Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 6 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-8-2009 13:38

Sylvia schreef:

En als zo'n pishoofd op een of ander Tomorrowland-achtig festival staat voor boel duizend mensen en boel euro's per uur kost? Loop je dan ook even tijdens de show het podium op om een praatje te maken?
Ik heb bij de "grote" jongens eigenlijk nooit last gehad (behalve bij de Klubbheads maar die hadden die dag mogelijk een off-day; wellicht doordat ze in een vervelend time-slot gepland stonden en het relatief rustig was). Van tevoren even duidelijk doornemen dat ze voor de verandering achter een installatie staan waar alles zo is ingeregeld dat je bij 0dB het optimale uit de set haalt (en zorgen voor een beul van een monitor installatie (liefst gewoon een PA set als monitor)).

Het was juist bij de "going-to-be's" en de "think-I-am's" dat ik grote problemen had.

MusicXtra schreef:

Dan staat hij hoogstwaarschijnlijk niet over mijn spullen te draaien.....
Ik heb genoeg grote namen meegemaakt in 500-800 man zaaltjes.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
17-8-2009 14:16
De grote jongens staan niet altijd voor een paar duizend man dat is ook maar een paar keer per jaar. Ik heb ze ook een paar keer gehad en dat waren zalen tot 500 man.
Robustsound
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
17-8-2009 15:42
Het zijn idd de jongens die eerst komen vragen hoe zo'n djm800 werkt en dan zwaar overstuurt signaal uitsturen.
Ik heb heel veel Hardcore dj's maar de "oudere" dj's zijn toch wel de netste... En idd, een PA set als dj-monitor is ook 1 van de betere oplossingen, want een speakertje op paaltje wordt echt dood gedraaid....
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-8-2009 15:49

yogo78 schreef:

En idd, een PA set als dj-monitor is ook 1 van de betere oplossingen, want een speakertje op paaltje wordt echt dood gedraaid....
Toch wel afhankelijk welk speakertje er op het paaltje staat.
Mijn monitorset gaat harder dan mijn PA set.

Veel van die zogenaamde DJ's willen de sound voelen, en in dat geval moet je ze evenals een drummer een buttkicker onder de kont schroeven.

Martin.
kvm entertainment
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 16:01
Ach, een setje met een dubbel 15" sub en een dubbel 12" en 2" top aan weerszijde van de DJ doet ook wel lekker boemboem.
In elk geval hou ik het nog geen 2 seconden uit als ik daartussen sta shocked 8O
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
17-8-2009 19:27

Dré schreef:

Schijnveiligheid (vergelijkbaar met geperforeerde condooms).
laugh :D ... ja zoiets ja ... gewoon, zoals reeds aangekaart, je limiters correct en "strak" afregelen. Vervorming is inherent aan het volk dat ermee omgaat en is volgens mij recht evenredig met de gehoorschade van desbetreffende platendraaier.

Het is een vervelend gegeven maar als de boeker / zaaleigenaar / whatever het acceptabel vindt zal er niet zoveel veranderen. Misschien effectiever om een (bier)tap-limiter toe te passen bij te hoge levels razz :p , dan is het zo geregeld.

Groeten !
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
17-8-2009 22:33

MusicXtra schreef:

Ach, een setje met een dubbel 15" sub en een dubbel 12" en 2" top aan weerszijde van de DJ doet ook wel lekker boemboem.
In elk geval hou ik het nog geen 2 seconden uit als ik daartussen sta shocked 8O
2x X18B en 2xX12T per kant 1,5mtr weerszijden dj en nog vol open... Gewoonweg ziek...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
18-8-2009 08:07
Werk je daarmee juist niet de vervorming in de tafel mee in de hand?
- oh, ik hoor mijn koptelefoon niet meer
- hee, de koptelefoonregelaar staat al op maximum!
- dan maar de gain ook hoger!
- hee, gain op max, misschien kan ik nog meer uit mijn koptelefoon halen met de toonregeling!
En voila, vervorming tot en met in de tafel!
Misschien is een hele kleine monitor (om net even het looptijdverschil van de zaal op te heffen en het fris te laten klinken) een stuk beter idee. Goed begrenst.

Wat me opvalt is dat er ineens geen DJ's meer op het forum lijken te zitten. Van al die "pishoofden" moeten er toch minimaal een paar lid zijn van dit forum?
Ben heel benieuwd naar de beweegreden dat het allemaal rood en te hard moet.
Heb in ieder geval ervaring met 1 dj hier van het forum, draaide een setje voordat ik een band moest mixen. Ik wilde graag wat headroom overhouden voor de band, dus de DJ op de zaaltafel wat geknepen (maar toch een keurig volume). Het signaal dat mijn tafel binnenkwam, gelukkig via een limiter, klonk al voor de limiter ronduit ruk.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-8-2009 09:19

Frank76 schreef:

Wat me opvalt is dat er ineens geen DJ's meer op het forum lijken te zitten.
laugh :D Dat zie je wel vaker.
Zelf heb ik er weinig last van ik draai al zeker 35jaar met tafels met Headroom.
Juist een goede tafel is belangrijk, en dat word nog wel eens vergeten.
Naast DJ's zijn er ook zat verhuurders die hard en onbenullig moeten draaien.Ik zou zeker niet alleen de DJ's de schuld geven.
Ik wilde graag wat headroom overhouden voor de band, dus de DJ op de zaaltafel wat geknepen (maar toch een keurig volume).
Dat soort dingen doe ik absoluut niet, de DJ mag van mij even hard als de band.
Met dit soort geintjes vraag je ook om "oversturingen".

Martin.
kvm entertainment
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
18-8-2009 09:35

KVM schreef:

Dat soort dingen doe ik absoluut niet, de DJ mag van mij even hard als de band.
Met dit soort geintjes vraag je ook om "oversturingen".

Martin.
Maar dan ga je voorbij aan het feit dat een band veel meer dynamiek heeft dan een platgedrukte cd.
Voor livemuziek heb je veel meer headroom nodig dan voor een cdtje.
Het is niet zo dat ie een slap volume kreeg, in tegendeel, maar ook niet het maximum van de set.
Dan is sowieso iedereen al doof en klaagt iedereen dat de band zo slecht klinkt.
Beetje ruimte voor live is dus wel prettig.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)