Forum > Geluid

Behringer DCX-2496 problemen

(117 reacties. Pagina 7 van 12)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
12-11-2009 22:34

Tom schreef:

davy gabriels schreef:

Probleem wat ik momenteel heb met de dcx software: het venster bevat niet alle info,
En heb je de laatste firmware er al op staan?

BSS schreef:

Alleen moet ik naar mijn insziens maximaal limiten om net onder de clip te zitten.
Als ik er dus iets lichtere speakers aan zou hangen gaat hij alsnog te zwaar uitsturen als de amp volledig opengedraaid wordt.
Blijkbaar heb je weinig inzicht in waardes en ingangs-gevoeligheid.
ook je versterker zul je juist moeten afstellen.
De gainknop op je versterker doet niets anders dan de INGANG van je versterker afregelen.
Als je er maar genoeg instopt, gaat hij vanzelf in de clip, zelfs op standje 2....
Tom, de bedoeling is dat als huurders de amps volledig open draaien omdat ze het niet luid genoeg vinden gaan, het volume automatisch beperkt blijft omdat de limiter dan ingrijpt.
Wat ik dus doe is de amps open draaien, het mengpaneel open (master volledig open, gain op normaal, schuif volledig open) en als ze dan nog aan de gain draaien mag het niet harder gaan.
De limiter moet net zorgen dat er niet teveel in de amps komt. Aan de versterker kan ik niets anders instellen dan de volumeknop.. als ik die laag zet zal die idd niet clippen, maar carnavalgroepen zetten deze uiteraard op het maximum..
En als ik wil zou ik het zelfs zo moeten kunnen instellen dat op de amps niet meer dan 1 ledje brandt omdat de limiter het volume heel erg hard terug draait (maar dat is blijkbaar niet mogelijk omdat die grenzen te extreem zijn?)
www.bigsoundsystems.be
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
12-11-2009 22:44
Ik heb nog nooit problemen gehad met de limiting van de DCX,
Behalve dat ik m niet laag genoeg in kon stellen.

Vertel nou eens concreet je hele probleem?
Je wilt het setje gaan verhuren, maar als je de mixer opengooit op een manier waarvan jij denkt dat die gebruikt word,
Dan kun je in de DCX geen goede limiting instellen om te zorgen dat de versterkers ( die eigenlijk altijd open horen te staan ) niet clippen?
If it ain't Dutch it ain't much...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
12-11-2009 23:24
Het setje gaat dus inderdaad in de verhuur.
Ik wil de set zo regelen dat de huurders ze niet in de clip kunnen krijgen.
Hoe doe ik dat normaal:

Versterkers vol open, master van het mengpaneel vol open, schuif open, gain standaard (dan stuurt hij normaal 0db uit, soms even erboven op een beat)
In deze situatie durven de versterkers clippen. Als je nu aan de gain komt krijg je hem volledig in de clip en erna zelfs protect.
Dus wil ik de limiter instellen dat hij het volume naar beneden haalt.
Het gevolg moet zijn dat als ze aan de gain van het kanaal draaien, dat het niet luider gaat, want de limiter knijpt alles boven een bepaald volume af.
Deze volumegrens wil ik op iets onder de clip zetten.
Wat ik nu ervaar is dat hij naar mijn goesting te laat afknijpt. Hij staat nochtans op -24db.

De versterkers moeten vol open omdat de mensen anders zelf eraan gaan draaien om het harder te zetten. Dus de limiting moet ingesteld staan dat als mijn amps vol open staan, er niet in de clip gegaan kan worden.
www.bigsoundsystems.be
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
13-11-2009 00:12

BSS schreef:

ok het lukt, het was omdat mijn ingangen op -15db stonden.
die RS232 kabel zit er niet standaard bij zeker.. dan ga ik mij zo eens eentje halen.

ik moet nu wel de ingang op +15 db zetten en de limiter op -24 db en dan zit ik net onder de clip met alles vol open.
Dat kan toch ni de bedoeling zijn? Of is het normaal dat hij niet zo krachtig limit?
Het gaat met de interne gain niet goed. Ik heb 2 DCX's met alle gains op 0 en heb dan de input als de output Vu meter hetzelfde uitslaan.
Dan werkt de limiter ook gewoon. Ik snap niet wat er nu fout gaat, het lijkt op een interne instelling.

Ik heb mijn Palladiums ook helemaal open staan en kan het allemaal prima afregelen.

