Forum > Newbie Forum

waarom parren?

(44 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
14-7-2006 10:23
ik zet dit maar bij Newbie omdat de meesten hier vinden dat het antwoord op deze vraag duidelijk is, en dat het stellen van deze vraag dus betekend dat je er niet veel van kent.

Ik heb de discussies hierover op dit forum bijna allemaal gelezen en steeds zegt de meerderheid: zelfs in een professionele setup heb je parren nodig, dit is het basislicht, de rest is een effect, parren/scans geven een te smalle en te scherpe lichtbundel etc...

Hoe komt het dan dat de grootste en mooiste fuiven/discotheken/festivals/event NOOIT parren gebruiken? Is er dan zo een verschil tussen belgie en nederland? Ik ben nog nooit uitgeweest in nederland en weet dus niet hoe het daar zit, maar hier in belgie moet je net GEEN parren meebrengen als je professioneel wil overkomen, waarom word dit dan toch steeds aangeraden op dit forum?

Voor Newbie's, beginnelingen, kleine drive-ins en home-use begrijp ik perfect waarom parren nodig zijn (veel licht voor weinig geld en weinig ruimte). Maar om te zeggen dat je steeds parren nodig hebt, daar heb ik toch mijn bemerkingen over, en met mij vele grote (belgische) organisatoren.

just my 2 cents
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
14-7-2006 10:25
Denk dat de discussie vooral over het uitlichten van bandjes gaat, waar ik vind dat het een "must" is.
In een discotheek kan ik me voorstellen dat het niet erg is, geen parren te hebben...al is het wel een goedkoop alternatief voor wat leuke mh'slaugh :D
Potverdorie
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
14-7-2006 10:45
Ik denk dat je het fout hebt. Bij ons in Belgie worden juist snéller parren gebruikt voor fuiven e.d!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
14-7-2006 11:43
To PAR or not to PAR ( that's the question). Het is sterk afhankelijk wat de organisatie als lichtplan accepteert. Op grote(re) evenementen moet het "spectakel" gehalte veel hoger zijn en zie je inderdaad geen parren terug en wordt bijna al het licht "bewegend"( lees intelligent) ingezet. Daarbij wordt door veel lichtbedrijven steeds meer een "bewegend" licht ingezet omdat een lichtplan, evt. ter plaatse, alsnog te wijzigen is. (vervolgens raakt de lichtnicht in de stress vanwege het opnieuw proggen van zijn show). Intelligent licht wordt, qua prijsstelling, ook beter bereikbaar voor veel bedrijven en zal de rol van een PAR langzaam maar zeker over gaan nemen.

Bij theatershows, bandacts etc, zie je ze wel terug. Toepassings afhankelijk zullen we maar zeggen?

edit: voor mij als kleine drive in show zijn de parren nog steeds favoriet. Zeker in kleinere ruimtes doe je hier veel mee.Ik heb ze in ieder geval altijd bij me ( don't leave home without it )
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
14-7-2006 13:57
Ik ben nog in geen enkele disctotheek/feest geweest waarbij ze GEEN parren gebruiken...
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
Dj_eerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2003
Laatste: 13-7-2012
Berichten: 99
14-7-2006 15:39
In de escape in a'dam hebben ze ook parren. ze krijg nu LED parren wink ;)
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
14-7-2006 15:56
Ook overal waar ik kom hange gewoon parretjes hoor happy :)
En dat is dan Hilversum en omstreken.

Overigens gebruikt een evenement als sensation toch ook nog gewoon parren hoor...
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
14-7-2006 15:57
Geen parren: bijvoorbeeld in
*Delite (Halen bij DIest)
*Illusion (Lier)
*Elke grote fuif in de stadsfeestzaal in Aarschot (bij Leuven), dit gaat over 1000 tot 3000 man
...

Bij concert of band kan ik het heel goed begrijpen omdat dat soort van publiek niet zelf uitgelicht wil worden maar net de band uitgelicht wil zien, maar ik had het dus wel heel specifiek over de events binnen het dance-segment

Trouwens... Sensation gebruikt GEEN parren, althans toch niet in belgie, dus zou niet weten waarom ze dat wel in nederland zouden doen. In belgie waren het in elk geval enkel MH's , lasers, strobos en enkele andere effecten...
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
14-7-2006 16:38
ik vind parren geen basislicht maar wel basic licht, het is gewoon een blikke doos met een lamp erin, erg simpel maar daardoor ook niet heel duur en voor verschillende dingen inzetbaar. Parren zijn niet nodig voor een mooie schow, zo kan er ook een mooie show zijn met enkel scans/heads. maar er kan ook een mooie show zijn met enkel parren. De grote reden warom ik als bedrijf zou kiezen voor parren is omdat ze voor verschillende dingen kunnen gebruikt worden, je er geen onderhoud aan hebt en je koopt toch aan aantal barren voor de prijs van een fatsoenlijke head en elke lichtnicht kan er zo mee aan de slag. Maar parrten en heads zijn dan ook appels en peren. Voor iedere functie de juiste lamp.
exit night into LIGHT
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
14-7-2006 17:54
Ik vind voor sommige muziek parren beter geschikt als mh's of scans. Voor dance, trance hardstyle enz.. zijn scans mh's en laser natuurlijk het allermooist. Maar voor muziek zoals rock bijvoorbeeld vind ik parren mooier. Zou er niet aan moeten denken dat normaal alleen nog maar mh's zou gerbuiken bij hun optredens sad :(
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)