Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 6 van 11)
Moderator(s): Dré
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
5-11-2003 07:58
Krijgen wij eens foto's te zien van die "zelfbouwtruss"? Ben wel benieuwd...

"Dingen" (dus niet specifiek truss) wordt trouwens niet gekeurd door de firma zelf, maar door erkende organen (zoals er zijn AIB-Vincotte), dus hoe jij met "een avondje draaien" een truss-fabrikant kan laten keuren...veel drank voor nodig? ;-)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-11-2003 08:39
Ik vraag me sowieso af waarom iemand zijn truss zou laten bouwen door een metaalbewerkingsbedrijf o.i.d. Er is zat prima truss op de markt, gekeurd en met belastingstabellen.

Dan om een paar centen te besparen de handel laten bouwen? Lijkt me geen goed idee.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
5-11-2003 14:03

Tiemen schreef:

Krijgen wij eens foto's te zien van die "zelfbouwtruss"? Ben wel benieuwd...

"Dingen" (dus niet specifiek truss) wordt trouwens niet gekeurd door de firma zelf, maar door erkende organen (zoals er zijn AIB-Vincotte), dus hoe jij met "een avondje draaien" een truss-fabrikant kan laten keuren...veel drank voor nodig? ;-)
De fabrikant keurt onze truss niet, maar controlleerd deze alleen. Keuren wordt wel via hun geregeld maar doen ze zelf niet. (wij hebben deze truss alleen nog niet zo gek lang en zijn dus nog niet aan keuring toegekomen)

Victor schreef:

Ik vraag me sowieso af waarom iemand zijn truss zou laten bouwen door een metaalbewerkingsbedrijf o.i.d. Er is zat prima truss op de markt, gekeurd en met belastingstabellen.

Dan om een paar centen te besparen de handel laten bouwen? Lijkt me geen goed idee.
Ben ik ook helemaal met je eens, maar wij gebruiken ook alutruss truss.
Ik heb alleen geluk dat ik via via de fabrikant/leverancier ken.
Alleen voor tussen de speakers (samen met de normale paaltjes) laten wij op dit moment truss speciaal maken (53cm hoog). dit is idd gebeurd bij een soort metaalbewerkingsbedijf (dat FIA-keur rolkooien maakt)
Alleen deze truss draagt niets want dat doet het paaltje dat in de speakers zit. dit is alleen voor de show en als een soort extra stevigheid.

ik zal foto's hierval wel posten als ik ze binnen heb

Wel mooi dat iedereen begaan is met dit onderwerp, want het is zeker waar dat er veel hobbylassers zeggen dat ze degelijke truss kunnen maken maar dan is het toch nog vaak gammel.

Verder vraag ik mij af of het voor verhuurders van equipment wel verplicht is om alles regelmatig te laten keuren? en of er een commissie is die daar op toeziet, dus als iemand hier iets over weet hoor ik het graag...
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
JSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 24-4-2004
Berichten: 6
28-3-2004 03:03

ideedeluxe schreef:

Over de voorgaande post heb ik geen informatie.....

Het zou geen slechte zaak als er in de licht en geluidsbranche een gelijkwaardig systeem zou komen als het HACCP systeem, met betrekking op de voedselveiligheid.
Je bedoelt zoiets als de verplichte RI&E?

JS
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
3-1-2006 22:06

Dré schreef:

Kan iemand me vertellen of bij een apparaat waar DIRECT 2 half couplers op gemonteerd zitten (bijvoorbeeld een T-4 balkje maar ook een MH) nog steeds een safety nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
Op een concurent van dit forum heb ik gelezen dat indien de haken (of couplers) berekend zijn volgens VF10 en een object op 2 plaatsen vast gemaakt is aan je truss je reglementeir in orde bent. dus in principe, de par is op 2 punten bevestigd aan de beugel, de beugel is via de moer bevestigd aan de bar(1 punt) dus moet je de beugel nog eens safen aan de bar, en de bar hangt met 2 haken aan de truss dus is alles in orde.
exit night into LIGHT
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
30-3-2006 17:33
Over die veiligheid, en dat "keurmerk" - We hebben allemaal wel een beetje(en sommige wat meerrazz :p) kennis over wat veilig is en wat niet.

Er is de optie van een keurmerk besproken, nu is dit echter te duur voor de meeste(ook de onze) Drive-ins. Ik zat eraan te denken om in bijvoorbeeld Excel formulieren te (laten) maken, waarin je de gegevens van een opstelling plaatst, en dat dit formulier berekend of je veilig bent of niet.

zoals alle veiligheidsmaatregelen heeft deze berekening een prijs, als je het LAAT programmeren.

Ik ben ook een beetje actief in de ICT, en met de gedachte aan Linux, waarom helpen we niet allemaal een beetje mee?

tabellen van trussen kun je opvragen bij de fabrikant, met een beetje geluk al in tabelvorm, gewichten van je effecten, tiefjes ed idem dito.

Ik omschrijf het nu erg simpel, en ik weet dat het veel inbgewikkelder is als dit; maar denken jullie dat dit een alternatief is voor een keurmerk?

we zouden(om het effect krachtiger te maken) een logo kunnen ontwikkelen, dat je op je facturen, offertes, en al je andere spullen kunt plaatsen - mits je dit formulier(een sjabloon met veel actieve macro's) gebruikt.

verder ken ik nog wel iemand die middels zijn webserver een database zou willen hosten met daarin de gegevens van drive-in shows, en andere gebruikers die dit formulier gebruiken, zo kun je elkaar controleren, mocht je dit nodig vinden.

het mag duidelijk zijn dat ik vóór 1 vast standaart ben betreft veiligheid ed, mijn optie gaat tijdrovend zijn. Heb je een simpelere(goede) methode, laat even weten.

