Forum > Geluid

Subjes en vocht

(79 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 9473
21-10-2010 12:34
mijn zelfbouw dubbele subs hebben in totaal 5 jaar in een gesloten aanhanger gestaan, zomer en winter en de aanhanger staat buiten op ons erf. Aanhanger zit niet potdicht, er is een kier voor de lucht doorstroming aan de achter bovenkant van 5 millimeter.

Zijn altijd keurig blijven werken.....
Er is zelfs een forumlid wat er nog steeds mee werkt.

Enige wat je gaat zien, is aanslag op je bolhoeken en speakon aansluitplaatjes, die van gegalvaniseerd staal zijn.
Moet er wel bij zeggen dat de chassis van de speakers zelf van aluminium zijn.
Dus ik zou me niet te veel zorgen maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
7-11-2010 12:44
Weet iemand of het kwaad kan om apparatuur 's winters (buitentemperaturen onder 0) in een bestelbus te laten "overnachten" i.v.m. 's ochtends ergens vroeg op moeten bouwen.

Ik vind hierover niets terug in de gebruiksaanwijzingen van de apparatuur. Verder begrijp ik het belang van acclimatiseren. M'n boxen zitten trouwens in van die gevoerde bags en de rest zit in cases. En de bus ventileert wel wat happy :)

Alvast bedankt!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-6-2024
Berichten: 2053
7-11-2010 13:16
Zolang je voldoende tijd neemt om de boel op temperatuur te laten komen en goed te laten opdrogen (neerslaand vocht) is er niks aan de hand.
Doe je dit jaar in-jaar uit, dan is de kans op roestvorming wel groot.
Of je nu apparatuur van 0 graden of kouder (want dat wordt het toch in je bus) naar 20 graden brengt of van een graag 0f 20 het zwembad in, geeft de zelfde vocht neerslag op je koude apparatuur.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
7-11-2010 14:27
Oké bedankt, zijn er ook ideeën/ervaringen welke tijd je (ongeveer) aan zou moeten houden voor het op temperatuur laten komen van de apparatuur?
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
7-11-2010 14:27
Ik durf niet precies te zeggen wat apparatuur doet wanneer het wordt bloodgesteld aan temperaturen beneden het vriespunt. Ook durf ik niet precies te zeggen waar de aanwezige vocht in de apparaten dan gaat vastvriezen.
Persoonlijk zou ik er wel voor proberen te zorgen dat de temperatuur in het busje dan niet beneden het vriespunt komt.

Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust dat de temp in een auto/bus makkelijk lager kan worden dan de omgevingstemp. Dit heeft te maken met zogenaamde 'straler'. Op het moment dat de auto/bus in de buitelucht staat, zonder overkapping, kan deze een straler worden wanneer het onbewolkt is. De temp van de 'sky' is makkelijk een -70 graden. De bus (en alle andere objecten) gaan warmte energie uitstralen naar de sky om de energie balans weer goed te krijgen.

Dit is de reden dat ramen van auto's al kunnen opvriezen bij een buiten temp van +4 graden. Ook zullen ramen die wel onder een beschutting staan (carport, garage, boom) niet opvriezen en auto's gewoon op straat wel.
Vergelijk dit maar met in de zomer een auto die wel of niet in de schaduw staat. Degene in de zon wordt bloedheet, degene in de schaduw valt reuze mee.

Kortom, het busje zou ik altijd proberen om ergens onder neer te zetten, zodat het geen straler kan worden.
Alles uit, behalve het licht!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-6-2024
Berichten: 2053
7-11-2010 14:59
Ik zou me niet druk maken over eventueel vocht in de apparatuur dat gaat vastvriezen, dan moet het wel heel vochtig zijn. De bus is immers iets geventileerd. Het aanwezige vocht zal het eerste neerslaan op de koudste delen (de ramen veelal).
Er is geen vaste tijd te geven voor het op temperatuur komen, ligt er maar net aan waar je binnen rijd, een bejaardentehuis met 24 graden en 70% is iets anders dan een sporthal met 15 graden en 20% RV (als voorbeeld)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-11-2010 01:44
Mijn apparatuur staat al bijna 3 jaar in een klein "schuurtje" op het erf, wel van beton. Onverwarmt en kan 's winters behoorlijk koud worden daarin, maar nog geen enkele schade gehad. Zolang het maar droog staat.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
19-9-2012 11:09
Wel, de zomer zit er weer op :-)
Ik heb samen met mijn vader een deel van de garage afgescheiden om als opslag te dienen (+- 20m² opslagruimte)

Het is een houten garage met nieuwe dakplaten die aan de binnenkant met stof bekleed zijn (ik denk voor vochtdoeleinden)

Valse wand geplaatst tussen de auto's en de opslag.

