Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
7-10-2009 17:28
Hartelijk dank voor de reactie!
De BMS en Ciare zijn qua specificaties zeker niet nagenoeg gelijk, ik doelde ook op de specificaties van de BMS 12N630 en de specificaties van de BMS 12S330.
Dat de Ciare zich beter thuis voelt in een kleine kast en de BMS in een grotere ervaar ik nu ook met het simuleren, echter de powerdip wordt enorm wanneer ik de kast vergroot en afstemming lager maak.
Ik zal even in een paar afbeeldingen laten zien welke grafiekjes ik krijg van de Ciare en BMS in een 40 liter kast getuned op 48hz.

Function magnitude

Max. Power

Max. SPL

Bij de BMS is duidelijk een grotere piek zichtbaar bij de transfer function magnitude, is dit acceptabel?
Ook heeft deze een Powerdip welke uiteraar alleen maar groter wordt bij lagere tuning en een grotere kast, is dit ook acceptabel?
Verder is te zien dat de Ciare met bijna het dubbele vermogen maar net een hogere SPL haalt (ik weet dat verdubbeling van vermogen maar 3db winst is)

Mijn excuses voor het vele malen vragen of bepaalde dingen zo horen of niet, het meeste probeer ik te halen uit de door Rademakers geschreven handleiding van WIN ISD. Helaas heb ik geen eerdere ervaring met het ontwerpen van kasten waardoor ik niet weet of bepaalde vormen van de grafiek te horen zijn in de realiteit.
't komt goed
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
7-10-2009 18:39
Nu ik je plotjes zie; de afstemming van 48 Hz is puur bedoeld om in de praktijk uit te komen op de juiste lengte. Er zit immers een bocht in en WinISD Pro komt standaard met te lang uitgerekende poorten aanzetten.
Alle (andere) plotjes simuleer je gewoon met de gekozen afstemming (in dit geval ~43 Hz).

De Fs van de BMS is ~31 Hz en dus kun je er voor kiezen om in dat geval lager als 43 Hz af te stemmen. Dit zorgt uiteraard voor een grotere powerdip. Om de BMS het beste tot zijn recht te laten komen kun je ook de kast nog wat groter maken, uiteraard vergroot dit wederom de powerdip.

Afhankelijk van het gebruik kun je beoordelen tot hoeverre een powerdip toelaatbaar is. Wil je maximale SPL dan is een kleine kast met een hogere afstemming een must. Ter indicatie, met 1000 W+ op de Ciare in die kleine hoogafgestemde kast behaal je ongeveer dezelfde SPL als een gemiddelde 15" basreflex, met 500 W+ (powercompressie daargelaten).
Met gemiddelde popmuziek kun je een versterker nemen die ongeveer 2 keer het vermogen van de powerdip levert, uitgaande van het gebruik van een 12 dB+/oktaaf highpass op of rond de afstemfrequentie (weliswaar rekening houdende met de Pe).

Voor filmpjes en relatief veel muziek is een weergave vanaf 30 Hz wel zo leuk en valt de keus wat mij betreft op de BMS. Ligt de nadruk op kleine feestjes en heb je voldoende power beschikbaar dan is de Ciare mijns inzien de beste keus.

Ik heb ooit een kast gemaakt met een verwisselbare poort, afgestemd op 33 Hz voor in de huiskamer en afgestemd op 46 Hz voor op feestjes. Het volume was nagenoeg vast (op de grotere poort na).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
8-10-2009 22:46
Wederom bedankt voor de reactie! Er wordt me weer een heleboel duidelijk.
Ik zal de kastjes normaalgesproken gaan gebruiken om muziek en film te luisteren hier thuis. Ook zal het redelijk vaak gebeuren dat ze spelen op een klein feestje, bij mij thuis of bij directe bekenden. In beide situaties zullen ze gebruikt worden in combinatie met mijn Audience Delight MA-7 topkastjes die mede door de PHL audio speakers heerlijk klinken. Mijn doel is vooral dat de baskasten hier goed op aan sluiten en ook bij kunnen houden.
Als versterkers heb ik 2 Audience delight bakjes met ieder 2 x 600 watt @ 4ohm, 1 voor de topjes(16ohm) en 1 voor de basjes.
Ik vind het een moeilijke keuze welke speaker ik het beste kan gebruiken.
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
27-10-2009 22:32
De laatste tijd heb ik veel op dit en andere fora rondgekeken naar compacte ontwerpen. Het probleem waar ik en anderen op blijven stuiten is dat je wanneer je diep wil met een 12" speaker, je vanzelf terecht komt bij een speaker met een (zeer) laag rendement. Aangezien ik op dit moment niet meer als 600 watt aan 4ohm per sub voorhanden heb resulteert dat in vrij weinig "geluidsdruk".

Daarom ben ik nog eens na gaan denken over de vraag van Daniel-sound aan het begin van dit topic:

Daniel-sound schreef:

Maar als je toch zelf gaat bouwen.. waarom niet kiezen voor een 15" kastje?
Ik heb daar als antwoord op gegeven:

Heatside schreef:

Een 15" is groter als een 12". De kast kan nooit smaller en lager worden als de uitwendige diameter van de speaker plus de houtdikte waardoor ik minder compact kan bouwen.
Dit gaf ik als antwoord omdat ik binnen de 40.7 cm hoogte wil blijven. Wanneer ik een 15" speaker zou gebruiken in een baffle die gewoon verticaal staat zou dat al niet gaan (15" = 38cm, wanneer ik daar 2 x 18 mm plaatdikte bij tel ga ik al over de genoemde 40.7 cm heen)

Toen ik ging kijken in het topic Eigen 15' subkast: hoe bouwen?
Kwam ik een BR ?!? ontwerp tegen waarbij de baffle en daarmee de speaker onder een hoek staat.
In dat geval zou mijn kast dus wel binnen mijn gewenste afmetingen kunnen blijven.
Is een dergelijk ontwerp gewoon als BR te simuleren of geeft dergelijke plaatsing een hoorn werking?

