Forum > Geluid

Kan ik "CD Horn EQ" instellen op een DCX2496?

(53 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2005 00:38
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik weer besmet met het audio-virus, velen van hier hebben daar de gevolgen van gemerkt.... wink ;)

Tijdens de niet aflatende zoektocht naar informatie over PA e.d., kwam ik de volgende term een paar keer tegen op Internet, nml.: CD Horn EQ.

Zover ik het begrijp is het een speciale instelling op een EQ die speciaal bedoelt is voor hoorns, om een zo vlak mogelijk frequentie gebied te verkrijgen.

Topic van Niek en uitleg van Dré heb ik gelezen, maar begrijp daar niet echt veel van.

En de Peavey uitleg is mij ook niet helemaal duidelijk.

Kan ik een "CD Horn EQ" ook nabootsen op de Behringer DCX-2496?
Zijn de hoorns van mijn Peavey's SP-1's wel CD hoorns? Ik heb me weleens laten vertellen dat de SP-1's hoorns bij de 4Khz afgezwakt moeten worden. Zorgt daar die "CD Horn EQ" ook voor?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
24-2-2005 09:57
Het stuk dat je noemt van Peavey is redelijk makkelijk leesbaar.

Zoals je op de freq. plot kan zien is het in principe een vrij eenvoudige correctie die met een parametrische eq goed is uit te voeren. Nou zit de Behringer processor niet heel ruim in zijn mogelijkheden voor parametrische eq, maar dit moet mogelijk zijn.

Peavey noemt in dit stuk ook de drivers die gemonteerd worden op een constant directivity horn en die deze correctie dus nodig hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
24-2-2005 11:48
CD Correctie is dus alleen van toepassing op Constant Directivity hoorns (en speakers uit het jaar 0 hadden natuurlijk geen CD horns ;-)

Ook kun je niet zo maar een standaard CD correction filter instellen. Het afvalpunt hangt namelijk af van de eigenschappen van de hoorn die gebruikt wordt (een hoorn met een fg van 300hz heeft namelijk een heel ander afvalpunt dan een hoorntje met een fg van 2000Hz). Maar schijnbaar malen sommige merken daar niet zo om en noemen alle vlees "rookworst". Beter is het om gewoon JOUW systeem vlak te trekken (of, indien prettiger, 3dB/octaaf afval boven de 150Hz).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2005 21:48
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 24-2-2005 21:55
Hallo,

Victor en Dré bedankt voor jullie reactie.

Dré schreef:

CD Correctie is dus alleen van toepassing op Constant Directivity hoorns (en speakers uit het jaar 0 hadden natuurlijk geen CD horns ;-)
Hoe noemen ze dan zo'n Peavey SP-1 hoorn, radiaal?
Specs van de SP-1 hoorn
Beter is het om gewoon JOUW systeem vlak te trekken (of, indien prettiger, 3dB/octaaf afval boven de 150Hz).
Wat bedoel je met die "3dB/octaaf afval boven de 150Hz", moet ik dat ergens instellen of wat anders?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
24-2-2005 21:51

Webbie schreef:

Dré schreef:

CD Correctie is dus alleen van toepassing op Constant Directivity hoorns (en speakers uit het jaar 0 hadden natuurlijk geen CD horns ;-)
Hoe noemen ze dan zo'n Peavey SP-1 hoorn, radiaal?
Kan van alles zijn (maar was meestal gewoon exponentieel).
Beter is het om gewoon JOUW systeem vlak te trekken (of, indien prettiger, 3dB/octaaf afval boven de 150Hz).
Wat bedoel je met die "3dB/octaaf afval boven de 150Hz", moet ik dat ergens instellen of wat anders?
Pak een stukje log papier Zet een stipje op 0dB bij 150Hz. Zet een stipje op -3dB bij 300Hz, stipje op -6dB bij 600Hz etc. etc. etc. Maak die curve zo goed mogelijk na in de DCX-2496.

Dit soort kastjes zijn (zeker voor de oudere rotten) een beetje toverkastjes. Zoals wel vaker met toveren moet je natuurlijk wel even met de magic wand gaan zwaaien (testen, meten, luisteren, instellen, testen, meten, instellen, luisteren dus ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2005 22:06
Hallo Dré,

Bedankt voor je uitleg

Dré schreef:

Pak een stukje log papier Zet een stipje op 0dB bij 150Hz. Zet een stipje op -3dB bij 300Hz, stipje op -6dB bij 600Hz etc. etc. etc. Maak die curve zo goed mogelijk na in de DCX-2496.
Ik heb in mijn vorige post nog (toen jij al bezig was een reply te schrijven) nog naar een pdf gelinkt van en MF1-X kast waar de zelfde combo in zit als de SP-1.

Bedoel je met log-papier die grafieken uit de pdf? Sorry, maar ik ben een echte n00b in deze materie.

(Een paar uur geleden trouwens even wat gespeelt met instellingen en EQ, had de versterker voor minder dan een kwart open (mooi 0 db). Kwamen de buren 2 deuren verder klagen. Wat een druk komt er uit die kasten aan bas. Volgens mij hebben deze speakers echt wel potentiaal om echt perfect te gaan klinken, vooral als er over een maand of wat de nieuwe 350 Watt Black Widows zijn geplaatst.)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
24-2-2005 22:28

Webbie schreef:

Bedoel je met log-papier die grafieken uit de pdf? Sorry, maar ik ben een echte n00b in deze materie.

