Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
3-3-2010 23:08
Meteen maar weer een korte update. Vanavond heb ik de gaten gemaakt voor de connectorpaneeltjes.
Ik ben begonnen met twee mallen te maken voor de bovenfrees. Deze heb ik op het achterpaneel geklemd om vervolgens met de frees netjes de uitsparingen te kunnen maken.

Zie hier het resultaat

De connectorpaneeltjes zelf zijn gelaserd uit 2mm alluminium.
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
21-4-2010 00:43
Na een hoop korte updates eindelijk eens wat resultaat. De handvatten en baspoorten zijn in de Warnex gezet waarna alles definitief in elkaar gelijmd kon worden. Hier het resultaat!:

Vooraanzicht
Achteraanzicht
Hiermee stuur ik het aan

Als laatste zullen de hoeken afgerond worden met een radiusfrees. Dan kan alles geschuurd, gegrond en in de Warnex gezet worden.
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
27-4-2010 00:16
Afgelopen vrijdag was ik op tijd klaar met cursus waardoor ik een deel van de middag en avond vrij had om aan de kastjes te werken. Omdat ik toch in Breda was kon meteen dempingsmateriaal meegenomen worden (had op advies van Webbie een adresje in de buurt gevonden).

Eenmaal thuis gekomen met een ruime radiusfrees van 9.5mm het boven en onderpanneel rondgegaan, bij de topkastjes zijn dit namelijk ook de enige panelen met een radius. Vervolgens alles heel flink geschuurd omdat op de multiplex een dunne glimmende laag zat waarvan ik verwachtte dat de verf niet zou gaan hechten. Daarna alles voorzien van een dun laagje grijze grondverf.

Zaterdag voor de zekerheid nog wtw bracing aangebracht omdat tijdens het testen eerder deze week de kast toch wel heel erg resoneerde. Inmiddels was de grondverf netjes uitgehard en kon het oppervlak opnieuw geschuurd worden. Bij de bouwmarkt had ik een schuim structuurroller gehaald (ook op advies van Webbie), waarmee ik voor het eerst kon gaan beginnen met het aanbregen van Warnex. Na één laag was ik nog niet tevreden en heb daarom na een paar uur een tweede laag aangebracht. Nu was alles wel naar mijn zin. De Warnex voor de zekerheid maar een nachtje laten uitharden en daarna de driver (helaas heb ik er nog maar één) gemonteerd.

Na wat gespeeld te hebben met de crossoverfrequentie eens op mijn gemak gaan luisteren. Het laag is netjes gedetailleerd en speelt goed diep voor een PA subje. Voor zo'n klein kastje gaat het nog best hard eigenlijk, ik ben erg benieuwd hoe twee kastjes het doen.

Tot zover voorlopig mijn laatste update. Het maken van de grille die ook de topjes hebben stel ik nog even uit omdat de geperforeerde plaat die ik heb niet exact hetzelfde is helaas (als iemand nog wat heeft liggen met 5mm perforatie en een doorlaat van 60%plus hoor ik het graag). De tweede driver zal na de vakantie aangeschaft gaan worden, het setje is toch voor privégebruik dus haast heeft het niet. Het versterkerrek wordt wel zo snel mogelijk afgemaakt en de tussenpaaltjes worden als het goed is morgen door "VIP lid Martijn" opgestuurd. Dan is eindelijk alles compleet.

Iedereen die een bijdrage geleverd heeft aan dit topic of via PM heel veel dank. Mijn eerste indruk van de subjes is prima en met wat finetuning kan dat alleen nog maar beter worden lijkt mij.

Tot slot nog wat fototjes van het resultaat:

Eén kastje drogende
Beide kastjes naast elkaar, met daarbij het versterkerrekje
Het verkregen oppervlak
Dikke stack laugh :D
En het setje van achteren
't komt goed
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
2-5-2010 19:19
Ha Heatside,

Ziet er netjes uit !

Ik weet dat je genoeg rooster hebt, maar weet niet hoe moeilijk het is om eventueel ook nieuwe roosters te maken voor je topjes ? Dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn als exact hetzelfde rooster niet te vinden mocht zijn.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
10-5-2010 23:08
Dankje Peter!

Zoals jij weet heb ik inderdaad meer dan genoeg rooster. Eerst heb ik maar eens gekeken hoe lastig het zetten van de hoeken zou zijn. Na een proefstukje gemaakt te hebben met mijn zelf gemaakte kantbank laugh :D, maar meteen aan de gang gegaan met een definitief frontje.
Inmiddels heb ik er twee gemaakt en zijn ze netjes gespoten. Binnenkort maar eens alles opstellen om te bekijken of het verschil in perforatie goed zichtbaar is.
't komt goed
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
11-5-2010 00:33
Erg mooi gedaan, dat frontje. Complimenten!
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
15-5-2010 18:56
De gespoten frontjes zijn gemonteerd, zie hier hier het resultaat. Niet gek toch?
't komt goed
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
15-5-2010 20:55
Erg netjes, maar het na de tijd dat je ermee bezig bent geweest mag dat natuurlijk ook wel wink ;)
Waarom heb je geen schuim voor of achter het rooster gedaan? Had er denk ik nog net even beter uit gezien.

Maar ach wat zeur ik, ik doe het je niet na laugh :D
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
15-5-2010 21:20
Ziet er zeer goed uit maar is dat rooster wel stevig genoeg? Volgens mij zit hier gelijk een forse deuk in als iemand er tegenaan trapt.

MVG Contour
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
16-5-2010 08:14
Heel mooi en strak resultaat!

1 vraagje uit pure interesse: hoe heb je het rooster bevestigd? (Lijkt me niet zo evident als je het wil schroeven - langs de binnenkant laugh :D )
Is dat met een kliksysteem of iets in die aard? Kan je nog snel bij je speaker zelf geraken?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)