Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 5 van 14)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
16-8-2009 02:07

joepurlings schreef:

En als je niet in je mixer wil zitten solderen, kun je verzwakker kabeltjes/verloopjes maken?

Als je ervoor zorgt dat je de hele dj set voluit kunt draaien zonder dat er iets in het rood gaat, kun je daarna makkelijk alles op het juiste niveau krijgen naar je versterkers.
Maar dat is het probleem helemaal niet, je kunt de attenuator achterop ook helemaal dicht draaien.

Intern vervormd de mixer dus is de bron al ruk.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-8-2009 10:22

joepurlings schreef:

eddy wally schreef:

Dan moeten wel alle CD's op het zelfde niveau opgenomen zijn wat lang niet altijd het geval is.
Dat is waar... maar 0dB op CD (hoogste digitale waarde, headroom meegerekend), zal nooit overschreden kunnen worden.
Pak eens een 1kHz full-scale blokgolf... Full-scale gaat namelijk uit van een sinus (en bepaalde stimuli gaan daar nu eenmaal nog eens dunnetjes overheen).

En komt dat dan voor (blokgolven)? Yep, helaas wel. Pak een gemiddelde R&B CD en DAE de tracks. Donder in je favoriete editor en huiver. De gemiddelde waarde ligt echt absurd hoog bij sommige tracks (en (soms zelfs extreem) zwaar clippen in het laag is dit soort CD's absoluut niet vreemd).

Het probleem is helaas dat er zat CD's zijn die uitsturen rond de -9dBFS tot -12dBFS gemiddeld. Om die CD's correct af te kunnen spelen zul je dus 9-12dB moeten kunnen bijregelen. En die 9dB is meer dan veel te veel om ervoor te kunnen zorgen dat een -3dBFS CD de hele installatie naar z'n grootje helpt.

Je gebruikt best een goede limiter (goed in het beschermen van je installatie; mag best totaal ruk klinken als hij over z'n nek gejaagd wordt) als je de installatie wilt beschermen (uiteraard multiband of, nog beter, per uitgaande band; volledig ingesteld op de installatie/drivers in kwestie).
Uiteraard moet je nog een beetje ruimte overhouden, maar dan kun je in ieder geval al wat beperken.
Schijnveiligheid (vergelijkbaar met geperforeerde condooms).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-8-2009 10:50
Het blijft lood om ijzer, want als een dj het niet hard genoeg vind, en dat is het natuurlijk nooit.....,

gaat hij gewoon aan alle knoppen draaien gain/laag/mid/hoog tot het niet meer kan......

Zelfde heb je ook wel eens met artiesten, die willen soms knalhard omdat ze dan denken meer succes te hebben. Meestal zet ik dan alleen de monitor harder razz :p Zou je ook met een dj kunnen doen sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-8-2009 10:54

Tom schreef:

Het blijft lood om ijzer, want als een dj het niet hard genoeg vind, en dat is het natuurlijk nooit.....,

gaat hij gewoon aan alle knoppen draaien gain/laag/mid/hoog tot het niet meer kan......
Dat heeft zo weinig zin, het geluid gaat namelijk toch niet harder.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-8-2009 10:56
tja of het zin heeft, nee natuurlijk niet,
maar de dj denkt vast van wel met zoals eerder aangegeven alle vervorming van dien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 11:07
Het blijft lood om ijzer, want als een dj het niet hard genoeg vind, en dat is het natuurlijk nooit.....,

gaat hij gewoon aan alle knoppen draaien gain/laag/mid/hoog tot het niet meer kan......
Dit soort pishoofden horen gewoon niet met hun vingertjes aan knoppen te zitten....
Buiten dat ze moedwillig proberen spullen te vernielen zijn ze ook nog eens een feestavond aan het verpesten, is het niet doordat het geluid helemaal nergens meer naar klinkt dan is het wel doordat ik ze dan vertel dat ik niet voor de consequenties insta als ze het in hun hoofd halen nog een keer een knop van mij aan te raken. sneaky :V
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-8-2009 13:03
Het gros van de dj's is zo'n pishoofd. Kun je lang en kort over en tegen doormekkeren, maar dat verandert er niks aan. Heb je de ene dj eruit getjoept (waarbij je je kunt afvragen wat de opdrachtgever ervan vindt), staat de volgende al weer klaar. Apparatuur beveiligen met apparatuur in plaats van een vlotte stoere babbel is gewoon de beste oplossing.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 13:25
Heb al wel een paar keer zo'n pishoofd meegemaakt maar tot nu toe wist ik ze aardig in het gareel te krijgen.
Maar als het echt uit de hand loopt dan heeft mijn opdrachtgever toch echt pech hoor, ik laat mijn spullen niet vernielen waar ik bij sta.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-8-2009 13:28
En als zo'n pishoofd op een of ander Tomorrowland-achtig festival staat voor boel duizend mensen en boel euro's per uur kost? Loop je dan ook even tijdens de show het podium op om een praatje te maken?
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 13:31
Dan staat hij hoogstwaarschijnlijk niet over mijn spullen te draaien.....
Kom met mijn spullen niet verder dan 2500 man publiek wink ;)
Maar mocht het ooit voorkomen, ja dan ga ik toch wel ff een praatje maken, kan me niet voorstellen dat 10.000 man publiek blij wordt van een zwaar vervormd geluid.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)