Forum > PC related Forum

Beveiling tegen schokken

(48 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
17-12-2008 11:55

DJ Delay schreef:

Een feit is dat zo'n 40% van alle pc's die bij onze zaak ter reparatie werden aangeboden werden bestonden uit Dell's.

Defecten bestonden vooral uit ... condensatoren op moederborden die kapot gingen.
Die ervaring kan ik delen met je. We hebben hier een hele tijd Dell gehad als leverancier. Na 4 jaar is bijna de helft van onze Dell PC's overleden aan bolstaande en gesprongen condensatoren op het moederbord. De machines worden dan ontzettend instabiel en gaan allerlei vreemde foutmelding geven ("shutdown due to thermal event" als je de PC aanzet).

In één van de gebouwen hebben we in dezelfde tijd HP pc's gebruikt en die werken allemaal nog wel.

Het gaat dus wel in dit verhaal om 4 jaar oude PC's en het vergelijk tussen de Dell optiplex GX-serie en de HP DC-serie die tenminste 10 uur per dag aan staan.

Maar dit lijkt me inmiddels nog maar weinig van doen te hebben met de vraag van de topicstarter. Als tip voor de TS: je zou eens kunnen kijken bij shops die veel overclock- en casemod materiaal verkopen. Die hebben meestal ook "schokdempers" voor harddisks. Het aanvankelijke doel is om ze zo stil mogelijk te maken, maar of je nu van binnen naar buiten dempt of andersom, dat maakt natuurlijk niet veel uit.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
17-12-2008 12:20
ik heb deze hdd demper nu in gebruik;
https://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1099755202.jpg
bevalt erg goed. En hij is extreem (alsof mij dat wat boeit laugh :D ) stil.
Het ding weegt behoorlijk wat en is opgehangen aan 4 rubbers die, samen met het gewicht, trillingen goed absorberen.
Het grappige aan deze hd behuizing is dat de hardeshijf erin word geklemt. De schij zelf word dus niet vast geschroeft!
Enige nadeel is dat mijn ide connector niet al te best past; je moet redelijk wat kracht gebruiken om hem erin te poeren. Met sata zal die probeem denk ik niet aanwezig zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
17-12-2008 13:03

DJ Delay schreef:

Het verschil merk ik vooral met pc's van eigen merk (A-merk componenten, zelf bouwen). Deze kwamen amper terug.
Daar zou een verklaring voor kunnen zijn. Als ik door m'n pand loop dan kom ik een stuk of 5 zelfbouw PC's tegen die allen een jaar of 2 dienst hebben gedaan en daarna (om verschillende redenen) aan de kant zijn gezet. Vreemd genoeg is mijn oudste merksysteem nu zo'n 7 jaar oud en wordt die nog dagelijks gebruikt.

Mogelijk komen die samenraapsels van computerwinkels dus sneller op de "doemaarnietsmeer" bult of de "mooiekanibaalbak" bult dan merk PC's.

Mijn ervaring met de "ikhebookeenschroevendraaier" PC winkel systemen zijn in ieder geval niet positief (en die is uitgesmeerd over een periode vanaf de 8086 (met 8087 coprocessor) tot ca. 3-4 jaar geleden; daarbij vele honderden systemen door m'n handen gehad hebbend (al dan niet PC boer raapsels OF m'n eigen raapsels die al minstens even slecht waren)).

Er is geen ondersteuning qua combinatie-hardware/driver support (gewoonweg omdat dat niet kan bij samenraapsels vanwege de simpele reden dat er TE VEEL partijen zijn het probleem keurig op elkaar af kunnen schuiven), er worden geen klimaattesten uitgevoerd (heeft een PC boer de middelen niet voor), systemen zijn vrijwel nooit thermisch doordacht (heeft een PC boer geen middelen en kennis voor) en voldoen vaak qua combinatie niet eens aan de HCL. Tja... Dan kun je nog zo mooi onderdelen bij elkaar zetten, aan elkaar klikken en in elkaar schroeven maar verder dan dat kom je gewoonweg niet. En dan heb ik het nog niet gehad over de restwaarde... Bij een PC is die sowieso om te huilen (maar bij raapselbakken is het huilen in het kwadraat).

Overigens heb ik geen problemen gehad met welk DELL systeem dan ook (optiplex werkstations, poweredge server). Dat verandert natuurlijk niets aan de problemen die anderen hebben (maar voor de balans wilde ik het even genoemd hebben).

