Forum > Zelfbouw Speakers

Lichtgewicht kast

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
31-8-2005 21:25
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 31-8-2005 21:28
Ik heb me in de vakantie beziggehouden met het maken van een prototype lichtgewicht luidspreker. De kast is in principe geschikt voor gesloten, basreflex, 4de en 6de orde bandpass behuizingen. In dit geval een overgang tussen basreflex en 6de orde bandpass.

De uitvoering waar ik mee bezig ben is bedoeld voor een stevige aanvulling van kleine drive-in toepassingen. Bijv. één topje per kant aangevuld met één sub in het midden. Door enkel de poort te verwisselen krijgt de kast heel andere eigenschappen en dus een ander/breder toepassingsgebied.

Het gaat om een cilindervormige kast met een gewicht van 26 kg, dat is inclusief een 13,3 kg zware 18LW1400, dus leeg iets minder als 13 kg. Zou deze kast worden uitgevoerd met de neodymiumvariant van de 18LW1400 (de 18ND9300) dan zou de kast net geen 20 kg wegen. Met een neodymium 15" kan het gewicht dan zelfs naar de 17 kg worden gebracht.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en geen neodymium gebruiken omdat het gewicht sowieso laag is.

Het probleem bij dergelijke lichtgewicht luidsprekers is dat ze zichzelf kunnen gaan verplaatsen omdat ze een erg hoge output/gewichtsverhouding hebben. Daarom is de kast zo ontworpen dat dit geen problemen oplevert (downfire-ing).

Tijdens de bouw van het prototype heb ik de benodigde technieken en benodigde gereedschappen zo eenvoudig mogelijk gehouden opdat bijna iedereen een dergelijke kast kan maken. Er zijn altijd dingen die je pas tegenkomt tijdens de bouw, daarom heeft dit prototype me genoeg informatie opgeleverd om de volgende kast eenvoudiger te kunnen maken en wat kleine verbeteringen aan te brengen. Betreffende deze kast wil ik dan ook nog even het puntje op de "i" zetten.

De kast bestaat uit een skelet van Fins berken met enkele delen vuren (klik volgende). Hierop zijn 2 laqen Fuma gelijmt á 7 mm/stuk, 2 lagen is genoeg om te testen, een derde laag volgt eventueel nog en/of een hardere maar dunnere buitenlaag. Eén laag weegt ca. 2 kg.

Fuma is een een zeer licht en buigbaar materiaal. Door het echter compleet te verlijmen op zowel een skelet als in meerdere lagen wordt het echt stevig. Mede omdat de cilindervormige kast relatief beter gebouwd is op het weerstaan van druk dan een rechthoekige kast. Ook is de rimpel die het veroorzaakt in de frequentie karakteristiek, iets lager als van een rechthoekige kast.

In de kast zijn 12 schroeven verwerkt, waarvan 8 om de inslagmoeren voor de luidspreker te fixeren (de baffle is 33 mm dik). Daarnaast heb ik 4 inslagmoeren in een wand opgenomen zodat de basreflexpoort verwisselbaar is. Met 4 metaalschroeven (en veerringen) kan de poort van binnenuit verwisseld worden. Het zit op die manier toch stevig en steviger als ik verwacht had.
De poorten bestaan uit afwisselend 6 mm, 7 mm en 9 mm verlijmd Fins berken (voor gewichtsbesparing) en heb ik momenteel in 3 uitvoeringen.

Overige foto's van de bouw

Hoewel het kastprincipe op zich staat, ben ik nog wel bezig met het testen van mijn eigen uitvoering. Dat kan wel los van bovenstaande worden gezien aangezien dat in principe een test is om te kijken hoe klein je een 18" kunt maken.
Voor veel 15" is een kast van 90 ltr getuned op 46 Hz namelijk een goede weg.
1-2-3-4-hoedje-van...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
31-8-2005 21:26
Door de poort te verwisselen kan er eindeloos met verschillende afstemmingen worden ge-experimenteerd. Voor het gemak schrijf ik het volume en de afstemming achter elkaar, 9046 is dus 90 ltr getuned op 46 Hz.
Eén poort is zo ontworpen dat deze ook als handvat dient, het is dan wel de vraag in hoeverre de poort de tuning van 46 Hz benaderd. Beide andere poorten kunnen ook als handvat dienen maar zijn daar in eerste instantie niet voor bedoeld.
In de volgende poort wordt in ieder geval een adapter opgenomen zodat er met een tussenpaaltje een topkast op kan worden geplaatst.

