Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
12-8-2009 01:34
Ik zit nu enkele topics over het onderwerp door te lezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zet regelmatig geluidsets weg voor DJ's, waarbij de dj's véél te ver in het rood draaien.

Wat is de beste manier om dit te beschermen?

Ik heb al een limiter/compressor aangeschaft, maar de handleiding is zo schaars dat ik daar ook geen goed antwoord kan vinden. Het enige wat hij nu doet is een inkomend signaal dempen. Als de gains veel te hoog staan en de output van de master laag is kan het natuurlijk nog steeds kapot.
Robustsound
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
12-8-2009 01:40
Dit is inderdaad een erg groot probleem, het overgrote deel van de heren DJ overstuur de mixer, en dan praat ik ook over de grote namen. Een reden waarom het in sommige clubs/discotheken/festivals niet meer aangenaam klinkt. Welke problemen ervaar je precies? Dat het te hard gaat of dat de mixer niet meer klinkt? Over welke mixer hebben we het?
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
12-8-2009 01:44
Mijn grote probleem is dat de speakersets dit niet trekken. Het klinkt niet alleen heel slecht, het gaat gewoon snel kapot. Meestal wordt hier een reloop rmx40 DSP gebruikt, een mixer met weinig headroom. Maar ook de DJM800 geeft problemen.
Robustsound
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
12-8-2009 01:50
DJM-800 geef inderdaad problemen als hij in het rood zit happy :).

Wat een erg goed apparaat is om volume level te beheersen is de Formula Sound AVC-D2 levelerKlik. Met dit apparaat verlies je geen dynamiek, wat met een compressor duidelijk wel het geval is en wat vanzelfsprekend erg belangrijk is voor de beleving van het geluid!

Welke processor gebruik je trouwens?
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
12-8-2009 01:55
Een simpele maar toch digitale synq.

Echter is de gebruiksaanwijzing zo schaars dat ik ook geen idee wat ik tegen dit vervormde geluid kan doen.

Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat mij om het vervormde signaal dat al per kanaal gebeurt, dus de gains die te hoog staan. De master blijft regelmatig nog wel groen, omdat het gewoon hard genoeg gaat. Maar omdat het al vervormt wordt per kanaal kan en gaat de boel alsnog kapot.
Robustsound
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
12-8-2009 01:58
Je mixer modificeren of een andere mixer gebruiken happy :).
En een goede processor met goede limiting gebruiken, gebruik je wel een processor?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
12-8-2009 02:16
Als de bron (mixer) vervormd door in het rood draaien (oversturen) dan kun je dat met geen enkel ding meer onvervormd krijgen.

Je limiter gebruik je zodat je boxen niet teveel vermogen krijgen, het gaat dus niet stuk maar klinkt wel slecht met een vervormd signaal. (slecht signaal of zelfs een blokgolf kan een speaker niet stukmaken, teveel vermogen maakt een speaker stuk)

De mixer knijpen aan de achterkant heeft ook niet altijd zin, want de mixer vervormd al voor de masteruitgang. Het blijft een zeer lastig probleem bij goedkope mixer zonder veel headroom.

De DJM800 heeft het grotendeels opgelost, de vu meters kunnen "aan staan" en het werkt nog steeds tot zekere hoogte.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
12-8-2009 02:35
Dank u voor de reacties van beide.

Toch heb ik eerder begrepen dat het wel degelijk kapot gaat. Het is een vervormd signaal dat alleen maar verder vervormd wordt door versterkers.
Robustsound
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 103
12-8-2009 15:02
Ik zet in dit soort gevallen de monitor van een dj een paar tandjes harder.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
12-8-2009 15:07
Je limiter gebruik je zodat je boxen niet teveel vermogen krijgen, het gaat dus niet stuk maar klinkt wel slecht met een vervormd signaal. (slecht signaal of zelfs een blokgolf kan een speaker niet stukmaken, teveel vermogen maakt een speaker stuk)
Euhhhh, zet maar eens een blokgolf op je speakers met de helft van het max. vermogen, wedden dat ze zo stuk zijn?
Zet nu maar eens een versterker op je speakers die het dubbele vermogen heeft van het max. vermogen wat je speakers kunnen hebben, zet dan de versterker zo dat hij net niet clipt met een onvervormd muzieksignaal, wedden dat dit heel lang goed gaat?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)