Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 9 van 86)
Moderator(s): Dré
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
24-11-2003 15:25

Peter schreef:

Eventjes een vraagje, hoe kun je in een formulier een maximaal aantal tekens instellen?
En is het ook mogelijk om een formulier direct naar een email te laten sturen zonder het nog langs een cgi-verwerker te sturen (@home ondersteunt namelijk geen cgi)?
max tekens = <input name="textfield" type="text" maxlength="13">

De pagina heeft een systeem nodig wat het mailtje verstuurd. Dit kan naast cgi ook php zijn. Maar ook dit moet maar worden ondersteund door je provider. mail sturen betekend namelijk dat de server een actie moet uitvoeren, en dat willen gratis providers niet zo vaak..
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
24-11-2003 15:38
Zou het dan wel kunnen dat het in een apart bestandje op de server wordt gezet?
Voorbeeldje: Als iemand in het boekings formulier iets invuld en verstuurd wordt dit in het bestandje "boekingen.txt" gezet.
Volgende keer Peter!
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
24-11-2003 16:18
Dan nog steeds alleen middels een perl/php/asp/overig script.
Alleen met een form-action gaat het denk ik niet lukken.
Overigens zou je het ff kunnen proberen met als form action "mailto:iets@iets.iets"
method is even proberen denk ik (get/post).
Maar veel kans geef ik je niet.

Ik ben nu voor iemand anders ook bezig, die een pagina op hetnet heeft staan.
En die ondersteunen dus ook geen mallemoer (zelfs ftp kan alleen als je via hun inbelt). Dus vandaar ben ik het nu als Java-applet aan het maken.
Maar ook dan heb ik nog niet de garantie dat het ook echt gaat werken, als ze lokaal geen mailserver hebben draaien, dan kan ik het vergeten. Dan wordt het echt een tekst-bestandje op de server.

offtopic: GridBagLayout is echt heel irritant. Ik maak normaal nooit applets, ik weet nu weer waarom sad :( Je bent een dag bezig voordat je alleen al een redelijk zinnige layout kan produceren. Echt belachelijk.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
24-11-2003 19:14

Peter schreef:

En is het ook mogelijk om een formulier direct naar een email te laten sturen zonder het nog langs een cgi-verwerker te sturen (@home ondersteunt namelijk geen cgi)?
Dit is zeker wel mogelijk. Je stuurt de mail dan via het e-mail programma van de bezoeker van je site. Deze moet dan dus wel een mail programma hebben natuurlijk. Kijk voor een voorbeeld maar op www.e-stout.tmfweb.nl/mail.htm (en als je wilt, van mij mag je t er allemaal af jatten)
Keep the Inspirit alive...
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
24-11-2003 20:47
Schitterend! Bedankt wink ;)
Volgende keer Peter!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
25-11-2003 01:03

Bergambacht schreef:

Peter schreef:

En is het ook mogelijk om een formulier direct naar een email te laten sturen zonder het nog langs een cgi-verwerker te sturen (@home ondersteunt namelijk geen cgi)?
Dit is zeker wel mogelijk. Je stuurt de mail dan via het e-mail programma van de bezoeker van je site. Deze moet dan dus wel een mail programma hebben natuurlijk. Kijk voor een voorbeeld maar op www.e-stout.tmfweb.nl/mail.htm (en als je wilt, van mij mag je t er allemaal af jatten)
Ik denk duidelijk weer te ingewikkeld.
Dit is een optie, maar wel een hele basic optie. Wat als iemand op zijn werk een mailtje stuurd, maar toch graag thuis een antwoord ontvangt. Of op een openbare werkplek het mailtje wilt versturen.
Ik vind persoonlijk een geautomaiseerd mail-systeem via perl of php een veel mooiere optie. Maar goed, daar is toch vaak een betaalde server voor nodig.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
25-11-2003 13:11

Reemski schreef:

Ik denk duidelijk weer te ingewikkeld.
Dit is een optie, maar wel een hele basic optie. Wat als iemand op zijn werk een mailtje stuurd, maar toch graag thuis een antwoord ontvangt. Of op een openbare werkplek het mailtje wilt versturen.
Dit soort vragen kun je vrij gemakkelijk beantwoorden door simpelweg GOED over de inhoud van je site na te denken. Ik heb dat opgelost door de klant het emailadres in te laten vullen in het formulier, en dit formulier wordt vervolgens via cgi-bin verstuurd.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
25-11-2003 13:23
Maar als je geen cgi-scripts tot je beschikking hebt, dan kan je nog zo'n mooi formulier ontwerpen, maar blijft het aanmodderen.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 1370
25-11-2003 14:03

Niek Bolscher schreef:

Dit soort vragen kun je vrij gemakkelijk beantwoorden door simpelweg GOED over de inhoud van je site na te denken. Ik heb dat opgelost door de klant het emailadres in te laten vullen in het formulier, en dit formulier wordt vervolgens via cgi-bin verstuurd.
Maar daar zit dus direct het probleem.. Wanneer je NIET gebruik maakt van een systeem wat mails KAN versturen (vb. php / cgi / e.d.), zit je vast aan de mailclient op de computer van de bezoeker. En dit is dus altijd een systeem wat vooraf ingesteld moet worden. Op een openbare computer zal je dus (vrijwel) nooit mails kunnen versturen vanaf de computer zonder een vorm van server-based email afhandeling.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
25-11-2003 19:49
wie weet er trouwens een gratis server met geen reclame die PHP ondersteund?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)