Forum > Zelfbouw Speakers

[personal monitor] zelfbouw of niet?

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
23-11-2004 20:38
Ik wil graag een monitor setje voor op mijn kamer (mijn 5.1 set is voor mixen ronduit bagger).

ik zit dus te denken om een monitor setje aan te schaffen, of er zelf 1 te bouwen!
is dit te doen, of kan ik beter gelijk een goed actief monitor setje aanschaffen?
de speakers wil ik niet al te groot, dus max 8 inch, en hard hoeft het ook niet te gaan, ik heb maar een kamertje van 2x3 meter, als het maar zuiver en strak klinkt. (mijn huidige sub kan alleen maar dreunen, en dit is erg vervelend bij het mixen)

is het realiseerbaar om zelf een goeie actieve monitorset te bouwen, of kan ik beter gewoon een behringer truth setje kopen? (budget ligt namelijk rond de prijs van zo'n setje)
Music is what feelings sound like...
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
23-11-2004 20:57
tja als het nou om een grote set gaat zou je zelfbouw kunnen doen, om geld te besparen. maar volgens mij geef je aan dat nog niet eerder gedaan te hebben... dat zou het jammer zijn als het mislukt, en bij zo'n klein setje is het verschil niet heel groot....

misschien tweede hands.....
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
23-11-2004 20:59
ik heb er een week ongeveer een topic over lopen op een hifi forum, voor mij mag er namelijk ook wel is iets netter setje komen dan 2 dreunende 15inch subs:P
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
23-11-2004 21:03
het zelfbouw gedeelte zie ik niet echt tegenop, heb al wel wat ervaring met houtbewerking enzo, groot deel van mn flightcases zijn ook zelfbouw (natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar je snapt me wink ;))

en op zich lijkt het me ook wel leuk om zoiets zelf te bouwen, en is gelijk een leuke oefening voor als ik over een tijdje subs voor de drive-in wil bouwen.
Music is what feelings sound like...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
23-11-2004 21:06
Als je aan zelfbouw begint, kun je naar mijn idee het beste beginnen met subs. Voor het geld dat je wilt uit geven kun je het beste zelfbouw overslaan.

@speakerfreak: Kun je een linkje geven?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
23-11-2004 21:39
forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=281

het linkje.

wou eigenlijk gewoon wat simpels, visaton woofertje met tweetertje simpelfiltertje en leuk kastje:P maargoed moet wel setje blijven wat wat langer kan blijven
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-11-2004 22:14
en het actieve gedeelte hoeft geen probleem te zijn met de hedendaagse inbouwampjes.
misschien dat die modellen van dap al voldoen. maar die zijn geloof ik mono (?)
kijk eens naar de hipex ampjes ookm niet erg duur.
om je een beetje op weg te helpen.

www.lautsprechershop.de/hifi/bau_sc12_en.htm

hier staan ook heel wat mooie ontwerpjes
www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct.htm

www.lautsprechershop.de/hifi/bau_kut.htm

veel plezier
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
23-11-2004 22:16
Misschien is het visaton Genesis setje misschien iets voor jou? We hebben hier ook 2 maal zo'n set gebouwd. Ik heb al heel wat studiomonitoren e.d. gehoord de laatste tijd, maar wat klinkt mijn visaton set dan toch lekker...

Even ter verduidelijking, het gaat om een "2.2" setje, passief. Twee 4e orde bandpass subjes en 2 compacte topjes. Subjes zijn 5" (schrik niet, ze gaan echt laag (en hard) zat). Hier de link naar de visaton site: www.visaton.com/english/artikel/art_603_6_23.html

Hier de links naar onze eigen "bouwsels" (volgens velen stukken mooier razz :p ):

Bouw setje:
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=12
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=13
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=14
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=15

Eindresultaat Topje:
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=24

Eindresultaat Subjes:
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=25 (nooit geweten dat er zoveel stof op die dingen zat :P)

Mijn werkplek (met m'n setje):
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=26

Kastje waar de subjes mooi in (eigenlijk onder) zitten verwerkt heb ik ook zelf gefabriekt, computer en stereoanlage er in + de subjes eronder. Past precies! Over trillingen: geen zorgen, de set is gebouwd van 18 mm. mdf en is zo dood als een pier.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
23-11-2004 22:24
Nog even voor de duidelijkheid, visaton praat over de "ideale set voor de kleinere ruimtes". Ik zeg: "ook de grotere ruimtes doen het prima" (misschien zelfs beter), de subs komen dan mooier uit, aldus onze bevindingen in een redelijk grote huiskamer. Over de capaciteit? Ik heb er hier een Technics 2x100 watt op staan en das ruim voldoende.
Het is overigens NIET zo dat hij in kleinere ruimtes niet klinkt, integendeel, klinkt ook zeker netjes. Ruimte op de foto is mijn kamer: 3x3 meter, waar de set nu zijn vaste opstelling heeft gevonden.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
23-11-2004 22:29
hmmz leuk setje inderdaad, hoe heb je het gedaan met de filtering

kosten?

zal zo is even die site uitspitten happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)