Forum > Licht

Overspannig van trussen?

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
9-10-2004 23:46
om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb nu de mogelijkheid om er 2 stukjes truss bij te halen. dit zijn stukken van 2 meter. 1 stuk Eurotruss, en 1 stuk Prolyte, beide 30er triangle.

ik heb nu al 6 meter Alulite. nu wilde ik dit gaan koppelen (verloopjes voor de verbinding tussen Euro/Prolyte en Alulite), en vroeg ik me af welke overspanning je moet aanhouden. (in verband met belastbaarheid) ik had zelf al bedacht, dat bij een grotere overspanning (uitgaand van een apex up opstelling) de onderste 2 koppelingen worden belast op trekkacht, en de bovenste op drukkracht. Euro en Prolyte hebben een grotere belastbaarheid, dus zouden ook sterkere koppelingen moeten hebben. als je dan 2 stukken Alulite pakt, daaraan Eurotruss en Prolyte, en achteraan weer een stuk Alulite, zou de combinatie dan zwaarder kunnen worden belast? de koppelingen waar dan de grootste trekkracht op komt te staan zijn in dat geval van Eurotruss/Prolyte.

daarnaast: ik had al bedacht dat het zwakke punt van truss in de koppeling zit, aangezien je bij een overspanning van 2 meter er bij wijze van spreken een olifant aan kan hangen. wie weet hoe dit zit?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
10-10-2004 00:01
Het koppelen van verschillende merken truss is iets wat je het beste kan vermijden, aangezien je
a) verschillende tabellen tegelijk moet hebben
b) de gegevens van de verloopjes ook moet weten.
Als je het echt wilt, ga dan steeds uit van het zwakste type
-- Let's do it my way and get it right the first time --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
10-10-2004 00:26
dat had ik me ook al voorgenomen, dus dat zal de basltingstabel van Alulite worden. maar weet je verder ook iets van de "verandering" van overspanning als het het op de zoals hierboven beschreven manier doet?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
10-10-2004 03:46
De maximale overspanning kan dan best wel eens die van de Prolyte Truss worden. Prolyte geeft voor 30er truss namelijk 12mtr maximaal op, terwijl veel andere fabrikanten 16mtr aanhouden.
Verder snap ik niet echt waarom je met zoveel soorten truss gaat werken. Spaar dan ff door en koop wat truss bij van het merk wat je al hebt, al die ellende met die koppelstukjes en verschillende tabellen kan nooit goed zijn. Verder ligt de maximale draagkracht van een trussje zeker niet bij de koppelingen, eerder in het soort aluminium, wanddikte van de hoofdbuizen, dikte van de spijltjes etc etc....
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
10-10-2004 23:06

CyberDance schreef:

Verder snap ik niet echt waarom je met zoveel soorten truss gaat werken. Spaar dan ff door en koop wat truss bij van het merk wat je al hebt, al die ellende met die koppelstukjes en verschillende tabellen kan nooit goed zijn.
deze stukjes kan ik voor een schijntje overnemen. ben ik nou hollander of niet? sneaky :V
Verder ligt de maximale draagkracht van een trussje zeker niet bij de koppelingen, eerder in het soort aluminium, wanddikte van de hoofdbuizen, dikte van de spijltjes etc etc....
daar had ik ook aan gedacht, maar bij een kleine overspanning kan je er flink veel aanhangen. bij een grote overspanning zou dan (zou ik denken) iets anders de beperkende factor moeten zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
Berichten: 123
10-10-2004 23:50

martijn schreef:

daar had ik ook aan gedacht, maar bij een kleine overspanning kan je er flink veel aanhangen. bij een grote overspanning zou dan (zou ik denken) iets anders de beperkende factor moeten zijn.
de beperkende factor wordt dan gewoon de lengte zelf, neem nu een buis van 2 meter tegenover 6 meter die van 2 meter zal toch (logisch) minder doorbuigen hé
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
11-10-2004 10:51
en als ik in het midden de Eurotruss en Prolyte stukken zet, zou dat probleem dan zijn opgelost? (aangezien Euro en Prolyte sterker zijn dan Alulite)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
11-10-2004 11:00
Het probleem is dat eigenlijk niemand meer iets kan zeggen over de uiteindelijke grenswaarden, omdat je drie verschillende merken combineert.
Voor de belasting zou je nog voorzichtig uit kunnen gaan van de minst belastbare, maar eigenlijk wordt het nu een grote gok.
Als je het persé wilt combineren, dan wordt het naar eigen inzicht.
Er komen nu zoveel factoren bij elkaar, dat je zo ongeveer een constructeur moet zijn om echt iets zinnigs te zeggen.
En dat ben ik niet, dus ik durf echt niets meer te zeggen.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
11-10-2004 11:01
handig, pa is afgestudeerd constructeur. ik zal het hem eens vragen. bedankt voor de moeite. wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-10-2004 11:09
Als je de stellage niet over de mensen plaatst dan zou je hem op kunnen bouwen en daarna testen met 5 x de belasting die hij normaal voor z'n kiezen zal krijgen.

Is altijd beter dan maar wat gokken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)