Forum > Licht

Vraagjes over scene setter!

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
16-4-2003 16:26
Hoi,

Ik heb nog niet zoveel verstand van licht, maar ik heb wel een eigen drive-in! Ik heb daar 4 parren en 4 "domme" lichteffecten (Mushroom, moonflower e.d.)! Nou wil ik ook nog scanner's gaan kopen. Maar nou vroeg ik mij af waarom het gebruik van de scene setter voor scanner's niet aan te raden is.
Weet iemand van jullie het mischien? En hoe werkt het dan precies met die tafel als ik mijn par's (via dimmpacks) en lichteffecten (via switchpacks) heb aangesloten? Want ik heb geen ervaring met zo'n "grote" (en voor mij al ingewikkelde) tafel!!

Alvast bedankt
toch???
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
16-4-2003 16:44

LJ WOUTER schreef:

Hoi,

Ik heb nog niet zoveel verstand van licht, maar ik heb wel een eigen drive-in! Ik heb daar 4 parren en 4 "domme" lichteffecten (Mushroom, moonflower e.d.)! Nou wil ik ook nog scanner's gaan kopen. Maar nou vroeg ik mij af waarom het gebruik van de scene setter voor scanner's niet aan te raden is.
Weet iemand van jullie het mischien? En hoe werkt het dan precies met die tafel als ik mijn par's (via dimmpacks) en lichteffecten (via switchpacks) heb aangesloten? Want ik heb geen ervaring met zo'n "grote" (en voor mij al ingewikkelde) tafel!!

Alvast bedankt
1. Waarom scenesetter niet aan te raden voor scans?

Zoals Dre zegt in ander topic:
Bij de Scene Setter zijn ALLE kanalen van het type fade. Dit betekent dat als je een langzame sweep doet van (bijvoorbeeld) voor naar achter en daarbij wisselt van kleur 1 naar kleur 10 EN wisselt van gobo 0 naar gobo 11 (om maar eens een paar dwarsstraten te noemen), je ALLE kleuren voorbij ziet komen EN alle gobo's voorbij ziet komen omdat de betreffende kanalen niet op "snap" gezet kunnen worden.

Voor mij is dat onacceptabel. Daarom stond er ook bij m'n tekst "NIET ECHT". Als het ECHT NIET mogelijk geweest was dan had daar dus gestaan "ECHT NIET".
Daarnaast zijn nog wel wat andere redenen, zoals beperking DMX kanalen, fadetime gebruik etc.

Het aansluiten werkt hetzelfde als bij ieder ander DMX console. Overigens is de scenesetter niet zooo vreselijk ingewikkeld/groot etc. als je misschien denkt. wink ;)
Aansluiten is dus gewoon alle DMX dimmer/switchpacks in serie zetten en met de laatste een terminator (100-120 ohm) in z'n DMX-out uitgang.

That's it. Als je meer over de tafel zelf wil weten kwestie van zoeken (google what ever) of manual downloaden
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
16-4-2003 16:51
Ooh dus je bedoelt dat Als je 1 schuif helemaal open zet dat je dan de laatste kleur ziet en als je hem half zet dat je dan weer een adere kleur ziet? (als ik het goed begrijp) happy :)

Maar dan komen er weer 2 vragen:

1. Hoe zit het dan met aanstellen van kanalen, ik bedoel, hoe weet de scene setter nou dat de 1e scanner op kanaal 1..4 moet zitten en de dimmpack op 5..6 enz?

2.Zijn er dan nog meer nadelen op de scene setter behalve dan dat met die schuifjes? --> Maar je werkt met een scancontrol toch ook met schuifjes? (zoals ShowTec scanmaster)
toch???
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
16-4-2003 23:32

LJ WOUTER schreef:

1. Hoe zit het dan met aanstellen van kanalen, ik bedoel, hoe weet de scene setter nou dat de 1e scanner op kanaal 1..4 moet zitten en de dimmpack op 5..6 enz?

