Forum > Licht

Full Color laser kopen, of toch beter nog niet?

(98 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
8-4-2005 17:09
Hallo,

Gezien de vele aanvragen, aantal definitieven enz, zijn we op dit moment heel
erg aan het overwegen om een full-color laser aan te schaffen.
Het moet gaan om het volgende:
-Full Color
-Moet beamshow en Animaties kunnen maken
-Geschikt zijn voor zalen to 1500pers (goed geschikt, dus niet net net)
-Bij het pakket moet goede software zitten (Pangolin, of het systeem van Medilas met de avatar sturing)
Budget wat er is +/- 20000 excl. BTW

Nu, is het wel slim om te kopen? Of wordt alles op korte termijn veel goedkoper?
Verhuur prijs, incl. bediening, vervoer ed., wat is zon beetje gangbaar? Kom prijzen tegen van rond de 1000 maar ook 500 voor beamshow op afhaal basis. Zit zelf te denken om rond de € 750 te gaan zitten, incl. bewerking van max. 5logo's. Incl. bediening en vervoer.

Kortom, wat denken jullie? Zit gewoon heel erg te twijfelen, of de markt niet snel inzakt, ivm. met de steeds goedkoper wordende systemen.
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-4-2005 11:09
Voor dat budget heb je de nieuwe Medialas Mystique 1000 met Avatar Classic controller. Deze heb ik gisteren nog bekeken in Frankfurt. Mooie, heldere kleuren en een mooie kleurbalans. Maar ik denk dat het voor 1.500 man toch te krap is. De groen (532 nm) component is 300 mW.

Als ik moet schatten (het hangt natuurlijk van veel dingen af) zou ik zeggen dat dit lekker te doen is voor de helft van dat aantal mensen.

Persoonlijk vind ik het erg veel geld. Misschien is een tweede hands argon-krypton van een 6 tot 10 Watt iets voor je? Al zijn die weer wat lastiger in de omgang (waterkoeling, krachtstroom)...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
9-4-2005 11:56
Had daar idd ook al over nagedacht en voor gekeken, prijs is dan wel een stuk gunstiger, maar hoelang gaat zon buis dan nog mee? Diode lasers blijken dan toch iets betrouwbaarder. Nadeel van gasbuislasers is ook het formaat van voeding, koeling ed..... Diode zou voor ons veel beter inzetbaar zijn.

Aan wat voor bedrag moet ik dan gaan denken voor een deftig full-color setje? Moet toch wel echt minimaal 1000pers ruim aankunnen. (dus ook door parren ed. heenprikken)

Verder is die avatar sturing van medilas wel helemaal geweldig, en met de mambo software ook nog eens een heel stuk voordeliger als pangolin. Is die sturing ook op andere lasers te gebruiken?

Enne, aan wat voor prijs moet ik denken bij een 2e hands gasbuis laser? Allicht als het veel scheeld toch nog het overwegen waard.....
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
9-4-2005 20:26
"we" hebben een avatar met mamba, aangesloten op een argon-diode tandem met CT6800's in vaste opstelling. Als je specifieke vragen hebt of eens wilt spelen, laat het weten.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-4-2005 21:14

ws soundexpresse schreef:

Enne, aan wat voor prijs moet ik denken bij een 2e hands gasbuis laser? Allicht als het veel scheeld toch nog het overwegen waard.....
Hier zie je een aantal voorbeelden: https://www.hb-laser.de/04_secondhand/4400_f_mischgas.htm

Je hebt wel gelijk met de inzetbaarheid. Het is gewoon een hoop gedoe met water, soms generators etc.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-4-2005 21:37
(dus ook door parren ed. heenprikken)
Ik wil niet veel zeggen maar de groene 100mw types prikken ook door parren heen.(zij het wat minder "fel" tenopzichte van een 300mw.)

Martin.
kvm entertainment
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
10-4-2005 15:03
Ik ben maar een hobbyist, maar denk wel een paar dingen op te kunnen merken:

- Gas heeft voornamelijk nadelen tov DPSS, in kosten per uur, zichtbaarheid van de golflengtes, betrouwbaarheid, hanteerbaarheid (groot & zwaar, evt. fiberprojectoren) verbruikt vermogen en al het gedoe om dat laatste weer kwijt te raken.
Er lijkt echter spraken te zijn van een gezonde marktwerking waardoor het een en ander nog niet zo zwart wit ligt, grote tweedehands (mixed gas- of Ar) lasers zijn (naar verhouding) voor weinig te krijgen.
Er kan door de omvangrijke randapparatuur een stuk meer mis mee gaan als met een DPSS projector, de risico's van zo een investering lijken me dan ook groter dan die van een nieuwe DPSS-doos.
Laat u over het betreffende systeem en eventuele garanties uit en te na (en objectief) informeren als u zo een aanschaf serieus overweegt.

Verder denk ik dat een enkele 1W-fullcolor-projector voor een beamshow voor 1500 man niet heel imposant zal zijn. Er komt `maar' 300 mW 532 nm uit, de andere twee kleuren zijn veel minder goed zichtbaar.
Mogelijk is het een idee drie projectoren aan te schaffen, een fullcolor voor animaties etc. en twee stevige met alleen 532 nm groen vooral voor beamshow's.
Mamba Black kan meerdere projectoren tegelijkertijd besturen.
Dat kan als ik snel in de prijslijst van ML kijk net binnen het budget, een Mystique 300 projector + Mamba voor fullcolor en twee 'Sniper' projectoren van 150 mW + extra interfaces voor Mamba. Voor een paar KE meer kunnen 300 mW 532 nm VX projectoren ook.

Je krijgt zo iets minder mW's voor je geld, maar ik denk dat meer projectoren er imposanter uit zien, er is meer vermogen als goed zichtbaar 532 nm groen beschikbaar en het is mogelijk gemakkelijker veilig op te stellen, ook in kleinere of minder handigere opstellingen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-4-2005 15:27
@Aart
maar ik denk dat meer projectoren er imposanter uit zien
Dat idee had ik ook je pakt immers een veel breder vlak van de zaal. Dat is dan ook de reden waarom ik met de disco er twee gebruik en met de band 4. De optische hoek van de lasers die ik gebruik is plm 100 graden (volgens opgave).

De genoemde full colour heb ik echter niet gezien maar ik verwacht niet dat ik hiervan achteroverval.
Ik heb het idee dat deze in een vaste opstelling met het plaatsen van extra spiegels meer "wow" effect zal geven.

Martin.
kvm entertainment
DomeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2004
Laatste: 15-3-2008
Berichten: 15
11-4-2005 02:26
Willem, Ik heb jeen een mailtje gestuurd, met een telefoonnummer van iemand die je de voor en nadelen van dpss en gas buizen kan vertellen. En je ook zeker goed kan adviseren.

gas lasers zijn trouwens navulbaar. (doet deze persoon ook)
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
11-4-2005 08:57
Ik denk zelf dat je even wat dingen op een rij moet zetten voor je een fullcollor lazer koopt. De uitgave voor zo,n apparaat is niet gering .

1 Hoelang denk je dat de vraag naar full color lazers bij jou blijft?

2 In wat voor tijd denk je het geld terug teverdienen met de lazer.

Wel belangrijke punten vind ik zelf.
Overweeg ook. Wat goed koper is Huren of kopen.
Laat eerst eens een boel offertes maken. En denk 3 keer na voor de aanschaf. Met aleen een lazer ben je er natuurlijk niet. Je wilt ook graag een scherm om op te projecteren. en de bekabeling niet tevergeten.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)