Greetz Webbie...
Log papier is logaritmisch papier. Dit herken je aan dat de streepjes eerst ver van elkaar af zitten en dan steeds korter bij elkaar komen. Meestal zijn deze strepen vertikaal (ligt er een beetje aan hoe je het papier vast houd ;)).

Hier maar een voorbeeldje om dit wazige verhaal ietwat te verduidelijke,linkje
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-2-2005 13:49
Hallo Joep,

Bedankt voor je info.

joepvandemortel schreef:

Log papier is logaritmisch papier. Dit herken je aan dat de streepjes eerst ver van elkaar af zitten en dan steeds korter bij elkaar komen. Meestal zijn deze strepen vertikaal (ligt er een beetje aan hoe je het papier vast houd ;)).

Hier maar een voorbeeldje om dit wazige verhaal ietwat te verduidelijke,linkje
Zit er op dat papier dan al een indeling, zeg maar met een y en een x-as met de frequenties en db's al uitgezet?

En hoe of wat doe ik dan met de uitleg van Dré?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-2-2005 16:22

Webbie schreef:

Kan ik een "CD Horn EQ" ook nabootsen op de Behringer DCX-2496?
Heel simpel: Hishelf 6 EQ, 7 KHz, +15 dB, dan heb je hetzelfde als de CD-horn correction op de meeste simpele crossovers. Je hebt dan +3 dB bij 3500 Hz tot +15 dB bij 22 KHz.

Ik vind dit vaak teveel van het goede en nogal moordend voor de meeste tweeters. Meestal ga ik tot +6 dB bij 7 KHz, afhankelijk van de luisterafstand, gewoon luisteren en meten. Ook simpele 1/3 octaaf spectrum analyzers voldoen vrij aardig in het veld.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-2-2005 23:48
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 25-2-2005 23:58
Hallo,

Misschien ook wel interessant om te lezen voor jullie, dit is uit een topic wat heb ik gepost op het forum van Peavey. Met de antwoorden en adviezen van de engineers van Peavey (die er ook wel eens naast zitten (Marty)).

Om mijn verhaal en vragen niet te gecompliceerder te maken dan nodig (omdat mijn Engels nu ook weer niet zo best is), heb ik in mijn eerste post gezegd, dat ik al 1504-4 heb (die ik dus nog moet gaan aanschaffen) en dat ik een Peavey PV 900 heb (in werkelijkheid heb ik dus een Crest CPX-900, die trouwens exact het zelfde is als de PeaveyPV 900).

Overigens op de site staan ook wat interessante artikelen.

=Deel-1=
TOP ... Post ... Reply ... Reply/Quote ... Email Reply ... Delete ... Edit
Previous ... Next ... Previous Topic ... Next Topic ... Entire Topic
Topic: Bi-amping a SP-1. (1 of 8), Read 51 times
Conf: PA Enclosures
From: webbie admin at nientje.nl
Date: Wednesday, February 23, 2005 06:55 PM

Hello,

I've replaced all the drivers on my SP-1 with new ones. The bass i replaced with 350 Watts 1504-4 BW, and the mid/high with the 22XT.

Now my questions:
- What crossover frequency i must use on my electronic crossover (Behringer DCX2496) to bi-amp my SP-1's.

- Do i need "CD Horn EQ" for the mid/high 22XT horns?

- I have already a PV® 900 amp, can i use this amp for the mid/high's? And witch other PV® must i use for the bass?

I hope you can help me, thanks in advance.

Cheers Webbie...

TOP ... Post ... Reply ... Reply/Quote ... Email Reply ... Delete ... Edit
Previous ... Next ... Previous Topic ... Next Topic ... Entire Topic
Topic: Bi-amping a SP-1. (2 of 8), Read 40 times
Conf: PA Enclosures
From: Aubrey afulton at peavey.com
Date: Thursday, February 24, 2005 09:24 AM

Hello, Please see my response below each question.

On 2/23/2005 6:55:07 PM, webbie wrote:
>Hello,
>
>I've replaced all the drivers
>on my SP-1 with new ones. The
>bass i replaced with 350 Watts
>1504-4 BW, and the mid/high
>with the 22XT.
>
>Now my questions:
>- What crossover frequency i
>must use on my electronic
>crossover (Behringer DCX2496)
>to bi-amp my SP-1's.
****The internal crossover frequency is 600Hz. This is the minimum frequency allowed by the horn.
>
>- Do i need "CD Horn EQ" for
>the mid/high 22XT horns?
****Yes.
>
>- I have already a PV® 900
>amp, can i use this amp for
>the mid/high's? And witch
>other PV® must i use for the
>bass?
****The PV 900 can work while in the stereo mode to power two 22XT drivers. Since they have a 160 watts peak rating and the PV 900 produces 180 watts per channel into 8 ohms. While this is a bit too much power it should work. Or, you can use one channel of the PV 900 which produces 300 watts per channel into 4 ohms. This equals 150 watts for each of the two 8 ohm drivers. This is a bit safer power match. The 1504-4 woofers are rated at 350 watts continuous and 700 watts program each so that equals 700 watts continuous and 1400 watts program for two of them together. You could use a GPS 1500 or a CS 800X or CS800S or CS 1200H in the bridge mode. Or, a PV 2600 in the stereo mode with one speaker per channel. Thanks,
Aubrey
>
>I hope you can help me, thanks
>in advance.
>
>Cheers Webbie...
Zie Deel-2

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)