Forum > Geluid

Probleem met mackie srm 450

(52 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
7-9-2006 19:19
Kan er mij iemand helpen?

Het probleem zit hem in het hoog, t.o.v. mij andere mackie. Hij speelt namelijk heel stil, dacht eerst dat de driver de geest had gegeven maar je hoort hem nog spelen weliswaar heel stil. weet er soms iemand wat er aan de hand kan zijn??

Alvast dank bij voorbaat.

groeten,
bjorn
love my sharpy moving-heads!!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
7-9-2006 20:48
Kan verschillende oorzaken hebben.

- De high driver is toch verbrand en laagohmiger geworden. De versterker zit dan toch te duwen.

- In het versterker deel zijn mogelijk condensatoren uitgedroogd of zijn er onderbrekingen. Om dit te achterhalen, heb je een heel goed stel ogen nodig, minimaal een DMM, schema en een elektronica vakman nodig om dat verder te bekijken.

Een hele tijd geleden heb ik eens een Mackie SRM450 hersteld. Hiervan waren de emitter weerstanden en de bas speaker defect.

TCMC
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
7-9-2006 21:10
ik heb het membraan goed bestudeerd en er is geen zichtbare schade (zoals zwart door verbranding, onderbreking door het schuren, enz...) alsook heb ik 1 uur lang de printplaat van de versterker bekeken en ook daar niks zichtbaar gevonden. Hoe kan ik dit best aanpakken (buiten op te sturen en maandenlang wachten)?

groeten,
bjorn
love my sharpy moving-heads!!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
8-9-2006 08:51
Visueel controleren is prima, meten van de weerstand met een ohm meter is nog beter. Als je hier een juiste waarde meet, dan wijst het richting versterker.

Het zou ook nog kunnen zijn dat door flink stuiteren ( misschien ruw met de kast omgegaan) de hoogdriver zijn magnetisch veld niet meer zo jofel is.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
8-9-2006 17:25

HR Sound schreef:

Het zou ook nog kunnen zijn dat door flink stuiteren ( misschien ruw met de kast omgegaan) de hoogdriver zijn magnetisch veld niet meer zo jofel is.
Nou moet ik eerlijk zijn, ik weet van speakers niet veel af.. Maar het lijkt me stug dat als je een magneet een flinke stuiter laat maken ( wat je dus in wezen doet.. ) zn magnetische veld aan het verneuken bent ( correct me if im wrong )
Soms..
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
8-9-2006 19:07
correct me if im wrong
Your wrong.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-9-2006 20:09
Alleen als 'ie breekt toch?
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: Bij magneten die gebroken zijn krijgt elk stuk weer een eigen + en - kant, waardoor je een aantal kleine magneetjes krijgt. Dat zorgt ervoor dat de verschillende delen elkaar af gaan stoten en het dus geen grote magneet meer wil vormen.

[EDIT: Alhoewel, het kan misschien ook dat de richting van de weissgebiedjes verstoord raakt?]
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
9-9-2006 14:32
Een magneet kan door flinke klappen zijn magnetisme deels verliezen.
Ik heb het zelf al eens meegemaakt met een HF-driver. Deze was slecht verpakt verstuurd, en heeft een klap gemaakt (volgens mij ergens op de stoep o.i.d).. Driver functioneerde nog, echter de gemeten response was toch merkbaar anders dan van 3 andere exemplaren van hetzelfde type !
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-9-2006 16:36
Heb het even nagezocht en door grote schokken kunnen die zgn. weissgebiedjes inderdaad verstoord raken. Dit zorgt er dus ook voor dat de magnetische werking (voor een deel) verloren kan gaan.

Stukje theorie:
Weissgebiedjes zijn gebiedjes van gigantisch veel atomen waarbij de elektrische lading dezelfde kant uit wijst. In ongemagnetiseerd metaal hebben deze gebiedjes onderling allemaal een verschillende richting, waardoor je dus nog niks merkt van magnetisme. Anders wordt het wanneer al die weissgebiedjes ongeveer dezelfde kant op wijzen, dan is metaal namelijk gemagnetiseerd.
TomsonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-9-2007
Laatste: 13-4-2008
Berichten: 3
10-9-2007 09:42
Ik zou hem even naar het service center sturen als ik jou was. Als je optisch niet direct iets kan zien, is er vast meer aan de hand.

Ze zijn te bereiken via www.mackie.nl

Terug naar forum Reageer (zonder quote)