Forum > Geluid

Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-4-2008 11:05

Victor schreef:

Daar werd dus tot voor kort kennelijk anders over gedacht dan nu. Mijn huis zit vol met niet-geaarde stopcontacten (alleen de wasmachine en de later aangelegde wcd's in de keuken zijn geaard). Sterker nog: ik heb pas sinds 3 jaar een aardlekschakelaar. Ik zit dit verhaal te typen op een pc die niet geaard is terwijl dat wel zou moeten en ik heb net een heerlijk potje geflipperd op een niet-geaarde flipperkast. En morgen ga ik dat weer doen.
En 25 jaar geleden reden we in auto's zonder ABS, gordels, kreukelzones en airbags. Tijden veranderen.

Daarnaast. Veel huizen zijn gebouwd in de tijd dat een gemiddelde huiskamer gevuld was met 1 schemerlamp en 1 TV (beiden waren in die tijd ook reeds Klasse-2 trouwens). Er was toen dus gewoonweg geen echte reden het hele huis te voorzien van geaarde stopcontacten (net zoals autogordels vroeger niet echt nodig waren voor die 1 auto per week die je tegen kwam...).

Maar tijden veranderen. Een gemiddelde huiskamer is tegenwoordig gevuld met diverse apparaten waarbij veel fabrikanten je naaien door hun voeding te voorzien van Klasse-1 isolatie (is namelijk GOEDKOPER te fabriceren). En chips, die moeten op een geaard stopcontact. Heb je geen geaard stopcontact, koop zo'n apparaat dan niet (of gebruik hem elders).

Niet voor niets moet sinds zo'n 10-15 jaar de volledige huisinstallatie aangepast worden aan de huidige eisen (aardlekschakelaar bijvoorbeeld) zodra er een wijziging in de huisinstallatie wordt uitgevoerd. Gelukkig maar. Zo'n aardlekschakelaar voegt namelijk een extra laagje beveiliging toe die weg zou vallen als Klasse-1 apparaten op een ongeaard stopcontact aangesloten worden. Helaas heeft echter nog niet elk huis een aardlekschakelaar EN helaas is er ook nog zoiets als "gevolgverwonding" (bijvoorbeeld van schrik van de trap vallen en je nek breken; ook al doet de aardlekschakelaar z'n werk).

In ons geval gaat het echter om toepassingen in het openbaar. En ik zou het fijn vinden als de veiligheid van derden (die er niet om vragen dood te gaan tijdens een avondje uit omdat iemand een brommetje weg wilde werken) toch wel wat sterker in overweging genomen zou worden.

Er is geen "buy in" of "retry" in het geval van dood gaan!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-4-2008 14:24

YourLiVe schreef:

TCMC schreef:

Dré heeft in deze volkomen gelijk en de oplossing is om DI boxen of opto isolators gebruiken. Omdat de voedingen van notebooks zelfs nog een beetje pruttelen met een DI box of groudloop isolator ertussen, laat ik hem vaker op de accu draaien.
TCMC
Dat ben ik niet met je eens, voor mij was de enige goed werkende oplossing een dubbel geisoleerde voeding kopen. Groundloopisolators werken vaak niet fatsoenlijk en DI's blijft toch een hoop gekloot (extra kabels, batterijen) en zijn ook nog eens veel duurder. Ik heb bij Conrad gewoon een universele laptop voeding gekocht die klasse 2 (dus dubbel) geisoleerd is voor 40 euri. Probleem opgelost, en nog veilig ook. Op de accu laten draaien is meestal ook niet de meest ideale oplossing, omdat die meestal maar 2 tot 3 uur meegaan.
Ik heb aan die voedingen niet aan gedacht. Wellicht een goed idee. Blijf alleen de vraag of de voeding zelf geen extra ruis of pruttelend geluid veroorzaakt. Wellicht zit er veel verschil in kwaliteit en interne filtering, ook al voldoen die ruimschoots aan de CE normen.

Groundloop isolators werken best wel aardig, alleen onder de 30 Hz kun je wt harmonische vervorming meten, mede veroorzaakt door de ingebouwde audio trafo.

Als je vaak met bandjes werkt dan is een koffertje met wat extra DI boxen toch wel onmisbaar.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-4-2008 15:07

YourLiVe schreef:

@ Dre, aangezien steeds meer mensen met een laptop gaan werken is het wellicht handig om zo'n voeding in de webshop te plaatsen?
Er zijn een aantal problemen bij het vervangen van een adapter.

1. Mogelijke problemem bij garantieclaims laptop.
2. Meerdere soorten aansluitpluggen (er zijn er ECHT veel).
3. Meerdere spanningen (lopend van ca. 16V tot 24V, soms in stapjes van 0,5V).
4. Uiteenlopende eisen qua stroomafgifte.

Een valkuil dus waar ik me NIET aan waag.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-4-2008 16:30
Kan ik me voorstellen, maar ik heb hier 3 verschillende laptops van drie verschillende merken (Asus, Acer en Dell) en die werken allemaal op 19v en een amperage tussen de 4,5 en 5 ampere. Zo'n universele adapter wordt met een aantal veel voorkomende aansluitingen geleverd, en die ene die 50 euro heeft willen besparen door een china merk laptop bij de LIDL te kopen heeft wat mij betreft gewoon pech gehad...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
28-4-2008 20:39
ik had ook nog een vraag ,waarop ik mijn antwoord hier niet echt kon vinden.
In het plaatselijke cafe hier hebben ze sinds kort een nieuwe mengtafel, sinds die nieuwe mengtafel erin zit hebben ze ook zon bromsignaal wat je duidelijk hoort in stille stukken muziek.
De vorige mixer was met een gerandaardde stekker en de nieuwe is gewoon een 2 polige gietstekker.
Kan het zijn dat die brom wordt veroorzaakt doordat de nieuwe mixer geen randaarde heeft?
Zo ja: Wat eraan te doen?
Zo nee: Wat kan het dan zijn (de rest van de installatie is niet veranderd)
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
8-5-2008 19:17
kick ,schop,
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
8-5-2008 22:14
gebruik de zoekmachine eens, of scroll eens naar boven.
Jouw probleem is al tig keer behandeld.

Negen van de tien keer ligt de oorzaak in een slechte bekabeling.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-5-2008 23:41
Hallo,

Net vers van de scanner, een Stage Accompany Techdoc (met dank aan AMX_Pete).

"EMI in een geluidsysteem"

Maakt het misschien allemaal wat duidelijker.
Staan ook wat tips in vermeld hoe je brom kan voorkomen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
9-5-2008 11:46
Hij is niet slecht, maar ik vind het erg beknopt.

Veel problemen zijn gerelateerd aan asymetrische verbindingen en/of constructiefouten. Ik verwijs mensen met belangstelling voor dit soort problemen liever naar het bekende document van Bill Whitlock.

De lezing waar deze handout bij hoort is overigens zeker de moeite waard als je belangstelling voor audiotechniek hebt. Goede verbindingen zijn toch de basis.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-5-2008 12:27
Hallo Aart,

Aart schreef:

Hij is niet slecht, maar ik vind het erg beknopt.
Denk ook niet dat het de bedoeling was van dit dokument om diep in de materie te gaan.
Meer denk ik, voor de "gebruiker" gauw wat dingetjes op een rij te zeten om wat probleempjes te kunnen oplossen of voorkomen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)