9046

De kast is slechts 90 ltr netto, getuned op 46 Hz, klein dus voor een 18" (wel ideaal voor veel 15"). Door het kleine volume en de relatief hoge tuning is de belastbaarheid erg hoog.
Met 700 W gaat het vrij hard maar hoewel veel meetrilt (ramen, panelen, etc.), trilt de lucht niet in het bijzonder. Daarom moet er nog een keer een versterker van ca. 1500 W @ 8 ohm aanhangen worden omdat de excursie dan pas, volgens de simulatie in de buurt van de 9mm (one way) zal komen met bijbehorende SPL

Omdat de belastbaarheid in de praktijk meestal een stuk(je) hoger uitvalt als de voorspelde belastbaarheid, is er eventueel nog ruimte voor het toepassen van een parametrische eq, om de laagweergave op te krikken. Volgens de simulatie zou dat bij de 9046) een f6 van ca. 42 Hz kunnen opleveren, zonder (theoretische) problemen. Ook de groupdelay (hier zonder EQ) blijft dan nog netjes.

8833

Door de poort getuned op 46 Hz te verwisselen met een poort getuned op 33 Hz (tuningsfrequentie in die specifieke kast) neemt de belastbaarheid af van 1370 W naar 1000 W maar neemt de groupdelay af tot zeer lage waarden met bovendien een geleidelijke overgang. Doordat de poort iets groter is gaat het netto-volume van 90 naar 88 ltr. Uiteraard neemt hier de laagweergave toe ten koste van de Maximum SPL. De 8833 komt dan ook al wat beter los met 700 Watt en na de eerste indrukken lijkt het me een goede match voor één (budget) 12"/1" per kant. Ook bij de 8833 kan de laagweergave nog wat worden opgekrikt met een parametrische EQ voor een f6 van ca. 30 Hz. Een lowcut van 25 Hz is hier al voldoende.

De baskast van 153 ltr getuned op 49 Hz is ter vergelijk maar aangezien de kast ca. 66% groter is, is enige relativering wel op zijn plaats. De 9046 is echt gemaakt voor maximale prestatie in een zeer compacte behuizing. De 8833 als stevig laag bij 1 topkastje per kant, terwijl de grote baskast juist bedoeld is voor maximale prestatie.
Met elektronische correctie wordt de prestatie van de grote kast (zonder correctie) door de 9046 geëvenaard.

De 9046 is ook geschikt voor veel andere luidsprekers. Variërend van kwaliteits 15" (mede vanwege de lage Qts) tot budget 18" (om de Xmax binnen de perken te houden).

Stand

De stand was bedoeld om de kast te kunnen testen op de door Ivo georganiseerde meeting (helaas ging dat voor mij niet door). Uiteindelijk wordt de stand opgenomen in de behuizing zodra de derde laag er omheen komt. Om het Fuma te beschermen komt er uiteindelijk nog één harde laag omheen, bijv. buigtriplex, flexplaat, 1 á 2 mm Fins Berken (prijzig) of bijv. een goede twee componenten coating. Die opties onderzoek ik nog.

Daarnaast werk ik nog aan een vierkante stand die de kast iets minder diep/hoog maakt, als handvat dient en stapelen mogelijk maakt maar de kast niet laat "huppelen".

Door de constructiemethode leent de kast zich ook erg goed als basis voor andere kasten. Zodat de kast kan worden aangepast tot gesloten en 4de of 6de orde bandpass. Ook kan het volume met een extra stuk worden vergroot tot bijv. 120 ltr, niet voor praktische toepassingen maar wel als basis voor verder onderzoek/ge-experimenteer.

