Forum > Zelfbouw Speakers

De bouw van een 15" hybride basreflex/hoorn kast.

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
27-9-2005 12:13
Ik ben van het weekend begonnen met het ontwerp van een 15" hybride basreflex/hoorn kast. Maandag de kast gezaagd, maandagavond getest, niet gelijmd maar met lijmtangen erop, ik kon niet wachten. De eerste bevindingen, één 15" hybride kast gaat, zowel nearfield als midfield, qua druk, over dubbel eaw 150br, geladen met b&c 15tbx100 heen. Mijn lowcut had ik op 46hz 24db/okt, mijn lowpast op 120hz 24db/okt. Vandaag verlijm ik 2 kasten en ga vanavond deze twee testen. Foto's plaats ik vanavond.

O,ja de maten, kleiner dan 60x60x45 (dxhxb)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-9-2005 13:01
sow dat belooft heel wat moois dan. toch geen slechte prestaite om over die dubbel kast heen te komen!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
27-9-2005 18:12

bartsegers schreef:

sow dat belooft heel wat moois dan. toch geen slechte prestaite om over die dubbel kast heen te komen!
Howhow, dan zal het wel niet in de laagste regionen zijn razz :p
Zie dit : Mijn lowcut had ik op 46hz 24db/okt !!!
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
27-9-2005 18:34
Inderdaad 46hz lowcut maar dit was één kast als ik ze stack per 2 gaat dit nog eens 6hz naar beneden.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
27-9-2005 18:37
Daar zijn wij uiteraard heel benieuwd naar Ivo. Zo compact met veel druk is een knappe prestatie en een ontwerp dat velen zal aanspreken! Welke speaker heb je hier toegepast? Is het ontwerp gebaseerd op de TSE sub?
sow dat belooft heel wat moois dan. toch geen slechte prestaite om over die dubbel kast heen te komen!
Om aan te sluiten bij Sis: overheen komen wat druk betreft zeker, maar dat is ook een relatief begrip. Wat betreft diepgang zullen de EAW's/B&C’s deze hybride waarschijnlijk weer helemaal zoek spelen. ’t Is maar wat de uitgangspunten voor je ontwerp zijn… SPL, diepgang, kastgrootte zijn sterk van elkaar afhankelijk, ik stel me daar altijd een XYZ kubus bij voor met langs elk van de assen een van deze parameters. Kiezen voor hoge SPL én diepgang leidt automatisch tot een grote kast. Voor een kleinere kast zul je of diepgang of SPL of beiden moeten opofferen. Een kleine kast met veel diepgang zal weer met een laag rendement naar voren komen. En de ene speaker is ook meer geschikt voor een kast met de daarbij passende ontwerpfilosofie dan de andere. TS-parameters van speakers verschillen dan ook enorm, afhankelijk van hun toepassing.

Wat dat betreft denk ik dat de gekozen uitgangspunten en parameters bij een ontwerp als deze goed aansluiten bij de wensen van veel drive-in’s/bandjes. Hoog rendement en super-compact (162 liter bruto is echt weinig!). Je zult dan wel wat moeten inleveren op diepgang...
Klankmatig zal Ivo e.e.a. wel voor elkaar krijgen, we 'horen' het morgen graag!!
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
27-9-2005 23:26
De eerste foto's HIER. De druk is echt overweldegend. Het freqentie gebied waar ik ze heb getest is tussen de 46 en 120hz. Zoals het er nu uitziet zijn deze kastjes, 2 per kant, geschikt tot een 250-300 man. Versterker vermogen, voor erop, 750watt/8ohm (1 per kant), 1500watt/4omh (2 per kant)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
25-1-2006 13:10
Sorry voor deze kick.
Ik zit er sterk over na te denken 2 baskastjes te maken.
En ik ben eigelijk wel benieuwd of je hem ook gesimuleerd had ?
Welke speaker gaat er eigelijk in ? Zijn er tekeningen van ?

Matthijs
ja...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
27-4-2006 03:56
Even een kleine kick.

Ik ben benieuwd of het nog loont om deze Hybride Sub-kast zelf te bouwen. Vooral omdat DAP nu ook met een nieuwe hybride hoorn op de markt is gekomen. Die (als je hem op dezelfde manier af wil werken en met een RCF L15P540 speaker) ongeveer net zo duur is. Je hebt alleen in het geval van zelfbouw wel speakers van RCF ipv DAP. En DAP schrikt een hoop mensen al snel af als ze dat merk zien.

En hoe zit het met restwaarde? Zal een zelfbouw-sub die netjes afgewerkt is en geladen met een RCF speaker minder waard zijn 2e hands dan een DAP sub?

Zijn er ondertussen ook al wat meer gebruikers ervaringen? Hoeveel man en wat voor zalen bespeel je nou met bijvoorbeeld met 2 van deze subjes.
Cyberlights in the house :D
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
27-4-2006 07:41
Ieder zo zijn overwegingen maar deze kasten zijn –afgezien het principe- moeilijk te vergelijken. De DAP kast is 330 liter bruto, de eerder genoemde hybride 162 liter. Die X-15HL is echt groot en zwaar (60 kilo), dat moet je wel willen!
Of de opgegeven gevoeligheid van 106 db helemaal klopt vraag ik mij af. Het grafiekje is waarschijnlijk meer illustratief bedoeld, maar alleen de piek raakt de 106 db. Gemiddeld is 104 db realistischer, een zeer nette waarde overigens en verklaarbaar door het grote formaat van deze sub.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 18” hybride zoals de TSE. Deze kast presteert heel wat en is in elk geval vele malen compacter zonder dat je op de output hoeft in te leveren.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-4-2006 07:59

Janbo schreef:

Ieder zo zijn overwegingen maar deze kasten zijn –afgezien het principe- moeilijk te vergelijken. De DAP kast is 330 liter bruto, de eerder genoemde hybride 162 liter. Die X-15HL is echt groot en zwaar (60 kilo), dat moet je wel willen!
Of de opgegeven gevoeligheid van 106 db helemaal klopt vraag ik mij af. Het grafiekje is waarschijnlijk meer illustratief bedoeld, maar alleen de piek raakt de 106 db. Gemiddeld is 104 db realistischer, een zeer nette waarde overigens en verklaarbaar door het grote formaat van deze sub.
Ik zie de grafiek raken aan de 108 dB lijn. Een betere foto staat op de DVD van DAP. Die 106 dB/W/m neem ik dan nog voor lief. Het zijn half space metingen, dus het echte rendement komt op 100 dB/W/m en dat vind ik vrij laag voor een backloaded hoorn, maar is wel vergelijkbaar met een dubbele 15" basreflex subwoofer.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)