2.Zijn er dan nog meer nadelen op de scene setter behalve dan dat met die schuifjes? --> Maar je werkt met een scancontrol toch ook met schuifjes? (zoals ShowTec scanmaster)
1. Weet de scenesetter niet, dat weet de scan.

2. lees de post nog eens door met daarnaast het topic v/d verschillen mingle en scenesetter.
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
17-4-2003 07:37
Jah dat heb ik ook wel gezien happy :)
Alleen nou vroeg ik me af wat dat nou precies inhoud.
Want met al die begrippen die jullie kennen (en ikke niet sad :( ) kan ik het maar niet begrijpen.

Zou iemand het mij willen uitleggen, maar dan in gewoon nederlands razz :p

Alvast Bedankt!
toch???
AndreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 16
17-4-2003 22:48

LJ WOUTER schreef:

1. Hoe zit het dan met aanstellen van kanalen, ik bedoel, hoe weet de scene setter nou dat de 1e scanner op kanaal 1..4 moet zitten en de dimmpack op 5..6 enz?
De scenesetter intresseerd het niet wat je er aan hangt. Schuif 1 = kanaal 1, 2 = 2 enz. Op de dimmerpacks ed kun je instellen op welke kanalen zij moeten reageren. Dus de scenesetter gaat van kanaal 1 t/m 24 (48 bij de grote broer) en de dimmerpacks stel je daarop in. Niet andersom!

LJ WOUTER schreef:

2.Zijn er dan nog meer nadelen op de scene setter behalve dan dat met die schuifjes? --> Maar je werkt met een scancontrol toch ook met schuifjes? (zoals ShowTec scanmaster)

BENjpt schreef:

Zoals Dre zegt in ander topic:
Bij de Scene Setter zijn ALLE kanalen van het type fade. Dit betekent dat als je een langzame sweep doet van (bijvoorbeeld) voor naar achter en daarbij wisselt van kleur 1 naar kleur 10 EN wisselt van gobo 0 naar gobo 11 (om maar eens een paar dwarsstraten te noemen), je ALLE kleuren voorbij ziet komen EN alle gobo's voorbij ziet komen omdat de betreffende kanalen niet op "snap" gezet kunnen worden.

Voor mij is dat onacceptabel. Daarom stond er ook bij m'n tekst "NIET ECHT". Als het ECHT NIET mogelijk geweest was dan had daar dus gestaan "ECHT NIET".
fade = geleidelijke overgang/verdwijnen
sweep = zwaai/beweging van de spiegel
gobo = afbeelding, plaatje
snap = pakken, in één keer snel naar de juiste positie gaan

Ik hoop dat de vertaling duidelijk en begrijpbaar is.
Blue envelops, I love them
Dj vladimirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2003
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 15
18-4-2003 01:39
principe van scanners:
ik zal een voorbeeld geven van een eenvoudige scanner.
dmx kanaal 1: pan beweging van de spiegel (links rechtsbeweging)
kanaal 2: tilt beweging van de spiegel (boven naar beneden)
kanaal 3: kleurenwiel (veranderen van kleur)
kanaal 4: gobowiel (figuur kiezen)

stel dat je twee scanners hebt (om het eenvoudig uit te leggen)
om beide scanners VERSCHILLENDE bewegingen te laten doen moet je het DMX adres van je scanners instellen, de eerste bijvoorbeeld op 001 en de tweede op 005 (want ze hebben 4 dmx kanalen.)
dat wil zeggen dat de PAN beweging van je eerste scanner moet instellen met schuiver nummer 1 op je scenesetter en de panbeweging van je tweede scanner met schuiver nr 5
voor tilt is dit dan 2 en 6, gobo 3 en 7 en kleur 4 en 8...

