Forum > Zelfbouw Speakers

BassBabe

(59 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
5-6-2005 19:53
ik heb nog geen plannen gezien sad :(
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-6-2005 20:14
Ik heb verlopig even geen tijd.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
6-6-2005 14:41
ik ook niet meer sad :(
laatste 2 weekends was 't wat kalmer maar nu komt de zomer eraan razz :p
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 138
18-7-2005 22:34
Kwil niet opdringen, maaruh, zodra je weer tijd hebt??? wink ;)
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
21-7-2005 21:21
Kan iemand een reële schatting van de kosten geven? Dus met de volledige afwerking?

Groetjes Tim
Ook hier kan úw reclame staan!
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
25-8-2005 13:22
inmiddels een maandje geleden dat deze kast ontworpen is, hoe gaan de vorderingen? of zijn de mensen weer druk bezig met de studie ed. (zoals mijzelf).

en dan nog een vraagje over een bandpass, omdat de trillingen eigenlijk alleen uit deze poorten komen krijg je dan geen kleuring of andere vervorming in vergelijk met een direct stralende 15"?

mvg Martijn Vaandering
In het land der blinden is 1 oog koning
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
25-8-2005 15:57
Hoi Martijn,

De Bassbabe (6e orde bandpass) heeft 2 tuningspunten en dus wordt de conus in 2 gebieden gedempt. Dit zal leiden tot minder intermodulatie vervorming en de belastbaarheid zal iets toenemen. Beide kamers werken als akoestisch filter waardoor deze, in tegenstelling tot een normale basreflex, minder ver kan doorlopen. Eigenlijk heeft deze kast voor het subwerk dus alleen maar voordeel. Nadeel is vaak een grotere kastinhoud.

Groeten Daniël.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
25-8-2005 17:21
6de 0rde bandpass wordt wel vaak beschuldigd van slechte transient respons. In hoeverre dat precies waar is weet ik (nog) niet maar de groupdelay ziet er over het algemeen niet al te best uit. Ook wordt 6de orde vaak laag gefilterd (<80 Hz, geen probleem voor echte sub uiteraard).

Je kunt een bandpass zo ontwerpen dat deze maar een relatief klein gebied kan weergeven maar wel met een verhoogde gevoeligheid t.o.v. basreflex (met "normale" afstemming). Hoe kleiner de bandbreedte hoe hoger de gevoeligheid kan worden gelegd. Een te kleine bandbreedte resulteert in een "twee-tonen-kanon".

Vraagje: Telt de baffle hier mee in het stralend oppervlak, of enkel de poorten?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
27-8-2005 19:12
6de 0rde bandpass wordt wel vaak beschuldigd van slechte transient respons.
Voor 6e orde bandpass weet ik dat niet uit mijn hoofd. Ik weet wel dat 4e orde bandpass kasten vaak een beter impulsgedrag hebben. Voor nu neem ik aan dat je gelijk hebt ;-)
Vraagje: Telt de baffle hier mee in het stralend oppervlak, of enkel de poorten?
Waarom wil je dit weten? Ik denk dat de voorplaat wel tot het afstraalvlak mag worden gerekend. Maar dit is meer interresant bij hogere frequenties... Lage frequenties worden gewoon netjes rondom afgestraald. Hoge frequenties zullen bij een groot klankbord, dus waarbij de afmetingen van de kast groter zijn dan de golflengte, meer gaan bundelen.

Groeten Daniël.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
27-8-2005 21:23

Rademakers schreef:

6de 0rde bandpass wordt wel vaak beschuldigd van slechte transient respons. In hoeverre dat precies waar is weet ik (nog) niet maar de groupdelay ziet er over het algemeen niet al te best uit.
Vaak wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat een bandpasssysteem van nature reeds een bandpass systeem is (chips, daarom noemen ze hem wellicht ook zo) en dat DUS z'n bandbreedte al in het ontwerp (vanaf de grond af aan) beperkt is (en lage bandbreedte heeft nu eenmaal zo z'n gevolgen voor EN de transient response EN de group delay...). Voeg diezelfde bandbreedtebeperking eens toe aan een standaard BR systeem en je zult zien dat de group delay daarvan ineens OOK heel anders gaat worden.

Ook wordt een bandpasssysteem vaak gebruikt om de SPL_ref wat op te krikken. Dit zal echter ABSOLUUT ten koste gaan van de group delay en impuls response (no free lunch). Maar daar kun je het systeem niet de schuld van geven (net zoals je een sportwagen niet uit kunt schelden omdat hij stugge vering heeft). Je kunt een BP systeem namelijk ook neutraal afstemmen (heck, je kunt zelfs naar een QT 0.5 achtige afstemming gaan werken met alle, voor de group delay en transient response, voordelen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)