Forum > Geluid

Nieuw: Xilica XP en XD series (speaker management systems)

(70 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
25-11-2011 17:56
De ledjes op de Xilica geven niet het uitgaande volume aan, maar de mate waarop de limiter/compressor ingrijpt.
Stel je de limiter dus strakker in zul je een verschil merken.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-11-2011 18:00
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 25-11-2011 18:05
Hallo Mdk,

mdk schreef:

De ledjes op de Xilica geven niet het uitgaande volume aan, maar de mate waarop de limiter/compressor ingrijpt.
Stel je de limiter dus strakker in zul je een verschil merken.
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk in mijn post.

Ik heb het over de INPUT, niet over de OUTPUT.
Zover ik de manual begrijp zouden de INPUT LED's het inkomend signaal moeten laten zien.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
25-11-2011 18:01
Gebruik je eigenlijk wel een gebalanceerde input Webbie?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-11-2011 18:04
Hallo Big Bang,

big bang schreef:

Gebruik je eigenlijk wel een gebalanceerde input Webbie?
Ik begrijp waarom je dit vraagt.
Gebalanceerd en ongebalanceerd scheelt 3dB (als ik het goed heb).

Inderdaad alles gebalanceerd aangesloten.
De Xilica is aangesloten op een Allen en Heath mixer (ben even het type kwijt).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
25-11-2011 18:17

Webbie schreef:

Gebalanceerd en ongebalanceerd scheelt 3dB (als ik het goed heb).
6 zelfs wink ;) Kabels ook nagemeten? Wat gebeurt er als je de input meer dan die 4 dB opschroeft? Je zit toch niet aan de microfoongain te spelen? (Die kan ook
Input Microphone Gain3

LEVEL: The level (or gain) ranges from 0dB to +45dB in 3dB steps. This level will only have an affect on the input channel when Mic Input is selected from the System Menu. Please refer to page 22 for more details.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1370
25-11-2011 18:21

Webbie schreef:

Gebalanceerd en ongebalanceerd scheelt 3dB (als ik het goed heb).
Dat scheelt 6dB. Best een hoop.
De scale van de input Led's op de Xilica loopt relatief aan de maximale digitale scale (+20dBu). Als je die dus in het rood krijgt dan gaat er iets goed mis :-)

Output LED scale loopt inderdaad relatief aan de limit waarde. Staan je inputs niet omlaag. Of inderdaad een ongebalanceerde verbinding tussen processor en versterker. Of wellicht een lagere versterkeringswaarde van de amp. Mijn MC2's hebben allen een input van 6dB extra nodig om maximaal uit te sturen. Op een xilica zou dat betekenen dat alle outputs +6dB en limiters +6dB ingesteld moeten worden.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-11-2011 19:02
Hallo Heren,

@BigBang: nee, ik ben niet in de war met de MIC instelling.
Zoals eerder gemeld, als de Xilica er tussenuit is kan ik de amps wel vol uitsturen.
Zelfde kabels worden gebruikt.

Hier een screenshot van de Xilica.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica.jpg

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
25-11-2011 20:27
Hoi Rene,

Vergeet niet dat als je een crossover toepast, de output per band lager is.
Dit kan ook weer enkele dB's verklaren. Lukt het zonder crossover instelling wel?

Daarnaast (ik ken de xilica niet): weet je zeker dat +20dBu de juiste threshold voor compressor en limiter is? Soms wordt er wel eens met de betekenis van + en - gerommeld... (dan is het niet wat ik vind dat het moet zijn).

En just-to-be-sure: zijn al je xlr kabels volgens de gangbare norm x=gnd, l=+signal, r=-signal. Aangezien jij ook SA-gebruiker bent, zou het kunnen zijn dat je enkele kabels volgens de oude SA norm hebt en dan mis je weer 6dB wink ;) .

BTW: Leuk setje, maar jammer van de budgetmerken laugh :D... Jaloers op de processor...
Waar ga je het voor gebruiken?
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
25-11-2011 20:41
Ik bedenk nog 1 ding: was de xilica nieuw of gebruikt? Als je echt pech hebt zijn of de +signal of de -signal inputs/outputs op de xlr-en stuk en mis je dus altijd 6dB...
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-11-2011 21:10
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 26-11-2011 11:13
Hallo Peter,

PvG schreef:

Vergeet niet dat als je een crossover toepast, de output per band lager is.
Dit kan ook weer enkele dB's verklaren. Lukt het zonder crossover instelling wel?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal dat van het weekend is gaan proberen.
Maar zou dat nu zoveel schelen?

Is het niet zo dat normaal gesproken een DSP het geluid 1:1 doorgeeft mits je niets "plust", "mint" of andere instellingen "processed"?
Daarnaast (ik ken de xilica niet): weet je zeker dat +20dBu de juiste threshold voor compressor en limiter is? Soms wordt er wel eens met de betekenis van + en - gerommeld... (dan is het niet wat ik vind dat het moet zijn).
Zoals je aan onderstaande screenshots kan zien is er geen compressor en/of limiter ingesteld.
Alleen een 4dB gemeerderd op de INPUT.
En just-to-be-sure: zijn al je xlr kabels volgens de gangbare norm x=gnd, l=+signal, r=-signal. Aangezien jij ook SA-gebruiker bent, zou het kunnen zijn dat je enkele kabels volgens de oude SA norm hebt en dan mis je weer 6dB wink ;) .
Alle XLR-kabels zijn gewone "straight" kabels, pennen zijn dus 1:1 verbonden.
Ook alle kabels zijn gecheckt met de DAP Cable Tester, wat een heel handig apparaatje is.
Heb deze tester overigens genomen omdat deze tester ook 8P Speakon stekkers kan testen.
BTW: Leuk setje, maar jammer van de budgetmerken laugh :D... Jaloers op de processor...
Waar ga je het voor gebruiken?
Setje is puur om mee te spelen en te testen.
(over twee weken nog een leuker speeltje namelijk een setje Stage Accompany Genesis line array + AB37)

De processor komt van de importeur, een (ex)demo model, om eens te kijken wat je er mee kan, en belangrijker "of hij niet het geluid verneukt".
In mijn eerdere post zei ik ook dat het "lijkt" of de processor goed klinkt, maar heb wel zo mijn twijfels wat betreft de geluidskwaliteit.
Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het door mij eerder aangehaalde probleempje en/of (foute) instelling.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica2.JPG

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica3.JPG

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica4.JPG

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)