Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 5 van 17)
Moderator(s): Dré
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
25-5-2007 10:21
we hebben het hier over de levens duur van de gehele auto, niet (niet alleen) over de accu. Ook de accu van de hummer zal vervangen worden. Wellicht door het intensievere gebruik en de grotere accu van de Prius zal je een deviatie hebben.

MAar dat t lek is lijkt me duidelijk.
niet nodig
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 1370
25-5-2007 11:34

mutz schreef:

we hebben het hier over de levens duur van de gehele auto, niet (niet alleen) over de accu. Ook de accu van de hummer zal vervangen worden. Wellicht door het intensievere gebruik en de grotere accu van de Prius zal je een deviatie hebben.

MAar dat t lek is lijkt me duidelijk.
Ja, alleen jammer dat de hele essentie van de prius draait om de elektrische aandrijving (accu's) en de zuinigheid.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-5-2007 13:56

Reind schreef:

Helaas is het uiteindelijke rendement van LED verlichting wel erg laag. (gegevens hier onder even snel opgezocht dus of ze 100% kloppen weet ik niet)

Gloeilamp en Halogeen 5-10 lumen/Watt
TL-lamp met elektronisch VSA 60-105 lumen/Watt
Spaarlamp (compacte TL-lamp) met elektronisch VSA 55-68 lumen/Watt
Inductielamp 47 lumen/Watt
LED lamp 10-25 Lumen/Watt

Dan lijkt LED heel zuinig maar een led geeft gebundeld licht terwijl een gloeilamp rondom straalt. Je hebt dus behoorlijk wat led verlichting nodig om alles goed te verlichten (heb hier sinds kort op de zolder ook led verlichting) en daarnaast vind ik een gewoon peertje nog altijd een gezelliger licht geven dan een led. Bij led verlichting heb ik altijd het idee "zeedijk bij de chinees eten met een knipperende tl boven je tafel".
knip knip

zoals ik al had geschreven, sfeerlampen, in de hal en buitenverlichting in de tuin..
En op de slaapkamer. Ik heb hier geen werklicht nodig en dus ook niet zoheel veel licht opbrengst.

Gebruik je echter ipv de leds een standaard peertje dan is deze al snel 25 watt. mn huidige ledjes zijn 2-5 watt. Dus wel degelijk energie zuinig. en ook nog eens goed voor de portmonnee.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
25-5-2007 18:13
Ik ervaar de huidige onduidelijkheid (alleen consumenten ? ook halogeen ? uitzonderingen ? ) als het vervelendste.

Als (mede-) beheerder van een studentensocieteit met enkele tientallen halogeenlampen voor sfeerverlichting voorzie ik problemen als die verboden worden binnen een termijn die veel korter is als de gehanteerde afschrijftermijn van de amaturen.
Ook vraag ik mij af of er op dit moment realistische alternatieven zijn voor gloeilicht als het gaat om het uitlichten van zaken en sfeerverlichting, RGB-LED heeft uit de aard van de zaak een onhandig spectrum en gasontlading lijkt me -met wat er nu op de markt is- in deze toepassing nogal kostbaar. Fluorescentie is door de lage intensiteit per oppervlakte eigenlijk alleen geschikt voor diffuse verlichting.

Uiteraard gebruiken we in het pand al zo veel mogelijk spaarlampen, PL en TL - de laatste ook in dimbare installaties. Dat bevalt prima en spaart aantoonbaar kosten (en vast ook het milleu) mits er voldoende kwaliteit lampen en bedrijfsapparatuur wordt ingekocht, anders ook niet.
Maar voor sfeerverlichting (een als gezellig ervaren sfeer is heel erg belangrijk voor onze omzet) blijk zowel LED als fluorescentie slechts beperkt inzetbaar. Energiekosten zijn bij deze toepassing niet erg van belang, ze vallen in het niet bij het verbruik van overige apparatuur als b.v. koelmachines.

LED verlichting heeft bij mijn weten op dit moment voor niet-gekleurde, niet-gerichte verlichting geen enkel voordeel boven de moderne typen fluorescentie. Het groeit volgens mij nog steeds alleen maar binnen zijn nice van `effectverlichting'.

