audio met me kunnen delen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bij voorbaat dank, Jozef
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-10-2006 08:20
Dat zou wel moeten kunnen. Je hebt wel een di-box nodig om de uitgang van je mixer aan te passen aan de ingang van de zender. En met één microfoonsetje is het geluid op de tweede kar mono (maar dat lijkt me voor een carnavalswagen niet zo'n probleem).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
7-10-2006 09:29
misschien een draadloos zendertje voor tv. waarbij een composiet + audio ingang op zit, en bij de ontvanger ook.

ik geloof dat die kastjes TV ANYWHERE heette.
maar bij c*nr*d zullen ze ze ongetwijfelt hebben. let er dan wel op dat er een audio signaal in kan door bijvoorbeeld 2 cinch stekers.

succes ermee wink ;)
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
7-10-2006 10:32

night06 schreef:

misschien een draadloos zendertje voor tv. waarbij een composiet + audio ingang op zit, en bij de ontvanger ook.

ik geloof dat die kastjes TV ANYWHERE heette.
maar bij c*nr*d zullen ze ze ongetwijfelt hebben. let er dan wel op dat er een audio signaal in kan door bijvoorbeeld 2 cinch stekers.

succes ermee wink ;)
Een Sure setje is net even van een andere kwaliteit. laugh :D Maar het zou inderdaad ook met een Sure setje werken.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
7-10-2006 10:48
Ik gebruik mijn Senheisser in ear EW 300 wel eens om een linkje te maken....
Zender op uitgang mixer, beltpackje met 3.5mm jack verloopje naar XLR of tulp (wat je nodig hebt) in de andere mixer, en draaien maar.
Evt. vlaggetje erop voor het bereik.
Wel een paar extra batterijen meenemen natuurlijk wink ;)
Alles komt goed....
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
7-10-2006 11:15
Ik zou inderdaad ook meer naar een In-Ear set neigen. Misschien bij de plaatselijke PA-boer of band informeren...
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
7-10-2006 12:58
Laatst toevallig met een collega erover gehad en die heeft ooit zijn PA aangestuurd met twee In-ear setjes.
Dus het zou mogelijk moeten zijn. Wel opletten met batterijen, anders sta je zonder muziek razz :p
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
7-10-2006 13:21
Kon zo even geen foto vinden, maar een oplossing voor die batterijen zou kunenn zijn zo'n soort van accu achtige adapter. Ziet eruit als een batterij pack, heeft dezelfde connectors e.d. en zou in principe je batterij probleem verhelpen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
7-10-2006 15:00
klinkt allemaal veelbelovend :).

night06 schreef:

misschien een draadloos zendertje voor tv. waarbij een composiet + audio ingang op zit, en bij de ontvanger ook.
Dat lijkt mij niks. We hebben het verleden jaar een keer geprobeerd, maar die zender/ontvanger is zeer positie gevoelig en dat werkt dus niet met 2 los van elkaar bewegende wagens. Tevens kunnen deze niet goed door muren (bedrading/koperen buizen) zenden.

Dit leidt mij tot een ander punt; Zou het geluid van zo'n beltpack zender+ontvanger goed blijven als de voorste wagen een bocht maakt waardoor er tussen de zender en ontvanger een huis komt (staal, koperen buizen, bedrading etc.)?

Victor schreef:

Dat zou wel moeten kunnen. Je hebt wel een di-box nodig om de uitgang van je mixer aan te passen aan de ingang van de zender. En met één microfoonsetje is het geluid op de tweede kar mono (maar dat lijkt me voor een carnavalswagen niet zo'n probleem).
Dat mono is inderdaad geen probleem laugh :D . Maar wat doet zo'n di-box in dit geval? Is het een soort van transformator/weerstand om de spanning omlaag te halen? Moet deze tussen de mixer en de beltpack?

Malle Pietje schreef:

Zender op uitgang mixer, beltpackje met 3.5mm jack verloopje naar XLR of tulp (wat je nodig hebt) in de andere mixer, en draaien maar.
Evt. vlaggetje erop voor het bereik.
Wel een paar extra batterijen meenemen natuurlijk
3.5 mm jack? zit er nu op zo'n beltpack een jackplug of een mini XLR? En dan het volgende punt: de batterij. Gaan deze batterijen lang mee (optocht is zo'n 3-4 uur incl. geluidstest)? Is er voor dergelijke systemen een soort van accu/adaptertje verkrijgbaar of wordt dit zelf knutselen/goede batterijen kopen (NiMH)?

Alvast bedankt voor de reacties tot nog toe.

Jozef
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
7-10-2006 15:01
Ja, ik snap wat je bedoeld, een adapter met van die 1000-en-1 verschillende stekkers met oa zo'n 9V klikplaatje.

Let dan aub wel even op de polariteit (+ en -) !!!
Heb door zo'n geintje al s een microfoon ontvanger af kunnen schrijven sad :(

Terug naar forum Reageer (zonder quote)