Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 8 van 29)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
30-12-2003 18:26

Sgrovert schreef:

Dat was ik me dus aan het afvragen, maar in het document werd dat niet uitgelegd hoe dat kwam. Kun je dan uitleggen hoe het komt dat een woofer dan stuk gaat?
Ik heb nog effe zitte denken. Dit kan ook een oorzaak zijn: we gaan weer even van een blokgolf uit als geclipt signaal. Hierbij is de f1 frequentie OOK versterkt. En wel met factor (4*Vsq)/pi (kijk maar in de formulie die ik al gaf). Dus de basisfrequentie gaat wel meer energie bevatten. Ook in geval van dat het niet een volledige blokgolf is maar wel geclipt zal de basisfrequentie meer energie bevatten.
Als je dus een woofer had die precies de hoeveelheid vermogen van je versterker aankon kan deze dus wel doorbranden wanneer je versterker gaat clippen.
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 18:42
De fourier-reeks is toch een wiskundig model om een signaal te beschrijven.
In werkelijkheid bestaan alle losse componenten niet, maar is er gewoon het signaal.
Tevens zal je basisfrequentie ook clippen als je uit een sinus door clippen een blokgolf maakt. Namelijk de basisfrequentie heeft bij de standaard blokgolf een grotere amplitude dan de blokgolf heeft. Dus de verster kan van deze frequentie ook de top niet weergeven en deze sinus zal ook weer clippen.
Lost in Music
G2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 1-4-2007
Berichten: 57
31-12-2003 13:41
Denk ik het eindelijk te snappen angry maargoed ff een vraagje een paar reacties terug werdt er gezegt dat als je op je VU-meter van je mixer 0 dB afleest dat het dan niet altijd 0 dB is. Ik heb een Dateq LPM 7.3 en heb de handleiding ff erbij gepakt en er staat in: "Master (XLR) +6 dB Balanced" dus als ik op mijn VU-meter 0 dB aflees en de master vol open zet (die altijd vol open staat) heb ik dus een output van +6 dB terwijl mijn VU-meter 0 dB zegt shocked 8O De versterkers die ik heb zijn een Dynacord L1000 en een L1600 met een Rane AC 22B crossover. Nu heb ik in de handleiding van de versterkers gekeken en daar staat in dat ze vanaf de fabriek op 0 dB ingangsgevoeligsheid worden ingesteld (Het kan via jumpers naar +6 dB of +26 dB verhoogt worden). Nu heb ik ook veel last van clippen. Als ik b.v. de bass iets hoger draai draai ik in het rood en schiet de versterker in de clip en dan draai ik de crossover iets lager en dan gaat het wel, maar is het niet verstandig om dan de ingangsgevoeligheid van de versterker naar +6 dB te verhogen, en als de versterker een signaal boven de 0 dB krijgt schiet hij dan in de clip? Als de versterker clipt bij mij gaan ook in de boxen halogeen lampen branden shocked 8O volgens mij is dat ook niet zo goed? En Dré kan er geen techtalk over clippen komen of een goede sticky samenvatting?
Live Life to the MAX!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-12-2003 13:58
De 0dB-positie op de meters van je mixer zegt niks over de geleverde uitgangsspanning (in volt). Sommige (htk-) mixertjes leveren bij 0dB op de meters 0,775V, andere 1,4V of nog meer. Sommige versterkers leveren hun maximale vermogen bij 0,775V, andere bij 1,4V insturing (met de gainregelaars volledig open).

0,775V wordt (om het nog verwarrender te maken) aangeduid als 0dBU (let op de U, die staat er bij je meters niet bij!)

Dus: je zal moeten weten wat de uitgangsspanning van je mixer is als de meters 0dB aangeven. En je zal moeten weten welke spanning je op de ingang van je versterker moet zetten voor maximaal vermogen. Dit kan je vinden in de technische specificaties.

Als je je mixer tot 0dB op de meters uitstuurt, waarbij hij een uitgangsspanning van 1,4V levert, en je versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 0,775V dan clipt je versterker terwijl je mixer 0dB aangeeft. Om dit te voorkomen zal in die situatie de gain-regelaar een aantal dB moeten worden teruggedraaid.

Nog een linkje: www.new-line.nl/forum/read/?t=2270
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
G2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 1-4-2007
Berichten: 57
31-12-2003 14:29

Victor schreef:

Dus: je zal moeten weten wat de uitgangsspanning van je mixer is als de meters 0dB aangeven. En je zal moeten weten welke spanning je op de ingang van je versterker moet zetten voor maximaal vermogen. Dit kan je vinden in de technische specificaties.
Bij mijn versterker is dat dus 0 dB 775 mv voor maximaal vermogen, en in de handleiding van Dateq staat het niet, ik ga er maar vanuit dat +6 dB 1,55 Volt is. Kan je de uitgangsspanning van je mixer trouwens meten?

