Forum > Zelfbouw Speakers

HD 15 Horn

(45 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-8-2007 16:38

Webbie] schreef:

Je bedoelt balsahout?
Dat materiaal kun je vrij makkelijk buigen inderdaad, maar heeft ook als nadeel dat het vrij teer en zacht is.
Kan niet zo goed tegen een stootje.

Bedankt voor het meedenken.
Ten eerste geen dank, daar is dit forum voor. Verder kan het inderdaad niet zo heel goed tegen een stootje, maar als je eronder een frame van andere hout maakt zodat het balsa alleen de echte 'toplaag' is. Eventueel zou je ook nog meerdere lagen van b.v. 3mm op elkaar kunnen lijmen zodat je een stevig geheel krijgt.

Verder vraag ik me af hoe stevig het moet zijn gezien het feit dat er hopelijk toch wel een rooster (+schuim?) voor je sub komt. Enige stevigheid die je dan nog mee zou zitten is de stijfheid om resonanties te voorkomen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 210
11-8-2007 18:09

Webbie schreef:

Hallo Xplod,

Xplod schreef:

Polyester zou inderdaad een oplossing kunnen zijn! Mocht je hier meer info over willen mag je me altijd mailen!
Dank je voor je aanbod.

Ik ga de waveguides niet maken van polyester, omdat ik nog nooit echt een strak eindresultaat ben tegengekomen (heb zelf heel wat polyester door mijn hand zien gaan, ik zat namelijk vroeger in de schadewereld).
Ik vind polyester altijd een een beetje "prullen", ten eerste is het vies werk en ten tweede word het eindprodukt nooit écht strak.

Greetz Webbie...
Indien je een goede mal (of een goede plug) hebt kan je een prachtig eindresultaat bekomen. Mijn vader is gecertificeerd polyesterwerker en zei dat zoiets probleemloos gemaakt moet kunnen worden. Mocht je alsnog meer info willen, dan mag je me nog steeds mailen... happy :)

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 164
11-8-2007 21:42
je zou ook kunnen proberen koolstof te lamineren, in deze link staat uit gelegd hoe dit werkt, welliswaar voor iets heel anders maar ik hoop dat je er iets mee kan.
't komt goed
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 210
11-8-2007 21:58

Heatside schreef:

je zou ook kunnen proberen koolstof te lamineren, in deze link staat uit gelegd hoe dit werkt, welliswaar voor iets heel anders maar ik hoop dat je er iets mee kan.
'Koolstofvezels lamineren' is gewoon hetzelfde als 'carbon' meen ik. Ook hier heeft mijn vader al mee gewerkt. Carbon is een heel duur maar ook extreem sterk materiaal.

Het principe van polyester en carbon is min of meer hetzelfde, alleen is carbon nog een stuk sterker dan polyester. In dit geval zou polyester zeker voldoen gezien de lagere kostprijs en gezien polyester meer dan sterk genoeg is voor deze toepassing.

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
12-8-2007 11:28

Webbie schreef:

Kun je met buig-mdf of triplex een straal maken van 9cm?
Lastig, maar het moet nét mogelijk zijn met een materiaaldikte < 4 mm. Ik zou het proberen met meerdere lagen 3 mm buigtriplex. Denk niet dat gamma dit op voorraad heeft, maar wellicht kan het worden besteld.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-8-2007 23:39
Hallo,

Allen weer zéér bedankt voor de sugesties.

Maar ik ben er uit.....

Daar ik gisteren niet aan de goede dikte buig-mdf kon komen, heb ik gewoon een 9mm mdf-plaat gekocht.
Het gedeelte, wat de radius van 92mm moet gaan maken, heb ik 7mm weggefreesd. Zo kan ik met het 2mm dikke overgebleven mdf wel de radius maken.
Mal gemaakt waar ik het zaakje in opspan en verlijm. Naderhand vul ik het 7mm weggefreesd mdf met een paar laagjes dunne triplex (aan de achterkant). Groot voordeel van deze methode, dat het grootste deel van de voorkant uit één stuk gemaakt kan worden.

Natuurlijk wat foto's gemaakt:

- Model WaveGuide.
- Grondplaat mal.
- Aandrukframe mal
- Grondplaat, WaveGuide en aandrukframe.
- Grondplaat en WaveGuide.
- Achterkant ruwbouw WaveGuide.
- Voorkant ruwbouw WaveGuide.
- Zijkant ruwbouw WaveGuide.
- Detailfoto freeswerk voor de 92mm radius.

De hoorn-ingang heb ik expres wat langer (1 á 2mm) gelaten, om hem naderhand exact om maat te kunnen vijlen/schuren.
De 32mm boven en onder radius worden op maat gemaakt door frezen/vijlen/schuren.
Daarna wordt de WaveGuide waar nodig geplamuurd (met staalplamuur) en in de Warnex gezet)

Zou de Warnex nog invloed hebben op de klank?
Of is het beter om hem helemaal glad te maken, dus zonder struktuur?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)