Geit
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
7-4-2006 11:24
Ondanks dat ik een relatief kleine drive in show heb en het licht dat ik gebruik redelijk compact en simpel is, heb ik mezelf een aantal dingen aangeleerd om te zorgen dat ik de dingen veilig doe. Veiligheid is misschien een tik van mij, die ik beroepsmatig heb opgedaan, maar trek ik hier wel door. Buiten dat mijn materiaal periodiek gechecked wordt ( visuele inspectie, en NEN 3140-meting ) en ik alles op dezelfde manier in elkaar schroef en gebruik, doe ik ook nog een G.V ( gezond verstand) zaken.
Ik ben ruim op tijd aanwezig, dit voorkomt "haastig" in elkaar gezette apparaten welke problemen op kunnen leveren. Verder als alles is opgebouwd ( en ik doe het in mijn eentje ) loop ik alles langs en doe een Taak Risico Analyse om te zien wat er evt. fout kan gaan en wat ik er dan nog aan moet doen om het te voorkomen. Je zult verbaasd zijn dat als je je eigen werk controleert er toch nog zaken zijn waar je niet goed naar hebt gekeken of aan gedacht. Deze manier van werken is voor mij prima en zorgt ervoor dat ( klop,klop op hout ) er tot nu toe niets verkeert is gegaan.

Het valt mij op dat iedere beginnende drive in show wel ALTIJD zijn geluid checked en verder weinig aandacht schenkt aan veiligheid ( excuses alvast aan degene die het wel doen omdat het een beetje generaliserend is ). Pas als een top van de sub afdondert worden er spanbanden gebruikt ( oorzaak, gevolg en daardoor vaak kosten die vermeden konden worden) en dat er op die manier een hele lange leercurve betracht wordt. Veiligheid ( moet) tussen je oren zitten. Hoe oubollig,clichematig of beladen dit ook klinkt
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-4-2006 15:43
Dat over het goed kritisch nalopen van je eigen werk snap ik wel, maar alle andere algemeenheden en wazige termen zul je toch echt even moeten toelichten, wil je dat anderen er ook nog wat aan hebben. Anders klinkt het leuk, maarja...

HR Sound schreef:

periodiek gechecked
Hoe? Op wat? Hoe vaak?

HR Sound schreef:

visuele inspectie
Doe ik alleen bij vrouwen

HR Sound schreef:

NEN 3140-meting
Nog nooit van gehoord (maar dat kan heel goed aan mij liggen), wat is dat?

HR Sound schreef:

ik alles op dezelfde manier in elkaar schroef en gebruik
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

HR Sound schreef:

een G.V ( gezond verstand) zaken.
LB.

HR Sound schreef:

Taak Risico Analyse
Verklaar u nader.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
10-4-2006 10:05
Periodiek gechecked is voor mij 2x per jaar. Bevindingen worden d.m.v. vinklijsten uitgevoerd.
Visuele inspectie voor gebruik refereert naar zichtbare gebreken aan behuizing, kabels e.d. Bij geconstateerd gebrek wordt het betreffende item niet gebruik en t.z.t of z.s.m. gerepareerd.N.B ik doe deze ook bij vrouwen.
NEN 3140 is een verplichte keuring voor bijv. electrisch handgereedschap en kan ook gebruikt worden voor verlichtingsapparatuur. Je moet hier wel aan een aantal voorwaarden voldoen om deze keuringen ( onderdeel van ARBO richtlijnen ) uit te mogen voeren.
Op dezelfde manier in elkaar zetten bedoel ik de trussen, de manier waarop ik alles zeker en ik voer het uit in dezelfde volgorde zodat ik niets vergeet ( ja,ja dat gebeurt mij ook wel eens....)
G.V (gezond verstand) zaken behoeft hopelijk geen uitleg ( hopelijk)
Taak Risico Analyse is een methodiek die kijkt naar handeling ( hoe doe ik het en wat kan er fout gaan, hoe voorkom ik dat het fout gaat ). Verder kun je dit ook gebruiken voor b.v. truss opstellingen. Wat gebeurt er als mijn truss omkiepert ( staat op 2 wind-ups) en kan ik voorkomen dat deze omdondert en hoe doe ik dit dan. Het lijkt allemaal een beetje overtrokken maar werkt absoluut. Daarbij staat dit alles op papier en kun je de opdrachtgever ook nog eens laten zien dat je serieus met veiligheid bezig bent.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
4-1-2007 13:17
Even een kick van dit topic.

Er zijn uiteraard al veel discussie's geweest over het (juiste) gebruik van safety's en klemmen.
Vaak zie ik foto's hier voorbij komen waar veel veiligheids commentaar op wordt gegeven (vaak terrecht, begrijp me niet verkeerd).

Ik vraag mezelf toch af of jullie wel eens situatie's hebben gehad dat je zoiets had van:
"zo, gelukkig had ik een safety aan mijn lamp hangen"
of erger:
"zo, had ik nu maar een safety gehad! sad :( "

Ik zelf ga ook safety's gebruiken hoor als ik mijn scanners oid ophang, begrijp me niet verkeerd maar vraag me gewoon af of er wel eens situatie's zijn waar safety's hun werk dus "echt" doen, alhoewel niemand dit natuurlijk graag wil!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)