Forum > Licht

Krachtstroom vraagje

(101 reacties. Pagina 7 van 11)
Moderator(s): Dré
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
29-12-2003 13:43
kijk daar kan ik mee praten!!

wat betreft het nulleider verhaal--> in de praktijg geldt dit alleen voor draaistroom motoren en (vrijwel) nooit voor andere gebruikers.

En toch oppassen met driefasenbelasting dmv apparatuur. Zooi met veel elektronica (met name dimmer racks, pc's enz) kan wel eens rare vervorminegen in je spanning en stroom veroorzaken en heeft nog een minder leuke kant wat heet 3de harmonischen. ik ga dat hier niet uitleggen maar dit kan er voor zorgen dat de stroom door de nulleider zelfs HOGER kan worden dan door de fasen op zich.

Wees niet bang dit is ook een complex theoretisch verhaal en zal in de praktijk ook niet snel voorkomen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-12-2003 23:59

martyndegraaf schreef:

ik ga dat hier niet uitleggen maar dit kan er voor zorgen dat de stroom door de nulleider zelfs HOGER kan worden dan door de fasen op zich.
Enlight us shocked 8O shocked 8O shocked 8O shocked 8O
Want ik ben zeer benieuwd.
We hebben het dan wel over een drie fase aansluting met een nul hè?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
1-1-2004 19:10
Dat komt door de sterpuntverschuiving die er optreed door verschillende belastingen... of deze inductief, capacitief of ohms zijn.
Om dit uit te leggen heb je toch wel even de tijd nodig, en ik ga het nu niet uitleggen.
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-1-2004 23:41
Toch zou ik wel eens het bewijs hiervoor willen zien.
Dit "gerugt doet al vaker de ronde, maar niemand heeft me dit tot nu toe kunnen aantonen. Ik wil graag bij leren......

Ik heb gementen met verschillende belastingen, maar nooit meer dan de max belasting van één fase op de nul gemeten.
Zelfs al zijn de andere fases onbelast.
Uiteraard kunnen we wel hoger dan 16 ampère komen, omdat een zekering pas afschakeld of doorsmelt bij een veel hogere belasting dan de waarde waar hij eigelijk voor gemaakt is.
Maar hoger als de max belasting van één fase heb ik tot nu toe niet kunnen meten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
2-1-2004 11:03

koentjes schreef:

Dat komt door de sterpuntverschuiving die er optreed door verschillende belastingen... of deze inductief, capacitief of ohms zijn.
Om dit uit te leggen heb je toch wel even de tijd nodig, en ik ga het nu niet uitleggen.
In de grondgolf valt alles t.o.v. elkaar weg. Derde harmonischen zijn "in fase" en sommeren. Vandaar.

Wat nulpuntsverschuiving hiermee te maken heeft mag u toch even uitleggen...

Tiemen
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
2-1-2004 11:05

Tom schreef:

Uiteraard kunnen we wel hoger dan 16 ampère komen, omdat een zekering pas afschakeld of doorsmelt bij een veel hogere belasting dan de waarde waar hij eigelijk voor gemaakt is.
Een zekering is gemaakt waar hij voor gemaakt is. Als je de karakteristiek beschouwt dan kan je bepalen wanneer deze zal doorsmelten. (een afschakelende zekering is onmogelijk, een automaat schakelt, een zekering smelt).

Tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2004 14:29
Ik heb hier een lijstje van normale smeltpatronen (stoppen) voor je:

we lezen op volgorde per regel:
Nominale waarde (in ampère)> Kleur> Grensstroom (waarde die gedurende één korte tijd doorgelaten kan worden zonder door te smelten> Smeltstroom
6 >Groen> 10,2> 15
10> Rood> 17>25
16> Grijs> 26> 40
20> Blauw> 32> 50
25> Geel> 40> 62
35> Zwart> 52> 87
50> Wit> 75> 125
63> Koper> 95> 157
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-1-2004 23:44

Tom schreef:

Toch zou ik wel eens het bewijs hiervoor willen zien.
Oei...

Da's inderdaad een pittige.

Tussen de fasen onderling zit een 120 graden faseverschuiving (qua spanning). Als je nu 1 fase zwaar inductief en een andere fase zwaar capacitief gaat belasten dan is het faseverschil van de _stroom_ door elke afzonderlijke fase ten opzichte van de andere fase NIET meer netjes 120 graden. Hierdoor kan de sommatie anders verlopen dan je in het ideale geval zou verwachten (en dus een hogere stroom door de nulleider dan in de meest belaste faseleiding).

Maar da's echt behoorlijk "theoretisch" want als je zulke vieze belastingen aan het net hangt dan is het PEB (of hoet het ook maar mag heten in je regio) behoorlijk boos op je.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-1-2004 23:49
Ik heb die verklaring nooit gezien, en ik kan hem ook niet testen, maar ik geloof je.
Never say never..... happy :)

Maar in de praktijk komt het zelden,
zeg maar gerust niet,
voor in ons toepassingsgebied.

Wan je mag toch wel een beetje verwachten van diegenen die krachtstroom gebruiken,
er naar streven tot een zo'n gelijk mogelijke belasting overd de fase's.
En als dat niet het geval is, moet je ook nog van het ene uiterste naar het andere uiterste voor dat je een hoger dan normaal belaste nul krijgt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KoentjesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2003
Laatste: 11-5-2004
Berichten: 11
5-1-2004 00:38

Tiemen schreef:

Wat nulpuntsverschuiving hiermee te maken heeft mag u toch even uitleggen...

Tiemen
helaas, Dré was me voor... en wat hij zegt klopt, het is een theoretisch verhaal, wat in de praktijk praktisch ( happy :) ) niet voorkomt.
Dan staat binnen de korste keren Essent voor de deur, met het vriendelijke verzoek of je toevallig niet eens aan cosinus phi verbetering wilt gaan doen.
Als niets meer helpt.... lees dan de gebruikershandleiding

Terug naar forum Reageer (zonder quote)