Daarnaast zul je, als een merk PC structureel problemen heeft, deze GOED terug kunnen vinden op internet (om de doodsimpele reden dat er EN veel van verkocht zijn EN die beestjes een naam en type hebben). En ook DAT is iets dat bij een PC boer systeem gewoonweg niet speelt. Die maakt nu menuutje x, volgende week menuutje y, week daarna weer iets anders enz. enz. Als er nu veel Asus bordjes op de plank liggen dan komen die in de systemen. Is A-Open een beetje overstocked dan stoppen we die er toch in?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
18-12-2008 02:07

DJ Delay schreef:

Omdat bedrijven gaat DURE servicecontracten hebben.

Bij bv Toshiba wordt een speciale koerier gestuurd die je laptop ophaalt, hij wordt gemaakt, en een speciale koerier brengt hem terug.
Dan heb ik toch liever dat ze het probleem direct (in de vorm van: ik stond erbij en ik keek ernaar) gerepareerd wordt.
Dan dat je pc/laptop enkele dagen weg is. Een pc/laptop is dezer dagen een apparaat wat dagelijks wordt gebruikt en je bijna als onmisbaar kan zien.
Alleen €100,-? Dat vind ik serieus veel geld! Als je kijkt wat er bij een goeie pc kapot gaat (niks) dan ben je in het ergste geval voor een nieuw onderdeel ook maar €100,- kwijt. Als je gewoon een goed merk koopt (en er dus niks kapot gaat) dan hou je lekker €100,- in je zak!
1 jaar garantie zit er standaard op, 3 jaar garantie kun je kopen.
Vertel mij eens welk merk nog meer 3 jaar volledige support geeft tegen geen meerprijs?
Ik vind in dit geval €100 niet veel geld, als je bekijkt wat je ervoor terug krijgt.
(zelf heb ik dit niet gedaan, omdat ik een arme student ben ashamed :$ )
Als ik toen de mogelijkheid gehad om die 3 jaar extra te kopen had ik dat gedaan.

Daarnaast is het een feit dat een pc/laptop ALTIJD kapot KAN gaan. Jammer genoeg bestaat er nog geen merk wat
"unbreakable" is. Vaak word er met een laptop niet erg keurig omgegaan. Waardoor hij sneller kapot gaat.

Een nieuw onderdeel kost meestal toch al gauw meer dan €100,-.
Ook zul je dit dan zelf moeten inbouwen, gemiddelde uurprijs van pc-shop zit toch al gauw op €40,- (als het niet meer is.)
Daarnaast geldt dit voor een eenmalig probleem.
Een feit is dat zo'n 40% van alle pc's die bij onze zaak ter reparatie werden aangeboden werden bestonden uit Dell's.
Dit lijkt mij dan een aantal jaar geleden? Ik ga in ieder geval niet naar een pc winkel om mijn dell te laten repareren.
Vooral omdat zij toevallig een erg goede service voor hebben.
Het verschil merk ik vooral met pc's van eigen merk (A-merk componenten, zelf bouwen). Deze kwamen amper terug.
Sorry, maar dit vindt ik toch echt volledige onzin.
- Welke verschillende A-merken zitten er in intel en amd processors?
- In mijn laptop zit toch ook echt een videokaart van Nvidia.

De prijzen van dell zijn vergelijkbaar met die van asus (ook inclusief verzendkosten). Ikzelf heb
een tijd lang getwijfeld tussen dell en asus, uiteindelijk is mijn keuze gevallen op dell.
Dit omdat er een hele leuk dell in de aanbieding was
dell vostro 1510
intel core2duo t5870 2.0gh
nvidia 8400 gs 256mb
3 gig geheugen
Hier heb ik op 28 augustus 2008 559,- voor betaald (incl verzendkosten).

Het lijkt erop dat ik reclame maak voor dell, maar dit is niet mijn bedoeling.
Er zijn genoeg andere merken die ook leuke laptops hebben.
Ook ga ik een beetje of-topic, dit mede doordat ik het totaal oneens met DJ Delay, en dat wou ik beargumenteren
Ik heb geprobeerd mijn post enigszins kort te houden, dit is helaas niet helemaal gelukt (en nog staat er niet alles in wat ik erin wou zetten razz :p )