Ik ervaar het geheel als een zorgelijke ontwikkeling. Een verbod op de middelange termijn zou in ieder geval hier best wat problemen geven waar ik nu nog geen antwoord op weet, zelfs als geld geen rol zou spelen.

Volgens mij zijn gebruikers van verlichting heel goed in staat zelf te besluiten wat ze waarvoor in willen zetten en waarom.
Ik vind het uitstekend als de overheid aantoonbaar milleuvriendelijkere (daar heb ook ik twijfels over) verlichtingsoplossingen wil propageren, maar zou graag zien dat ze het daar bij laten wink ;)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-5-2007 11:33

DeMennooos schreef:

Dan is LED nog steeds heel zuinig.... 40W tov 9W spaarlamp of 3,2W voor LED You do the math...
Tuurlijk is deze zuiniger maar om hetzelfde rendement te halen heb je meer led nodig dus valt die besparing ook wel weer mee wanneer je de aanschaf kosten mee neemt van een led lamp. Ik betaal voor een 2,1W led lamp een euro of 22. Een peertje kost me nog geen euro... voor die 21 euro kan ik een peertje een behoorlijke tijd laten branden voor deze me geld gaat kosten ten opzichte van de led lamp en heb ik maar 1 lamp nodig in plaats van meerdere led lampen.

Per jaar kost een 40W peertje bij gemiddeld 8 branduren per dag 25 euro aan energie kosten.... dan heb ik dus een lamp die brand ten opzichte van een led lamp die nog niet eens aan heeft gestaan maar me wel hetzelfde heeft gekost ;-)

Led klinkt geweldig maar zo geweldig is het nog niet naar mijn mening nog niet wanneer we het hebben als vervanger voor de lamp aan het plafond.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
26-5-2007 11:44

DeMennooos schreef:

Dan is LED nog steeds heel zuinig.... 40W tov 9W spaarlamp of 3,2W voor LED You do the math...
Dus om dezelfde output te geven hoeft die led lamp maar 3,2W aan energie te verstoken?

En daar komt dan het energieverbruik van de voeding voor deze led bij toch? Wordt het dan niet eerder 4-5W? Nog steeds de helft van dat van een spaarlamp (maar toch niet echt revolutionair te noemen). Overigens vraag ik me ineens ook af of bij spaarlampen het energieverbruik van de voorschakel wel meegerekend wordt.

Een spaarlamp is tegenwoordig redelijk te dimmen (mits dimmer ervoor ontworpen is). Ik vraag me af hoe dat zit met de E27 (of whatever huishoudvoetje) LED lamp.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daan86Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 24-2-2008
Berichten: 74
26-5-2007 13:25
Vergeet niet dat er eigenlijk geen verbod komt op de peertjes in eerste instantie. De bedoeling is de verkoop ervan te verbieden zodat in de loop van de jaren, als de gloeilampen aan vervanging toe zijn zij dus noodzakelijk moeten worden vervangen door "niet gloeilamp altenatieven". Controle op de verkoop van gloeilampen is praktisch makkelijker te controleren dan het gebruik van gloeilampen. Je kan dus als consument net voor het verbod nog even 40 lampen inslaan, zodat je toch nog even vooruit kan zonder dat je de wet overtreed (nu is die wet nog niet opgesteld maar de bedoelingen van de wetgeving die er aan zit te komen is de verkoop te verbieden, het kan natuurlijk uiteindelijk na politiek spel anders uitpakken).

Wat we verder over het algemeen zien betreffende regelgeving rond bedrijven en milieu e.d. is dat veel bedrijven (vooral de grote) vestigingen verplaatsen naar landen waar de omstandigheden (lees regelgeving) gunstiger zijn. Dit betreft vooral milieuregelgeving en regelgeving omtrent personeel (minimumloon e.d.). Deze trent zorgt er voornamelijk voor dat industriele processen waarbij personeel weinig tot geen opleiding nodig heeft, verplaatst naar het buitenland. In nederland raakt dir verschijnsel de burgers met de lagere opleindingen aangezien zij hun werk zien vertrekken naar het buitenland. Een voorbeeld hiervan is Philips. Dee heeft in de afgelopen decennia vaak genoeg fabrieken in nederland gesloten en juist in polen of iets dergelijks opgezet.

