Forum > Geluid

Theorie baspoort

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
22-4-2003 08:34
Wie zou mij kunnen helpen aan enige theorie betreffende de baspoort (evt. websites):

- Wat is de gedachte hierachter?
- Baspoort in praktijk?

Ik zie ze namelijk in vrijwel elke vorm en grootte, en men moet toch uitgaan van enige theorie.
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
22-4-2003 14:20
Een baspijp zorgt er voor dat een baskist een bepaalde frequentie wat harder kan weergeven. Voor een goed resultaat moet de inhoud van de kist, en de afmetingen van de poort precies berekent worden zodat alles afgestemd wordt op de eigenschappen van de speaker.
Ik ken zo geen intersites waar het hele verhaal opstaat (het is namelijk nogal een ingewikkeld en uitgebreid verhaal), dus het beste kun je eens een bibliotheek of boekenwinkel induiken. Lees bijv. eens het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason.

In de praktijk simuleer je een luidspreker kist met behulp van een computer programma als WinISD of LSPCad. Daarmee kun je verschillende afstemmingen van een kist laten simuleren, en kijken wat het beste uitkomt. Heb je de ideale afstemming gevonden, dan weet je ook de inhoud van de kast en de afmetingen van de poort.
Zomaar lukraak een baspijp in een kast maken gaat gegarandeerd fout....
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
22-4-2003 15:25

willy schreef:

Heb je de ideale afstemming gevonden, dan weet je ook de inhoud van de kast en de afmetingen van de poort.
Zomaar lukraak een baspijp in een kast maken gaat gegarandeerd fout....
Wat een baspoort doet voor een speaker is mij wel duidelijk. Maar waarom werkt dit zo.
De efficientie van een speaker vergroot bij een bepaalde frequentieband door het gebruik van een bepaalde grootte poort. Is dit omdat de lucht dan die bepaalde weerstand bied (of juist 'niet' bied) dat de speaker hier een grotere uitslag kan maken. Of word de terugslag van de conus via de kast gereflecteerd en bij de originele geluidsgolf gevoegd...

Ik probeer wat meer duidelijkheid voor mezelf te scheppen over de exacte theorie. Zal het aangeraden boek eens zoeken als ik tijd heb...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
22-4-2003 15:38
Bij een gesloten kast gaat alle druk die achter de speaker zit 'verloren'. DMV een goede basreflexpijp kan je de druk naar voren voeren, zo ontstaat een lager gebied.

(correct me if i'm wrong)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
22-4-2003 16:56
De theorie achter een basreflexbuis is dat je de buis in resonantie brengt.

Als je het resonantiepunt van de buis nu zo kiest dat deze aansluit op de frequentie tot waar je normale luidspreker het geluid kan weergeven, dan heb je dus meer geluid.

Dus stel jouw normale luidspreker kan frequenties tot 40 Hz weergeven. Als je nu de basreflexbuis op 35 Hz afstemt, dan wordt je nieuwe frequentieresponsie tot -pak'em beet- 30Hz .

Zo werkt het dus ongeveer. Er is vast documentatie te vinden op het internet. De AES heeft hier sowieso documentatie over, maar dat gaat waarschijnlijk verder dan dat jij wilt weten....:-)

Gr.
Ardo
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
22-4-2003 17:13
Erg interessant. Ook zou ik graag willen weten hoe de andere typen baskisten (W-bin, glijbaan) werken. Lijkt me erg leuk om te weten hoe zoiets nou eigenlijk in elkaar steekt. Dan kun je namelijk beter een verband leggen waarom bepaalde ontwerpen zijn eigen eigenschappen heeft.
Volgende keer Peter!
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
22-4-2003 20:36
Ow wat ben ik weer lief wink ;)
Kijk hier maar eens, staat vast op wat je wilt weten: www.diysubwoofers.org/portcal.htm
RivaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2003
Laatste: 20-7-2003
Berichten: 1
23-4-2003 00:10
Tja het blijft een moeilijk onderwerp. Ik ben wel eens aan het experimenteren geslagen met de volgende opstelling. Men neme 2 halve "W"bins en zet dit op een hoek van plm 45 graden naar elkaar toe, het werkt dan als een gericht vermogen antenne (erp) en het aantal db met het zelfde vermogen neemt dan aanzienlijk toe. Het verhaal is waar wil je het geluid "hebben". Je hoort wel eens, laag klinkt als een wollen deken of niet strak,noem maar op. Ieder zijn smaak. Laag laat zich niet sturen maar wel beinvloeden.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
23-4-2003 00:15
Ja versterking is 6dB ipv 3, maar dat kan met 2 frontgemonteerde drivers ook wel hoor.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
23-4-2003 11:03
En hoe werkt het nu met een basreflex kast zonder poort? Gewoon met die "gaten". Kun je dit zien als een poort zonder lengte?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)