Forum > Geluid

Kan ik "CD Horn EQ" instellen op een DCX2496?

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
1-12-2005 01:55
Als ik het goed gelezen heb heeft Dré het over 600 Hz.
Staat een paar posts hoger.
Groet André
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
1-12-2005 11:26
Inderdaad. Want daar wil je gaan crossen dus DAT is het punt van belang.

Overigens: Bij een freq. meting stuur je (voorheen in ieder geval) een wobble sweep van 20-20k (1W) naar de driver (OOK als je een tweeter meet). Die 1W zal een gemiddelde tweeter echt niet wakker van liggen (ook niet bij 20Hz).

Ga je met echte vermogens werken dan wordt het natuurlijk een totaal ander verhaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 1370
2-12-2005 00:39

Webbie schreef:

Hallo Reemski,

Reemski schreef:

Vind het erg veel delay eigenlijk. Zou betekenen dat de woofer een hoornlengte heeft die 2 meter langer is dan die van het hoog.
Toch klinken ze volgens mij nu erg netjes, zou je trouwens een teveel aan delay kunnen horen?

Zou het misschien aan het ontwerp van de hoorn liggen, voor die tijd was de SP1 een box met een geweldig rendement. Het hoorn-ontwerp zorgt er zelfs voor dat de 4 Ohmse Black Widow een weerstand krijgt van 8 Ohm.

Ik zal nog eens een meting doen, maar dan met alle meubels uit het pad van de SP1's geschoven. Misschien maakt dat wat uit.
Je crossed op 600 hz. Dat geeft een golflengte van ongeveer 57cm. (340m/s / 600hz)
Als ik me niet vergis is de hoornlengte van de woofer niet heel veel langer dan die van de driver. Zeker niet die 2 meter... Wellicht loopt ie een heel eind mis.
Foute delay kan je horen, maar dit hoeft niet.. Soms valt het niet op, je kan zoals gezegt er precies een golflengte langs kunnen zitten (of meerdere). Of het "foutje" klinkt wel oke, maar niet wat het kan worden...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-12-2005 21:36
Hallo,

@Reemski: volgens mij heeft de delay niets te maken met de lengte van de hoorn, maar het verschil in tijd die het geluid er over doet om van de spreekstoelen (van de woofer en tweeter) naar het oor/meetinstrument te komen (dus eerder de afstand tussen de spreekstoelen en het oor/meetinstrument). Zover ik het uit Dre's verhaal heb begrepen tenminste.

Ik heb nog even met Paint zitten te kloten en gauw deze schetsjes gemaakt (de groene lijnen moet de afstand weergeven wat het geluid moet afleggen).

- Schets1
- Schets2
- Schets3

Volgens mij is dit een situatie die geen delay heeft, klopt toch?

@Tcmc: zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn vraag in dit topic even te bekijken en eventueel van je commentaar te voorzien.
Ik wil graag weten of ik een beetje op de goede weg zit. Alvast bedankt voor de moeite.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-12-2005 01:47
Hoi Webbie,

Webbie schreef:

Hallo Tcmc,

Ik heb drie manieren (apparaten) waar ik het kan instellen, namelijk mijn PV-231EQ (middels een variabele low-cut en high-cut knop), de DXC en mijn eindversterker (alleen vaste 40hz low-cut).
Waar kan ik het beste de low-cut en de high-cut instellen? Mijn verstand zegt zo vroeg mogelijk (dus op de PV-231EQ), en welke waarden moet ik dan hanteren?

Ter informatie:
Volgens Peavey kunnen de SP1's niet lager dan 60Hz weergeven met de originele speakers. Maar volgens een paar mensen van het forum aldaar, kunnen ze wel lager weergeven met de nieuwe BW's (die ik er dus nu in heb zitten).

Greetz Webbie...
Low cut kun je op 55 Hz 24 dB/oct Butterworth instellen. Je kunt gaan varieren van 45 tot 60 Hz. Bij 60 Hz houd je vaak nog genoeg van de kickdrum over wat voldoende is voor disco muziek, maar voor pop, rock en live muziek kom je dan te kort.