Achteraf gezien is de volume/gewichtsvolume niet bepaald ideaal. Vandaar dat de volgende kast waarschijnlijk 5 cm breder maar ook 10 cm lager wordt.


Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
1-9-2005 15:17
Ik moet zeggen dat het er prima uit ziet. Alleen snap ik de efficientie van de cilindervorm nog niet helamaal.

Ik zie wel vaker speakerkasten die afwijken van de standaart 6-hoekige kasten, met hoeken van 90 graden (alleen niet cilinder vormig, behalve voor auto's). Maar deze proffesionele kasten worden dan wel omringt door een stevige stalen/alluminium constuctie, die zich als normale 'kastvorm' OM de 'afwijkende kast' bevind (als je begrijpt wat ik bedoel). Miscchien is dat dan ook wel een tip.

Ik hoor het wel. I.i.g, goed werk!
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
1-9-2005 17:27
ziet er zeer mooi uit.

maar zou dit niet een idee zijn om oko eens te proberen ?
dus gewoon op deze manier laten. dan heb je wel een heel compact kastje

of zeg ik nie iets heel raars ? ashamed :$
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
1-9-2005 18:25

dj-d schreef:

ziet er zeer mooi uit.

maar zou dit niet een idee zijn om oko eens te proberen ?
dus gewoon op deze manier laten. dan heb je wel een heel compact kastje

of zeg ik nie iets heel raars ? ashamed :$
Nou nee, dan nem je meer volume in dan dat je gebruikt! wink ;)
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
1-9-2005 18:46

maaarten schreef:

Ik moet zeggen dat het er prima uit ziet. Alleen snap ik de efficientie van de cilindervorm nog niet helamaal.
Een gebogen vlak is veel sterker/ztijver dan een plat vlak. Door de sub als cillinder uit te voeren kun je de wand gemakkelijk dunner maken wat dus een hoop gewicht scheelt. wink ;)
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
2-9-2005 10:31
Dat snap ik nog wel, al moest ik er even over nadenken. Maar weegt het op tegen de nadelen (uitgaande van zijn vorm). Er moet namelijk nog iets 'omheen' om de kast stapelbaar te maken (zoals ik ook al aangaf). Wanneer men bijv. het idee van dj-d toepast, krijg je dus dit effect, wat uitraard niet de bedoeling zal zijn.

grtz.

edit: Ik lees dat er aan een soort van stapelbare- stand word gewerkt. Ik hoop dat er tzt foto's komen van het eindresultaat.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
2-9-2005 19:17
Achteraf gezien is de volume/gewichtsvolume niet bepaald ideaal. Vandaar dat de volgende kast waarschijnlijk 5 cm breder maar ook 10 cm lager wordt.
Je kunt ook berekenen welke afmetingen een cilinder moet hebben om met zo weinig mogelijk oppervlakte (gewicht) een zo groot mogelijke inhoud te krijgen. Snel googlen bracht me bij dit PDF bestand. De uitwerking bij 18 kun jij ook toepassen. Ik kwam zelf op 49 cm doorsnede uit bij 90 liter...

Groeten Daniël.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
2-9-2005 19:19
Lol, denk je dat je alles gehad hebt, komt je wiskundeboek voorbij laugh :D
I'll take you to the KoffieShop...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-9-2005 20:18
Hallo,

De inhoud is: pi x r^2 x h

Het oppervlak is: 2 x pi x r^2 + 2 x pi x r x h

h = P / (pi x r^2)

De oppervlakte bij een gegeven inhoud P is dus: 2 x pi x r^2 + (2 x P)/r

Minimaliseren (de afgeleide functie nul stellen) van deze functie geeft:

r = (x/(2 x pi))^(1/3)

Voor een cilinder van 90 liter = 90000cm3 is dit:

r=((90000/(2x3.14159))^(1/3) = 24.3 cm

De diameter is zoals Daniel aangaf dan ongeveer 49cm

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)