Victor schreef:

Als je je mixer tot 0dB op de meters uitstuurt, waarbij hij een uitgangsspanning van 1,4V levert, en je versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 0,775V dan clipt je versterker terwijl je mixer 0dB aangeeft. Om dit te voorkomen zal in die situatie de gain-regelaar een aantal dB moeten worden teruggedraaid.
Aha dus als de ingangsgevoeligheid van je versterker op 0 dB ligt (775 mv) en je mixer of crossover geeft een signaal van boven de 0 dB boven de 0,775 Volt dan clipt je versterker. Kijk nu zijn we iets wijzer geworden. Bedankt wink ;)
Live Life to the MAX!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
31-12-2003 14:38

Sgrovert schreef:

De fourier-reeks is toch een wiskundig model om een signaal te beschrijven.
Nope, niks geen model. Fourier is een methode om een repeterend signaal van het tijdsdomein om te zetten in het frequentiedomein.
In werkelijkheid bestaan alle losse componenten niet, maar is er gewoon het signaal.
Da's bijna hetzelfde als zeggen "in werkelijkheid bestaan bakstenen niet maar is er gewoon een huis". Het huis (signaal) is opgebouwd uit bakstenen (frequentiecomponenten).
Dus de verster kan van deze frequentie ook de top niet weergeven en deze sinus zal ook weer clippen.
Je haalt oorzaak en gevolg een beetje door elkaar volgens mij ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
31-12-2003 15:44
Het huis (signaal) is opgebouwd uit bakstenen (frequentiecomponenten).
Ja idd. En de basisfrequentiecomponent neemt WEL toe in een clippend signaal. Minder in verhouding dan de hoge tonen (vandaar compressie). Maar hij neemt wel toe. (TOCH???)
correct me if I'm wrong...
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
12-1-2004 15:30

G2 schreef:

Victor schreef:

Dus: je zal moeten weten wat de uitgangsspanning van je mixer is als de meters 0dB aangeven. En je zal moeten weten welke spanning je op de ingang van je versterker moet zetten voor maximaal vermogen. Dit kan je vinden in de technische specificaties.
Bij mijn versterker is dat dus 0 dB 775 mv voor maximaal vermogen, en in de handleiding van Dateq staat het niet, ik ga er maar vanuit dat +6 dB 1,55 Volt is. Kan je de uitgangsspanning van je mixer trouwens meten?

Victor schreef:

Als je je mixer tot 0dB op de meters uitstuurt, waarbij hij een uitgangsspanning van 1,4V levert, en je versterker heeft een ingangsgevoeligheid van 0,775V dan clipt je versterker terwijl je mixer 0dB aangeeft. Om dit te voorkomen zal in die situatie de gain-regelaar een aantal dB moeten worden teruggedraaid.
Aha dus als de ingangsgevoeligheid van je versterker op 0 dB ligt (775 mv) en je mixer of crossover geeft een signaal van boven de 0 dB boven de 0,775 Volt dan clipt je versterker. Kijk nu zijn we iets wijzer geworden. Bedankt wink ;)
Dus bij 2 versterkers (1 voor sub & 1 voor topjes) kan het zijn dat de ene mixer voor de sub versterker het optimale ingangssignaal uitstuurt en een andere mixer voor de topversterker het optimale uitstuurt, waardoor op 1 p/a set elke mixer weer anders zal klinken (mbt. laag/midden/hoog geluidsverdeling)
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
12-1-2004 15:42

Boellie schreef:

G2 schreef:

Aha dus als de ingangsgevoeligheid van je versterker op 0 dB ligt (775 mv) en je mixer of crossover geeft een signaal van boven de 0 dB boven de 0,775 Volt dan clipt je versterker. Kijk nu zijn we iets wijzer geworden. Bedankt wink ;)
Dus bij 2 versterkers (1 voor sub & 1 voor topjes) kan het zijn dat de ene mixer voor de sub versterker het optimale ingangssignaal uitstuurt en een andere mixer voor de topversterker het optimale uitstuurt, waardoor op 1 p/a set elke mixer weer anders zal klinken (mbt. laag/midden/hoog geluidsverdeling)
Nee,

Met verschillende mengtafels zullen de versterkers op een ander moment hun maximale vermogen gaan leveren. De verhouding tussen versterker A en B blijft gelijk.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
12-1-2004 17:53
klopt, zit verkeerd te denken.
Ik dacht dat als je top versterker al maximaal vermogen geeft dan kan de subversterker niet meer harder, maar dat gaan natuurlijk wel want ze zijn onafhankelijk van elkaar.

thx
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)