Forum > Licht

Defect sliding showbar 4

(52 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
18-6-2005 20:43
1 x bewerkt. Laatst door Joost op 18-6-2005 21:39
Ik heb hier 2 sliding T4 balkjes (Showtec) liggen van een klant die een defect hebben. Volgens de klant deden beide balkjes het op het ene moment het nog wel en het andere moment niet meer. Als de boel op stroom staat gebeurd er gewoon niets, geen lampjes, niets.

Nu heb ik de balkjes in kwestie even bekeken en blijkt dat de trafo aan de primaire kant stukt lijkt te zijn (geen weerstand kunnen meten over primaire kant en geen uitgangsspanning). Het is een trafootje van 8,5V 300mA.

Ik kan er wel simpelweg een nieuwe of een zwaardere inzetten (bv 5VA) maar ik weet niet of dit in de toekomst hetzelfde probleem opleverd. Ik heb even gekeken op de print waar de secundaire kant heen gaat. Een simpel diode bruggetje en wat condensators/elco's en een 7805. Hier lijkt ook geen sluiting in te zitten.

Iemand bekend met dit probleem?
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
18-6-2005 21:31
alle t-4 die wij hier hebben, hebben wel eens het probleem dat je ze prik geeft en ze niet aan gaan.. stekker eruit en erin en ze werken. zou dit bij jou ook zo kunnen zijn?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
18-6-2005 23:38
bekend probleem eigenlijk. heb datzelfde ook wel eens meegemaakt. stekkertje eruit was inderdaad de oplossing.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-6-2005 00:20
dat je geen wwerstand meet kan ook komen omdat er een onstoring overheen zit,
beste methode is de travo los te solderen, en dam dan te meten.

Maar je gaat pas solderen als je alle andere normale dingen heb bekeken en geprobeerd.
meestal is er niks stuk,
maar is het ding gewoon in de war shocked 8O
ff resetten, door de stekker eruit te trekken,
ff andere dmx kabel er in, of stand alone laten werken,
gewoon ff pielen.
Niet gelijk solderen.......
meestal helemaal niet nodig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
19-6-2005 12:06
Stekker erin en eruit helpt helaas niet. Dat dacht ik aanvankelijk ook toen ik het probleem hoorde maar tevergeefs...
dat je geen wwerstand meet kan ook komen omdat er een onstoring overheen zit,
beste methode is de travo los te solderen, en dam dan te meten.
Daar had ik wel rekening mee gehouden. Op de primaire kant staat gewoon netjes 230V, de secundaire gewoon noppes (zonder belasting) dus die trafo lijkt echt overleden te zijn. Ik had ze al eraf gesoldeerd om nieuwe te gaan halen (en dus nog een keer voor de zekerheid doorgemeten).

Zal vanavond wel even wat foto's maken, praat wat makkelijker. Nu eerst ff naar het terras razz :p
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-6-2005 12:38
Als je weet wat de secundaire spanning moet zijn, kan je iedere travo die die spanning leverd erin zetten.
Als hij maar niet minder vermogen heeft.
Meer is geen probleem.
De spanning is het belangrijkste, die moet juist zijn.
Ik las ergens 300ma?
Dan kan je eens in een gewone adapter kijken, want die hebben vaak ook dat vermogen.
alleen nog ff de juiste spanning controleren.

Je zou natuurlijk ook gewoon het onderdeel origineel kunnen bestellen.
Vreemd is wel dat ze precies tegelijk in allebij de balkjes kapot zijn gegaan.
Hebben ze misschien op een aggregaat aangesloten gezeten?

Zo ja, dan lijkt het mij niet echt een garantiegeval.
Maar gewoon een fout van de stroomleverancier.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
19-6-2005 13:40
Het is gewoon een standaard trafootje van 2,5VA, die haal ik zo bij de elektronica zaak das het probleem niet.

Vraag me alleen af wat de oorzaak is en of het niet weer zal gebeuren. Balkjes zaten gewoon op een vast 230V net dus daarom vond ik het zo vreemd.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-6-2005 13:43
ha dan heb ik een leuke voor je:
zat hij misschien aangelsoten via een switch pack of een dimmer?
Die zitten ook nog wel eens in zalen .....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
19-6-2005 19:11
Dat kan ik inderdaad nog eens nagaan.

Hier een foto

Verder zitten er nog op de print aan de primaire kant nog 2 'loze' baantjes die eventueel met een jumper nog aan de fase of nul gelegt kunnen worden.

Nu heeft het trafootje nog 1 extra pinnetje tussen de 2 buitenste primaire pinnetjes die tot heden dus niet gebruikt werd (immers de jumpers op de print ontbraken). Ik kwam erachter dat tussen dat middelste pinnetje en een buitenste wel weerstand te meten was. Nu blijkt dat er een keurige spanning van rond de 10 volt uitkomt zodra ik deze 2 pinnetjes op het net aansluit.

Ik heb de elektronica even erop aangesloten en dit werkt perfect. Vind het toch een vreemde oplossing want het heeft nooit zo gezeten. En vooral omdat het er ook 2 zijn met hetzelfde defect. Ik laat nog even één balk een tijdje aanstaan om te kijken of er nog problemen voordoen. Anders laat ik het mooi zo happy :)
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
19-6-2005 20:45
Die 'overbodige' printbanen dienen voor de 115 volts versie. Ik zal daar pas dingen gaan dooorverbinden als ik heel zeker was van m'n zaak. Vaak worden dan 2 wikkelingen van 110 in serie gezet voor de 230 uitvoering. paralel voor de 115 volts uitvoering. Het kan goed zijn dat in de 230 volts uitvoering een trafo met 1 primaire wikkeling met midenaftakking is geplaatst. Als je deze idd doorverbindt zal er secondair zeker (voor een korte tijd) spanning uit komen. Maar bedenk wél dat je de kern zwaar in de verzadiging jaagt. Erg onverstandig dus!

Gegoten china bloktrafo's hebben de naam om in bepaalde oplages erg onbetrouwbaar te zijn. Vervangen door een fatsoenlijk exemplaar is het advies! Zó laten maakt het zeker niet betrouwbaarder. Zeker als het voor een klant is die je wilt behouden.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)