Forum > Geluid

Subjes en vocht

(79 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1595
20-10-2010 11:35
Multiplex kasten: geen probleem zolang je geen schimmel krijgt.
Vezelplaat kasten: breng maar gelijk naar de milieustraat.
Zwakke plekken zijn natuurlijk de onderste (beschadigde) hoeken.

Corrosie (roest) is een risico. Vooral bij hoogdrivers loop je het risico dat corrosie
er voor zorgt dat de spreekspoel aanloopt. Bij goedkope speakers met geperste
stalen frames: roest, maar niet meteen een showstopper.
Merk op dat je dit niet aan de buitenkant van je kasten kunt zien.

Zijn je conussen water bestendig? Anders hangt er straks een
natte krant in je kasten.
't is maar een hobby...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-10-2010 11:53
Het zijn de 18G50 subjes volgens Dré zijn bouwplan.
Het hout is geen vezelplaat, dus dat kan er tegen.
Mijn topkasten laat ik dan best binnen. Het scheelt al wat als er 4 (of 8) van die kasten niet meer binnen moeten staan.. versterkers, menpanelen etc blijven mooi binnen staan uiteraard.

Het is echt meer voor de conus en het ijzerwerk binnenin dat ik "schrik" heb.
De conus zit uiteraard achter speakerschuim, en dan nog eens in een vrij droge ruimte (geen isolatie, wel koude).
Het lijk me dat datbest moet kunnen, maar ik wil liever niet met kranten in mijn kasten zitten natuurlijk.

Helpt het als ik er een deken over leg? Dan blijven de temperatuurverschillen toch beperkt denk ik.

En dus nog losstaand van het vochtprobleem: kan het kwaad als de kasten lange tijd in een ruimte rond het vriespunt zitten? enfin, ik denk altijd boven het vriespunt want ik het er nog nooit ijs geweten.
www.bigsoundsystems.be
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
20-10-2010 12:35
Mijn spullen (speakers,versterkers,mengpanelen en cd spelers) staan al jaren in onze schuur, dit is ook geen geïsoleerde ruimte, het is er ook niet vochtig maar koud wordt het er zeker, denk net boven het vriespunt..
Verder nog nooit ergens last mee gehad, men speakers en mengpaneel vertonen ook geen roest, de bolhoeken op de flightcases wel, en men gereedschap trouwens ook.
Ik zou me er niet te druk om maken, zolang je de spullen netjes laat acclimatiseren voor gebruik is er niets aan de hand.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-10-2010 13:13
Bedankt, daar wachtte ik op. Iemand die het reeds aangedurfd heeft :-)
gevoelige apparatuur in flightcases laat ik gewoon in wat vroeger de "speelkamer" was staan.
Maar 't zijn de grote dingen die nu toch wel erg op de zenuwen van mijn ouders beginnen te werken.
www.bigsoundsystems.be
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
20-10-2010 14:23
Als je ervoor kiest om ze daar neer te zetten, zou ik er sowieso voor zorgen dat ze niet op de grond staan. Ik neem aan dat je kasten wielen hebben? Zo ja, daar lekker op laten staan, ideale stop tegen capillaire werking en/of vochtopname van bijv hout en bekleding van kasten.
Als ze niet op wielen staan, altijd er iets onder zetten zodat er lucht onderdoor kan stromen.

Voor het metaal in de speakers zou ik me persoonlijk niet zo druk maken. Ik neem aan dat het meeste toch wel bewerkt metaal is, dan wel gespoten, dan wel gegalvaniseerd. (Correct me if i'm wrong.)
Als er op de magneten wat roestplekjes komen, doet dit niet echt onder aan de werking van de magneet.

Een deken over de speakers leggen heeft in een schuurtje geen zin. Sterker nog, het zal alleen maar werken als een milieu waar het donker en vochtig is. Alle materialen in je schuur zullen dezelfde temperatuur aannemen, dus ook de speakers onder de dekens. (Een deken helpt alleen maar om te voorkomen dat iets een zwarte straler kan worden.)

Lang verhaal kort, zolang de opslag niet extreem vochtig is (lekken van daken, inslag van regen enz) zou ik het prima aandurven. Sterker nog, ik doe het zelf ook laugh :D
Alles uit, behalve het licht!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-10-2010 14:26
Merci voor de info. Als al 2 leden het in een onverwarmd en niet geisoleerd schuurtje succesvol doen, zal het bij mij ook wel lukken hoop ik ;)
Er zitten geen wieltjes onder (gebruik een steekwagentje), maar ik zet ze op paletten of iets gelijkaardigs.
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1595
20-10-2010 18:05
Als de bolhoeken van je flightcases roesten, dan kunnen de poolplaten van
je speakers ook corroderen/roesten. Maar ja, voordat je daar echt last van hebt...
't is maar een hobby...
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
20-10-2010 18:20

PvG schreef:

Als de bolhoeken van je flightcases roesten, dan kunnen de poolplaten van
je speakers ook corroderen/roesten. Maar ja, voordat je daar echt last van hebt...
Ik neem aan dat deze bolhoeken verzonken of vergroomd zijn. Door het schuren van deze hoeken over tegels, grond, aanhangwagen enz slijt deze antiroestlaag eraf. Dan gaat het natuurlijk roesten ja wink ;)

Het (begandelde) staal in de speaker is natuurlijk niet onderhevig aan dit soort slijtwerk.
Alles uit, behalve het licht!
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
20-10-2010 19:36
Gaat alleen om de stalen bolhoeken, de chrome hoeken roesten niet..
Heb er ook niet zo'n moeite mee als het spul dat erin zit maar netjes blijft.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
21-10-2010 08:49
Plaats een vochtopnemer in je schuur,om de drie maand zak verversen voor een paar euro.
Je zal verschieten hoe rap er een liter water in je bakje staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)