Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 13:24

davy gabriels schreef:

Waarom heb je eigenlijk geen hoofdautomaat van 32A in je kastje, kan handig zijn om te zorgen dat je nooit meer dan 32A door je kabel kan trekken.
Een 32A aansluiting dient toch afgezekerd te zijn op 32A? Het kan een extra veiligheid zijn, maar bij installaties die volgens de geldende normen gebouwd zijn is het dubbel-op.

Iemand trouwens een typenummer voor aardleks / beveiligingen, waarvan de foutstroom digitaal instelbaar is (moet dus magneetschakelaar / relais achter.) Ik dacht dat merlin/gerin / schneider ze had maar kan ze nergens vinden. Zijn kastjes van 18mm modulair.
Als de prijs daarvan een beetje OK is kan dat een mooie besparing opleveren bij kasten waar toch al beveiligingen inzitten, aangezien gewone 4p aardleks nogal aan de prijs zijn, zeker als je richting 63A of hoger gaat.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 13:29

CyberDance schreef:

davy gabriels schreef:

Waarom heb je eigenlijk geen hoofdautomaat van 32A in je kastje, kan handig zijn om te zorgen dat je nooit meer dan 32A door je kabel kan trekken.
Een 32A aansluiting dient toch afgezekerd te zijn op 32A? Het kan een extra veiligheid zijn, maar bij installaties die volgens de geldende normen gebouwd zijn is het dubbel-op.
Idd, 32A aansluiting moet op locatie afgezekerd zijn met 32A (of lager).
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
5-6-2011 14:15
Ik vind het wel grappig dat er door sommige mensen gegooid wordt met de term "aansprakelijkheid", en tegelijk met "koop een showtec verdeler". Versta me niet verkeerd: ik vind het heel goed dat dit aangehaald wordt. Maar als je in België zo een showtec verdeler aansluit, en het loopt mis, dan ben je dubbel in fout, want je gebruikt een verdeler die niet gekeurd is, en die daarnaast nog componenten bevat die niet mogen gebruikt worden volgens het AREI.
De topicstarter kan zijn zelf gebouwde kast ook gewoon laten keuren.

Wat de 300mA betreft in de eerste post: er kan gediscussieerd worden over het feit of het mag of niet. 300mA is voldoende voor droge ruimtes, en met een degelijke aarding. Echter, bij een mobiele verdeelkast, kan er natuurlijk geargumenteerd worden dat beide voorwaarden niet altijd kunnen gegarandeerd worden. Dus ja, ik zou ook 30mA aanraden.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
5-6-2011 14:16

CyberDance schreef:

Iemand trouwens een typenummer voor aardleks / beveiligingen, waarvan de foutstroom digitaal instelbaar is (moet dus magneetschakelaar / relais achter.) Ik dacht dat merlin/gerin / schneider ze had maar kan ze nergens vinden. Zijn kastjes van 18mm modulair.
Als de prijs daarvan een beetje OK is kan dat een mooie besparing opleveren bij kasten waar toch al beveiligingen inzitten, aangezien gewone 4p aardleks nogal aan de prijs zijn, zeker als je richting 63A of hoger gaat.
www.eshop.schneider-electric.com/eShop.frontoffice/product.do?dist=TEC_NL&cat_id=BU_POW_1014_L1_ESHOP&prod_id=56173&cty=NL&lang=NL

Prijs is niet ok, bijna 600 euro bruto. Netto gaat daar al snel bijna de helft vanaf, maar dan nog steeds erg duur shocked 8O

Als ik eens tussen de aardleks kijk, is Siemens opvallend goedkoop met 4P/30mA/63A, bruto 163 euro.
Voor 125A is Schneider electric (Merlin gerin) weer het goedkoopst, bruto 412 euro.
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 14:42
Mmm dat zijn ze niet.

Deze vond ik toevallig zojuist en heeft er qua uiterlijk heel veel van weg.