Wat de CD horn correctie instelleing betreft, je kunt mijn manier ook hanteren, en de kantelfrequentie eens war omhoog schuiven richting 12 KHz bijvoorbeeld. Zo kun je op het gehoor ook goede resultaten behalen, al zal je wat van de hoogste tonen wat missen.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
5-12-2005 09:47

Webbie schreef:

Hallo,

@Reemski: volgens mij heeft de delay niets te maken met de lengte van de hoorn, maar het verschil in tijd die het geluid er over doet om van de spreekstoelen (van de woofer en tweeter) naar het oor/meetinstrument te komen (dus eerder de afstand tussen de spreekstoelen en het oor/meetinstrument). Zover ik het uit Dre's verhaal heb begrepen tenminste.
En looptijden zijn rechtstreeks afhankelijk van de te lopen afstand ;-)

Reemski had het dus volledig bij het rechte eind. Begin met een fysieke meting (met een rolmaat) en hou die waarde (verschil in loopafstand) aan als startpunt voor het bepalen van je delay. Hou daarbij als richtlijn dat 1msec overeen komt met ca. 34cm.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-12-2005 22:54
Hallo Dre,

Bedankt voor je post.

Dré schreef:

Begin met een fysieke meting (met een rolmaat) en hou die waarde (verschil in loopafstand) aan als startpunt voor het bepalen van je delay. Hou daarbij als richtlijn dat 1msec overeen komt met ca. 34cm.
Dus meten vanaf de spreekstoel naar de microfoon toe, en het verschil delen door 34cm.
Zoals aangeven in dit schetsje, klopt het zo?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-12-2005 23:02
Bij mij werkte de auto-align prima, gewoon zorgen dat de Behringer zowel de short als long delays kan aanpassen. Met een losse dB-meter en sinusgenerator kreeg ik exact dezelfde waarden eruit.

MVG Contour
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
6-12-2005 10:56

Webbie schreef:

Dus meten vanaf de spreekstoel naar de microfoon toe, en het verschil delen door 34cm.
Als dat voor elke driver z'n audio pad is dan kun je dit inderdaad als richtlijn aanhouden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
20-12-2005 00:41
Hallo,

Tussen de werkzaamheden door, ben ik nog even aan het "prullen" geweest met de "gain's" en "limiters" van de DXC.

De gain-instellingen die ik nu heb, zijn deze:

- RM-6 => gain netjes op 0db uitsturing.
- EQ => ook netjes op 0db.
- DCX ingangen en uitgangen => netjes op -20db.

Waar ik nu een beetje mee zit is het volgende.
Voordat ik ging "Bi-Ampen" kon ik met de zelfde instellingen, als hier boven (van de RM-6, EQ en de ingangen van de DCX), de versterker netjes zo aansturen dat het "signaal-ledje" van de CPX-900 steeds knipperde. In de "Bi-Amp-situatie" knipperen de ledjes op beide versterkers (CPX-900 en CPX-2600) helemaal niet. Ze gaan wel knipperen als ik de RM-6 ongeveer 2db/3db in de plus uitstuur (wat dus volgens mij niet de bedoeling is).

Nu mijn vraag: moet ik de uitgangen van de DCX verhogen met 2db, zodat de uitsturing van -18db (LET OP: op de schaal van de DCX is -20db gelijk aan 0db) wel de ledjes laat knipperen? Of is dit spijkers op laag water zoeken?

Nog een vraagje over de limiters van de DCX.
Nu staan alle limiters op -10db. Deze instellingen heb ik er voor de veiligheid er in gezet (niet wetende wat de regel hier precies voor is).

Op dit forum heb ik ooit eens gelezen dat je de limiters zo moet afstellen, als de versterker clipt (instellen zonder aangesloten speakers) de limiters net iets eerder moeten ingrijpen. Is dit juist?

Wat ik ook hier heb gelezen, is dat een te vroeg ingrijpende limiter een pompend geluid veroorzaakt in je geluid.

Wat is nu een "zinnige" instelling die ik op de DCX kan instellen, zonder mijn geluid te veel te verneuken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Greetz Webbie...

(PS: het "A" signaal van de DCX is na de "reset" niet meer weggevallen happy :) )
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)