Ik hoop niet dat deze post als ondankbaar word gezien tegenover alle personen die hiervoor geantwoord hebben over een 12". Ik probeer alleen uit te zoeken wat voor mij een zo goed mogelijk ontwerp is en wil daarvoor een aantal dingen afwegen. Vanaf hier dus al heel veel dank voor de genen die mij tot nu toe geholpen hebben!
't komt goed
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
27-10-2009 22:51
Dat heeft nog geen echte hoornwerking,
Je kunt ook eens kijken naar bandpass kastjes?
Dan kun je de woofer er bijna zo inleggen als je zelf wilt,
Je ziet hem niet, en er komt toch geluid uit laugh :D .
If it ain't Dutch it ain't much...
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
27-10-2009 22:59

Daniel-sound schreef:

Dat heeft nog geen echte hoornwerking,
Ik kan dit dus gewoon berekenen als BR kast zonder vreemde consequenties?

Daniel-sound schreef:

Je kunt ook eens kijken naar bandpass kastjes?
Dan kun je de woofer er bijna zo inleggen als je zelf wilt,
Je ziet hem niet, en er komt toch geluid uit laugh :D .
Dan kan ik houden wat ik nu heb laugh :D
Heb nu namelijk Audience Delight spectra subs en dat zijn 4de orde Bandpass kasaten, deze voldoen niet omdat ze niet aansluiten bij de 6.5" topkastjes. Het doel is de sub/baskast tot ongeveer 200Hz lekker te laten klinken.
't komt goed
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
28-10-2009 14:52
Ik kan dit dus gewoon berekenen als BR kast zonder vreemde consequenties?
Ik kan de afbeelding niet bekijken maar het beste kun je een dergelijk geval simuleren met Hornresp. Er zijn namelijk een aantal ontwerpen waarbij de schuine baffle invloed heeft op het hoog (beginnend rond de 200 Hz).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
4-11-2009 22:15
Een 15" onder een hoek is voor mij dus ook geen optie aangezien ik rond de 200 hz wil gaan crossen.
Mijn keuze staat inmiddels zo goed als vast, het gaat een BMS 12N630 worden.
Waarom?:
Meer als 600 watt aan 4ohm per basje heb ik niet voor handen, de bms heeft een iets hoger rendement en kan wat dieper spelen. Omdat mijn kastje met name voor muziek luisteren in een woning zal dienen lijkt me dit de best optie.

Nu het volgende, op marktplaats was een BMS 12N630 verschenen en ben vol goede moed naar die jongen toe gegaan om hem eerst even kort te beluisteren en vervolgens te kopen. Helaas bleek hij behoorlijke bijgeluiden te maken, eerst waren wij in de veronderstelling dat het ging om luchtruis langs de poort of eventueel een lek in de kast. Helaas maakte de speaker free air bij laag vermogen ook dit rare geluid (sissend tot ruisend) De speaker loopt niet aan.

Ik heb de BMS daarom gratis mee gekregen met het kastje waar hij in zit (plusminus 35 liter en flink te hoog afgestemd)

Thuis nog eens aangesloten met een lowcut op 38hz en weer niet al te hard laten spelen. Wederom het vreemde geluid en een enorme uitslag voor dit lage volume.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Helaas heb ik zelf niet de ervaring om meteen te trasseren wat er mankeert. Ook de zoekfunctie kon mij niet verder helpen.

Tot zover mijn update.
't komt goed
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
5-11-2009 19:57
Een 35 liter kast voor een 12" speaker is wat aan de kleine kant zoals je zelf al schrijft.
En door de te hoge afstemming krijg je onder de afstemfrequentie veel te grote uitslagen doordat de kast de conus niet belast.
In dit kastje is deze speaker dan ook snel om zeep geholpen.
Probeer het nog eens met een HPF op 100 Hz en kijk dan of hij nog steeds bijgeluiden maakt, als de spreekspoel niet aanloopt denk ik dat de speaker gewoon heel is.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
8-11-2009 16:16
Met een HPF op 100hz het nog eens geprobeerd, er is dan geen bijgeluid meer te horen.
Daarom ben ik zelf de kast eens na gaan meten, deze is namelijk geen 35 maar net geen 50!! een behoorlijk verschil!!
Het kastje heb ik nu afgestemd op 38hz. waardoor een klein bultje te zien is tussen de 40 en 100hz.
Het -3 punt ligt op 35hz. waarop ook mijn HPF is afgesteld. Met de PEQ neutraal en gecrossd op 200hz met mijn topjes heb ik toch wel een heel fraai laag.
De bijgeluiden zijn er nog een beetje maar lijken behoorlijk af te nemen. In combinatie met mijn topjes is dit helemaal niet meer te horen.
Door de andere afstemming gedraagd de speaker zich een stuk rustigeren (zover dat met het oog waarneembaar is)En de klank is van rommelig verandert naar zeer detailvol laag. De geluidsdruk (spl) is niet zo hoog, dit heb ik opgelost door hem in een hoek te plaatsen.
Ik ga me nu maar eens bezig houden met een definitief ontwerp.
't komt goed

Terug naar forum Reageer (zonder quote)