Zoals ook al eerder genoemt door enkele andere forumleden zijn onderzoeken (en vooral resultaten) vaak onderhevig aan politieke druk (wat wil de instantie die het onderzoek presenteerd of heeft laten uitvoeren bereiken?). Hierdoor komt het vaak voor dat bepaalde zaken die negatief kunnen zijn voor het te "verdedigen standpunt" voor het gemak vergeten, als nietszeggend of als insignificant bestempelt worden. Zoals andere forumleden ook al aangeven is het dus belangrijk zelf critisch naar het onderzoek te kijken voordat er een oordeel gevelt kan worden (zie voorbeeld hummer-toyota).
Custom Sl-1200 Red - Synq SMX-2 - Custom Sl-1200 Red
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
27-5-2007 09:17
Dus om dezelfde output te geven hoeft die led lamp maar 3,2W aan energie te verstoken?

En daar komt dan het energieverbruik van de voeding voor deze led bij toch? Wordt het dan niet eerder 4-5W? Nog steeds de helft van dat van een spaarlamp (maar toch niet echt revolutionair te noemen). Overigens vraag ik me ineens ook af of bij spaarlampen het energieverbruik van de voorschakel wel meegerekend wordt.

Een spaarlamp is tegenwoordig redelijk te dimmen (mits dimmer ervoor ontworpen is). Ik vraag me af hoe dat zit met de E27 (of whatever huishoudvoetje) LED lamp.
Ja idd, de LED lamp hoeft maar 3,2W te verstoken en dat is inclusief de electronica. Exclusief de electronica is het verbruik maar 2,3W.
Van TL buizen is bekend dat de voorschakel electronica niet mee wordt gerekend, over spaarlampen zou ik het niet durven zeggen. Kan het wel eens navragen bij het lab wat voor ons de LED metingen doet.

Tot op heden zijn de standaard cluster LED lampen niet dimbaar. LED modules met een losse voeding zijn wel dimbaar, alleen halen die de output van een 40W gloeilamp nog niet.

In veel consumenten gevallen is het dimmen niet nodig als ze een halogeen spotje met een opbrengst kopen voor de door hun bedoelde toepassing. Veel installaties zijn geschikt voor 50W halogeen pitjes die men dan ook standaard koopt en weer klakkeloos terug dimt. Vaak ook onder het motto "als ik hem de helft dim, verbruikt hij toch ook maar de helft". Dat is dus niet het geval. Hier kunnen veel mensen toe met LED spotjes die een opbrengst hebben van 15W, 25W of 40W. En dan hoeft er niet meer gedimt te worden. Er zullen altijd plaatsen zijn waar je wel wilt kunnen dimmen en dan moet je nu nog niet kijken naar gewone LED spotjes.

Het perse willen dimmen halogeen spots lijkt trouwens ook wel iets wat veelal voorkomt in de Nederland en België. Uit DUitsland, Frankrijk, UK en de VS heb ik daar nog niet veel van gehoord. In andere Europese landen ligt die vraag ook beduidend lager dan in Nederland en België.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
27-5-2007 11:18

DeMennooos schreef:

Veel installaties zijn geschikt voor 50W halogeen pitjes die men dan ook standaard koopt en weer klakkeloos terug dimt. Vaak ook onder het motto "als ik hem de helft dim, verbruikt hij toch ook maar de helft". Dat is dus niet het geval.
Dat is het doel niet van het dimmen, je dimt om een wat "mooiere" sfeer te creëren, daarnaast gebruik je ze "full on" om wat beter te kunnen zien.

Martin.
kvm entertainment
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
27-5-2007 19:37
Dat is het doel niet van het dimmen, je dimt om een wat "mooiere" sfeer te creëren, daarnaast gebruik je ze "full on" om wat beter te kunnen zien.
Het doel van dimmen is om 1 spot voor meerdere toepassingen te kunnen gebruiken.

Wat ik aangaf is een veel opgegeven reden waarom men tegenwoordig wil dimmen.

Zelf gebruik ik RGB strips en modules samen met lichte LED spots om sfeer te creeëren, de "ik wil veel zien" lampen heb ik weinig aan, behalve op plaatsen waar het als werk-licht dient. Maar goed, dat heeft ook een stukje met smaak te maken en hoe je LED ervaart. Het is tenslotte ander licht dan dat van een gloeilamp, halogeenpitje of spaarlamp.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)