Nu de opslagruimte zelf. De bodem is beton +-15cm dik.
De oorspronkelijke muren zijn houten klikplanken.
Hiertegen hebben we isolatieplaten (soort harde schuim) gezet van 5cm en daartegen nog spaanderplaten ter afwerking.
Ook hebben we van de overige isolatieplaten een vals plafond gemaakt.
Alles is vrij goed afgesloten. Er zijn niet echt kieren (alleen onder de deur).

Ik heb de indruk dat het vrij goed geisoleerd is want toen het 30° was een paar weken terug was het nog best lekker koel in de ruimte.
Maar het is moeilijk in te schatten wat het met de komende winter gaat doen.

Wat staat er opgeslagen?
Alles. Speakers, versterkers, licht, dj booths, ...

Ventilatie is er niet echt aanwezig, maar gezien we het zelf gedaan hebben zal er hier en daar nog wel een kiertje zijn. Al heb ik het idee dat het best goed afgesloten is.

Nu lees ik hier van iedereen dat ventilatie zeer belangrijk is. Maar doe je dan net niet al je isolatiewerk te niet? Je wilt de temperatuur stabiel houden dmv isolatie, en dan ga je gaten maken waardoor het weer kouder wordt?

Nu, het is een onverwarmde losstaande ruimte.
Het zal er dus ook wel vriezen.
Is het verstandig er een verwarmingstoestel in te plaatsen? Enige tips? Mijn gevoel zou het gewoon vriesvrij (+- 4° ) willen houden. Het materiaal gaat alleen in het weekend op pad en acclimatiseren is geen probleem bij in en uitladen.

Of kan het eigenlijk geen kwaad dat het vriest? Het warmt niet snel op door zonlicht dus ik vermoed dat er geen snelle temperatuurswisselingen zijn in de opslagruimte, best wel oké geisoleerd dus denk ik.

Wat is het handigst en veiligst om toch te verwarmen? Elektrisch vuurtje? Gasbrander?
Ik wil het niet in lichterlaaie terugvinden als ik een ganse dag van huis ben..

Kleine impressie van het "kot"
www.dropbox.com/s/800jdck0z9oc6o5/2012-09-03%2013.54.59.jpg
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-6-2024
Berichten: 2053
19-9-2012 11:20

BSS schreef:

Het is een houten garage met nieuwe dakplaten die aan de binnenkant met stof bekleed zijn (ik denk voor vochtdoeleinden)
Nou heb ik al heel wat dakplaten gezien, maar die nog nooit!
Er is een "stof achtige" folie welke onder andere onder de naam Tyvek op de markt is. Maar die MOET aan de buitenkant van de isolatie zitten.
Iedere constructie moet aan de binnenkant dampdicht zijn. "woonvocht" mag nooit in de constructie trekken, je dauwpunt ligt namelijk ergens in je isolatie, met alle condensproblemen van dien.
Daarom moet je ook ventileren. Zelfs in een verwarmde woning. Je loopt vast wel eens door de regen en met natte schoenen binnen.

Verwarmen zou ik doen met een oliegevulde elektraradiator of zo'n buiskacheltje. Geen open spiralen waar stof op kan vallen.
OVerigens zou ik liefst niet verwarmen, is meest veilig. Eerst maar eens aanzien.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
19-9-2012 11:44
't zijn gewoon "metalen" dakplaten met aan de binnenkant er een soort tapijtje er op, ik denk om condens op te vangen of druppelvorming tegen te gaan.
Het is niet isolerend bedoeld want het is maar een dunne bekleding. 't Zijn een soort golfplaten (maar dan hoekig ipv golvend) dus mss is "dakplaten" niet helemaal het juiste woord :)

maar onder die platne is er dus nog een vals plafond met 5cm isolatieschuim zodat langs het plafond niet veel warmte buiten (of binnen) kan
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)