goedenacht
insomnia
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
18-12-2008 15:54
Sorry, maar dit vindt ik toch echt volledige onzin.
- Welke verschillende A-merken zitten er in intel en amd processors?
- In mijn laptop zit toch ook echt een videokaart van Nvidia. Dit is waar; alleen vergeet je dan een heel belangrijk onderdeel, namelijk, het moederbord.
In al die tijd dat ik particulieren/bedrijven computerproblemen help oplossen is het moederbord maar al te vaak het probreem geweest (of dit nou dell, acer hp of zelfbouw is).
Zelf ben ik altijd zwaar voor zelfbouw geweest (of in elkaar laten sleutelen..) je weet dan precies welke (merk) onderdelen erin komen.. Bij zo'n prefap kastje kan ik me voorstellen dat ze willen bezuinigen om zoveel mogelijk centjes binnen te slepen; en dat daar dan zo nu en dan wat fout gaat is te verwachten.
(met dell heb ik trouwens alleen maar goede ervaringen; met HP en acer is dat een heel ander verhaal)
SvaerdeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2008
Laatste: 19-2-2011
Berichten: 11
18-12-2008 16:16
Heb ervaring met HP(D510 desktops en N610C notebooks) en Dell(Optiplex desktops vanaf de GX620 en Latitude's vanaf de C600), nou ik kan je zeggen op de plek waar ik werk is HP zo ongeveer de deur uit gestampt. We hebben hier zo'n 1200 systemen zowel laptops als desktops. De uitval bij HP lag meer dan dubbel zo hoog en de service was in theorie net zo goed als die van Dell maar in de praktijk viel dit tegen, de SLA (service level agreement) werd structureel overschreden (24h betekende in praktijk 48h). Als ik nu Dell bel ben ik er zeker van dat er morgen op de afgesproken tijd een monteur hier is.

Ook voor laptops zou ik als consument gewoon een Dell kopen, goede prijzen en degelijke service die zijn geld waard is(ook de 3 jaar next-business-day) aangezien laptop onderdelen gewoon gruwelijk duur zijn. Voor normale desktops kun je ook beter iets kopen van een (groot) merk die redenen heeft Dré ook al aangegeven.

Heb vooral slechte ervaringen(nouja in mij kennissenkring) met ACER service, de laptop is daar de eerste keer 2 weken in reparatie geweest en de 2de keer 1 maand(!).
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
19-12-2008 15:55
A-merk componenten is HEEL simpel!

bv: een moederbord van Asus ipv Wintech. De moederborden die destijds in Dell's gebruikt werden gingen veel sneller kapot dan welke Asus bord dan ook (op de Asus P5PL2E na, die hebben we wel vaak terug gehad)

En wat ik vooral merk hier uit de reacties is dat er weinig computerbedrijven in Nederland zijn die fatsoenlijk een computer kunnen bouwen en service kunnen verlenen. Ik denk dat dit ook één van de redenen geweest is dat mijn mening zoveel verschilt van die van jullie.
Sorry, maar dit vindt ik toch echt volledige onzin.
- Welke verschillende A-merken zitten er in intel en amd processors?
- In mijn laptop zit toch ook echt een videokaart van Nvidia.
Intel is een A-merk, AMD ook en processoren gaan HEEL zelden kapot!
Nvidia is geen videokaart merk, ze worden altijd door XFX/Asus/MSI/enz. gemaakt.
Dit lijkt mij dan een aantal jaar geleden?
Computers van een aantal jaren oud inderdaad, nieuwe zag ik amper.

Dré heeft daar wel een aantal goeie punten waar een "merk" pc vaak op scoort. Alleen door slechte service, slechte moederborden of gewoon zooi leveren (Acer) scoort zelfbouw dan weer beter in mijn ogen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
23-12-2008 16:23
Ik weet ook wel dat nvidia opzich geen merk is. Ik moest men post redelijk kort houden, meeste videokaarten zijn tegenwoordig toch een reference model. Daarnaast wordt bij altijd dezelfde nvidia mobile videokaart gebruikt. Ook in verschillende laptop merken. Van de mobile zijn er niet zoveel merken zoals bij de losse verkoop in gewone pc videokaarten.
Ik blijf er ook bij dat het onzin is om te zeggen dat Dell budget componenten gebruikt.

Maar enough said, schijnbaar ben je niet te overtuigen. Ieder zijn eigen mening..
Waar ik het wel mee eens is, dat een doe het het zelf kast ook zeker weten uit kwaliteit kan bestaan.
Zolang mensen er genoeg van af weten en er een idee van hebben wat ze bij elkaar stoppen.
Mijn 1e pc was zelfbouw en draait nu toch al een 5 jaar. Mijn 2e pc is ook zelfbouw en tot noch toe geen problemen gehad.
insomnia
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
5-1-2009 21:00
Mijn ervaring met zelfbouwsystemen is dat heel veel problemen toch echt door het gebrek aan kennis van ESD (en het zich aan de ESD richtlijnen houden) door de bouwer veroorzaakt wordt. Het begint meestal met rare foutmeldingen of spontaan hangen van het systeem.
Vertrouw sowieso nooit blindelings dat iets dat uit de fabrieksverpakking is geweest op 100% functioneren.
De kans dat de computerwinkelier er een ESD-onveilig stickertje op gedaan heeft is aanzienlijk.
Kennis is nog geen wijsheid

Terug naar forum Reageer (zonder quote)