Forum > Licht

is een geaard stopcontact altijd goed

(89 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
24-11-2003 20:21

Friso Stubbe schreef:

en wat bedoel jij met een "veiligheidstrafo"? als je een scheidingstrafo bedoelt, dan maakt dit niks uit hoor! als je bij een scheidingstrafo sluiting krijgt, krijg je net zo'n harde opne*ker! een scheidingstrafo is niet de oplossing bij gebrek aan aarde!
Dat is het mooie van zo'n trafo, je krijgt alleen een opdonder als je beide polen vasthebt en dat is nooit het geval (ja, tenzij je heeel erg lomp bent natuurlijk...)
Volgende keer Peter!
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
24-11-2003 23:03

martijn schreef:

over een poos wil ik ook zelf een complete zwerfkast in elkaar knutselen, met alles erop en eraan. heeft er iemand tips over welk merk automaten en aardleks ik moet kijken. zullen die conradgevallen van 8 euro voldoen, of zal ik dieper in de buidel moeten tasten, en er mooie hagers inzetten?
de conrad gevallen zullen niet voldoen. deze worden na verloop van tijd "lam". hager is een goed merk, evenals Eaton.
Eet nooit gele sneeuw...
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
24-11-2003 23:11

Friso Stubbe schreef:

en wat bedoel jij met een "veiligheidstrafo"? als je een scheidingstrafo bedoelt, dan maakt dit niks uit hoor! als je bij een scheidingstrafo sluiting krijgt, krijg je net zo'n harde opne*ker! een scheidingstrafo is niet de oplossing bij gebrek aan aarde!
bij een veiligheidstransfo(ZLVS) mag GEEN VERBINDING met de aarde zijn.

Als jij iets anders gaat beweren dan heb je blijkbaar een andere IEC Norm 364-4-41, "protection against electrical shock", 1992...

Enne, twijfel je, begin dan zelf geen fasen tussen de aarde te meten (goe bezig!) of aardlekschakelaars met de aarde te verbinden (de logischeid zelve...), maar vraag aan de eigenaar wanneer de installatie laatste gekeurd is, en zorg dat je een eigen (niet zelfgemaakte, aan de reacties hier te lezen) krachtverdeelblok bijhebt. Zou me trouwens sterk verbazen dat je als gebruiker verantwoordelijk bent voor het inprikken op een vaste installie (voor zover het gaat om de bedrading/beveiliging voor de CEE).
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
24-11-2003 23:48
ik zeg ook niet dat er verbinding moet zijn met de aarde, maar joep wekt de indruk dat je met een scheidingstrafo geen aarde nodig hebt! en dat is absoluut niet het geval!
Eet nooit gele sneeuw...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-11-2003 23:51

Friso Stubbe schreef:

ik zeg ook niet dat er verbinding moet zijn met de aarde, maar joep wekt de indruk dat je met een scheidingstrafo geen aarde nodig hebt! en dat is absoluut niet het geval!
Nou... Dus WEL (mits veiligheidstrafo aan de eisen voldoet)!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
25-11-2003 00:00
als er een lekstroom optreedt moet deze toch wegkunnen via de aarde? dan is er toch een aarde nodig? of hebben ze mij altijd voor de gek gehouden?
Eet nooit gele sneeuw...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-11-2003 00:09
Even heel simpel een trafo: De electronen aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken zijn gescheiden van de electronen aan de kant van het lichtnet. Als je dus EEN geleider beetpakt aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken dan kunnen die electronen geen kant op.

Dit is uitgelegd in wel HEEL erg "jip en janneke" taal dus SVP geen gelul over "maar dit en dat en dit en dat".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
25-11-2003 00:10
Ik vind die moderne automaten voor krachtstroom groepen waardeloos!
Zaterdag ook weer uitgevallen wegen effies te veel stroom.
Terwijl ons stage blok, (nog lekker met 16a smeltpatronen happy :)) , geen kik gaf.
Die automaten zijn veel te kritisch.
Ze kunnen al raar gaan doen als de stroom te ongelijk verdeeld is over de fases.

Reden van doorslag:
Hele avond geen centje last, wil ik een total black out maken, op het intro van "rollin on a river", dus toen werd alleen de fase waar de versterkers op draaiden aangesproken,,
knalt dat stomme ding er uit.
Mooi Shit sad :(
Brulden ze eerst dat we kortsluiting veroorzaakten......
Nou, dan vliegt er heus wel een zekeringetje bij ons uit hoor, want lettelijk elke par en elk effect is afgezekerd met 5 ampere, en niet 16 ampere.....
Later ook geen last meer gehad, lag dus echt aan die automaat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
25-11-2003 17:05

Dré schreef:

Even heel simpel een trafo: De electronen aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken zijn gescheiden van de electronen aan de kant van het lichtnet. Als je dus EEN geleider beetpakt aan de kant van het apparaat waar je aan wilt werken dan kunnen die electronen geen kant op.

Dit is uitgelegd in wel HEEL erg "jip en janneke" taal dus SVP geen gelul over "maar dit en dat en dit en dat".
oke, duidelijk. je hebt gelijk, volgens mij wordt het tijd dat ik de boeken weer tevoorschijn haal sad :(
Eet nooit gele sneeuw...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-11-2003 17:44

Tom schreef:

aangezien ik reageer op Tom, heb ik de quote weggelaten. dit is alleen om duidelijk te maken dat ik het over automaten heb, en niet over trafo's.
en welk merk was dat dan? want das mooi lullig. shocked 8O
en wat is een fatsoenlijke prijs voor een 16A hager?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)