Ik kom er vooral bij omdat ik deze een paar weken geleden nuttig gebruikt heb. De leverancier van aggregaten had het nagelaten om een aardpen te slaan (niet nodig volgens hem), maar tijdens de opbouw klapte diverse keren de aardlek eruit. Kortom alles uit en op dat ding gekeken: verschilstroom 26mA, ja dan kom je zonder load al gevaarlijk dicht in de buurt van de ondergrens. Voordeel van zo een ding is dus dat je hem tijdelijk wat hoger in kan stellen. Aardpennen zijn op ons aandringen later alsnog geslagen, waardes weer naar normaal gezet en weg was het probleem.

MBT waardes aardleks: Voor krachtaansluitingen > 16A gebruik ik 300mA, voor eindgroepen en 16A krachtgroepen gaat er 30mA achter. Zo hou je nog enige selectiviteit.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
5-6-2011 16:12

DJefke schreef:

Ik vind het wel grappig dat er door sommige mensen gegooid wordt met de term "aansprakelijkheid", en tegelijk met "koop een showtec verdeler".
Maar dan heb je hem wel ergens gekocht, en daar kan je dan de eventuele claims op verhalen.
als je hem zelf bouwt, ben je zelf aansprakelijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
5-6-2011 16:13
Voor zover ik zie is dat een plaatje van een isolatiewachter, en geen aardfoutrelais.

Wat 300mA betreft, je kunt ook 30mA selectief kiezen, die zijn net iets trager als een gewone.
Hierdoor houd je altijd je 30mA, maar wel redundant én selectief!
Niet goed, wel hard!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-6-2011 16:14

Tom schreef:

Maar dan heb je hem wel ergens gekocht, en daar kan je dan de eventuele claims op verhalen.
als je hem zelf bouwt, ben je zelf aansprakelijk.
Succes met een claim verhalen..
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 16:28

Tom schreef:

DJefke schreef:

Ik vind het wel grappig dat er door sommige mensen gegooid wordt met de term "aansprakelijkheid", en tegelijk met "koop een showtec verdeler".
Maar dan heb je hem wel ergens gekocht, en daar kan je dan de eventuele claims op verhalen.
als je hem zelf bouwt, ben je zelf aansprakelijk.
Success daarmee inderdaad. Ik heb het al eens eerder aangehaald maar zelfs showtec zet aan tot zelf bouwen met die modules met zekeringen/aansluitingen die ze nu verkopen waardoor iedere pipo die denkt wat van stroom te kunnen verdelers kan bouwen.

De meeste mensen die op een serieuze manier een verdeler willen bouwen, zoals in dit topic, doen dat overigens écht niet voor de centen. Alleen de optelsom van automaten/aardleks komt vaak al hoger uit dan de china doosjes en dat weten die personen zelf ook wel.

joepurlings schreef:

Voor zover ik zie is dat een plaatje van een isolatiewachter, en geen aardfoutrelais.
Klopt, maar ze bestaan dus ook als aardfoutrelais in deze uitvoering. Volgende keer eens goed opletten en typenr noteren razz :p

joepurlings schreef:

Wat 300mA betreft, je kunt ook 30mA selectief kiezen, die zijn net iets trager als een gewone.
Hierdoor houd je altijd je 30mA, maar wel redundant én selectief!
True, aan de andere kant is een beetje reserve op kasten waar een hoop andere verdelers achterhangen wel fijn, meerdere kleine aardfoutjes over een hoop kasten/verbruikers maken al snel 30mA
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 17:32

joepurlings schreef:

Dat zou kunnen inderdaad, je kunt ook een verloopje maken, maar verstop dit goed razz :p
Het zal inderdaad een verloopje worden happy :)

davy gabriels schreef:

dfreak schreef:

* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
Niet OK! Welke sectie van draad gebruik je naar de lampjes toe, meestal is dit maar 1mm² of zo, en wordt dus beveiligd door een 32A automaat van de zekeringkast.
Zet de lampjes gewoon achter de 6A automaat.
Ga waarschijnlijk 1 à 1,5mm² gebruiken, heb de lampjes ondertussen al terug achter de 6A automaat gezet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)