Als ik de inputs op +15 Db zet dan gaat mijn input in de clip.
Heb je al een voor geprogrameerde instelling geprobeert? Zoveel gain instellingen zijn er nou ook weer niet.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
13-11-2009 01:06

MusicXtra schreef:

Standaard is 0 dB, dat is het uitgangspunt.
Als gebruiker van apparatuur wordt je geacht je spullen te kennen dus wanneer de uitgang +6 dB is dan dien je daar rekening mee te houden.
Binnen 1 aparaat is het bij 0dB geen versterking van het ingangs signaal tov het uitgangs signaal, input is output met alle specs in het achterhoofd zoals ingang gevoeligheid. Als er verschillen zijn tussen 2 aparaten met in en uitgangs gevoeligheden dan kun je NIET stellen dat 0dB altijd hetzelfde is. Ok, binnen 1 aparaat is dat misschien waar. Maar 2 aparaten achter elkaar is een ander verhaal, dan kun je inderdaad de VU meters gebruiken om het goed af te stellen. Dus in het algemeen is 0dB niet overal gelijk. Dat het niet zover van elkaar afligt is een ander verhaal.
Mocht je het een keer niet weten dan is er ook vrij gemakkelijk achter te komen door gewoon op 0 dB uit te sturen en vervolgens te kijken wat de VU meters op de processor en eindtrappen aangeven.
Dat is een afstel manier die goed werkt, maar dat zegt niets over een standaart bij 0dB waar jij het over had.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
13-11-2009 09:28

BSS schreef:

Aan de versterker kan ik niets anders instellen dan de volumeknop.. als ik die laag zet zal die idd niet clippen, maar carnavalgroepen zetten deze uiteraard op het maximum..
Gain van de ingangstrap van de versterkers aanpassen zodat ze maximale output halen bij (bijvoorbeeld) 4V. Dan zit je qua gain stucture ook een stuk beter EN kunnen de gain regelaars op de versterkers nog gewoon gebruikt worden (en bij standaard gebruik vol open gedraaid worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-11-2009 15:29
Dré, ik weet niet precies wat je bedoelt. Even op zoek in de handleiding geeft me dit stukje tekst:

The two input attenuator controls, located at the front panel, adjust gain for their respective amplifier channels in stereo mode. With attenuate fully clockwise at 0db, professional power amplifiers have the rated power (when the rated input is 0.775v) in bridged mode, only channel A's attenuate controls the power level, while channel B's does not function.

Dit gaat gewoon over de grote knoppen op de voorkant. Die staan uiteraard maximum open.
Ofwel begrijp ik je uitleg fout.
Ik moet toch nergens intern het voltage veranderen?
Indien dit mogelijk is vermeldt de handleiding dat alvast niet en het opendraaien van de versterker lijkt me niet de bedoeling toch.

Of bedoel je de ingangen op de dcx .. dat zou logischer zijn, daar de amp gewoon doet wat ie moet doen.
Denk dat je de dcx bedoelt .. ingang versterker fout geinterpreteerd.. even opzoeken
Die staat nu dus gewoon op +15db. Van voltage zie ik niets.
www.bigsoundsystems.be
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-11-2009 16:58
Dré bedoelt wel degelijk het modificeren van de versterker. Bij sommige (A-)merken kun je het bereik van de gain van de versterker veranderen door dit bijvoorbeeld in te stellen mbv DIP-switches. Bij de Palladium heb je die mogelijkheid niet en zul je de ingangstrap zelf moeten aanpassen.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-11-2009 17:03

BSS schreef:

Dré, ik weet niet precies wat je bedoelt. Even op zoek in de handleiding geeft me dit stukje tekst:

The two input attenuator controls, located at the front panel, adjust gain for their respective amplifier channels in stereo mode. With attenuate fully clockwise at 0db, professional power amplifiers have the rated power (when the rated input is 0.775v) in bridged mode, only channel A's attenuate controls the power level, while channel B's does not function.

Dit gaat gewoon over de grote knoppen op de voorkant. Die staan uiteraard maximum open.
Ofwel begrijp ik je uitleg fout.
Ik moet toch nergens intern het voltage veranderen?
Indien dit mogelijk is vermeldt de handleiding dat alvast niet en het opendraaien van de versterker lijkt me niet de bedoeling toch.

Of bedoel je de ingangen op de dcx .. dat zou logischer zijn, daar de amp gewoon doet wat ie moet doen.
Denk dat je de dcx bedoelt .. ingang versterker fout geinterpreteerd.. even opzoeken
Die staat nu dus gewoon op +15db. Van voltage zie ik niets.
Andre bedoelt wel de versterker. Somige versterker hebben een switch achterop waarmee je de gevoeligheid/gain in stapjes in kan stellen. Zoek maar eens op voltage gain/constant gain.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-11-2009 17:09
+15 dB? hoe hard komt dat wel niet binnen? shocked 8O

Lijkt me verstandiger om die alvast op 0 dB in te stellen,
vervolgens, als ik het goed begrijp uit de handleiding van de DCX,
Moet je de uitgangen op -22dB limiten,

Je moet even in de gaten houden dat diezelfde 0dB op de DCX niet dezelfde 0dB is als op de mengtafel,
Die spanningen verschillen,
Het is geen probleem als je op de ingang van de DCX -30 á -20 dB hebt of iets in die geest,
Dat is alleen maar gezond!
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)