met een scenesetter moet je dan tegelijk 2 schuivers verzetten om je 2 scanners dezelfde beweging te laten doen. dit is niet zo eenvoudig om dat een beetje goed te doen.
we spreken dan nog niet over 4 scanners aansluiten... dan moet je 4 schuivers verzetten 1, 5, 9 en 13.....
dit is bijna onmogelijk.

ik heb nog scanners bediend met mijn scenesetter maar dan had ik ALLE scanners (6stuk) op hetzelde dmx adres gezet, dit wil zeggen ze deden allemaal dezelfde beweging.
dus alle scanners stonden op kanaal 1 voor pan 2 voor tilt enz...

een bedieningpaneel speciaal voor scanners heeft ingebouwde programma's waarmee je voorgeprogrammeerde programma's kan laten aflopen.
het voordeel: je scanners doen samen dezelfde bewegingen perfect...
het nadeel, je kan zelf moeilijk ingrijpen om eens iets anders te doen...

op een scenesetter kan dat ook geprogrammeerd worden , maar dit is een HELE KLUS, ik heb me eens 3 nachten beziggehouden met een 5 tal programma's voor 4 scanners.... (overdag met je rolluiken dicht is ook maar lullig ;-) )

het voordeel van een 24 scenesetter is dat je op je resterende kanalen ook nog eens je spots kan bedienen, die moet je gewoon doorverbinden met je scanners en de dmx goed instellen ;-)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-4-2003 09:47
Goede uitleg.

Er zijn nog een paar nadelen als je een scan met een te simpele dmx-controller wilt sturen:

- Stel je wilt je scan een cirkel laten draaien. Op onze Ultralite kies je dan "movement" uit het menu, dan "circle", stel je de afmeting, de snelheid, de grootte en de fase in. De geselecteerde scans gaan nu keurig de ingestelde cirkel draaien, de andere scans houden hun oude beweging. Hoe ga je dat doen met 2 schuiven per scan (1 voor voor/achter, 1 voor links/rechts)?

- Stel ik wil scan 1, 3 en 5 op rood en scan 2, 4 en 6 op wit. Ultralite: druk scantoetsen 1+3+5 in en de toets voor rood, daarna scantoetsen 2+4+6 en de toets voor wit. Van veelgebruikte combinaties van scantoetsen kan je zelfs een preset maken. Schuivencontroller: zet schuif 3, 11 en 19 op 5,3 centimeter van onderen. Shit, het kleurenwiel zit nu nog tussen rood en groen in, nog iets omhoog... Nu schuif 7, 15 en 23 op 2,4 cm van onder. O nee, wit zat toch iets lager...

- Gecombineerde functies op een dmx-kanaal zijn een ramp: De Martin 218 scan heeft op het eerste dmx-kanaal de shutter, strobe, auto-mode en reset gecombineerd. Op de Ultralite geen probleem, die houdt alle functies netjes uit elkaar. Nu wil je de strobe instellen met je Scenesetter en je zet de betreffende schuif een stuk omhoog. De scan begint te knipperen. Iets sneller nog (schuif nog wat omhoog), nog iets sneller... ai: nu gaat m'n scan resetten!

Je begrijpt de conclusie: je *kan* scans besturen, maar het lijkt nergens op.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
18-4-2003 10:15

Victor schreef:

Goede uitleg.

Er zijn nog een paar nadelen als je een scan met een te simpele dmx-controller wilt sturen:
Herstel: Er zijn nog een paar nadelen als je een scan met dmx-controller wilt sturen die er niet voor gemaakt is.

Overigens wel goed toegelicht victor wink ;)
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
18-4-2003 15:14

Victor schreef:

Iets sneller nog (schuif nog wat omhoog), nog iets sneller... ai: nu gaat m'n scan resetten!
bedankt voor je uitleg! happy :) Maar wat bedoel je met resetten? Gaat hij dan kapot ofzo of begin hij weer gewoon hetzelfde als de schuif helemaal inderstaan staat!
toch???

Terug naar forum Reageer (zonder quote)